جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

ماجرای طرح 108 میلیون تومانی؛

خانه سینما در دوران مدیریت کنونی بیش از حد گران اداره شد!

مراسم افتتاح خانه سینما شماره سه

سینماپرس: در آستانه مجمع عمومی خانه سینما، در شرایطی گزارش مالی سال پیشین این مجموعه منتشر شده که شواهد نشان می‌دهد مدیریت کنونی این مجموعه، این نهاد صنفی را گران اداره کرده است و برخی امور بسیار کم‌هزینه با ارقام قابل توجهی برای این نهاد فاکتور شده است.

به گزارش سینماپرس، همزمان با اقدام شتابزده برای برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و طرح برخی پیش‌نیازها از صنوف برای حضور در این رویداد که تحقق آن در این ظرف زمانی شاید ممکن نباشد، گزارش عملکرد مالی سال 1397 خانه سینما از سوی سازمان سینمایی منتشر شد که زمینه ساز نقدهایی شد. هرچند برخی از ردیف‌های هزینه‌کرد خانه سینما قابل دفاع است اما برخی دیگر آنچنان قابل هضم نیست که از آن جمله می‌توان به هزینه 108 میلیون تومانی برای طراحی ساختار سازمانی خانه سینما اشاره کرد؛ ساختاری که تغییری نکرده و اساساً امکان تغییر وسیعی نیز در آن وجود ندارد.

خانه سینما در دوران مدیریت کنونی بیش از حد گران اداره شد!

از دیگر موارد قابل تامل هزینه قریب به نیم میلیارد تومانی برای کمک به تامین زیرساخت‌های اولیه برای فروش اینترنتی و تبلیغات سینمایی است؛ حوزه‌ای که انتظار می‌رود بازخورد مالی آن برای این نهاد صنفی و مجموعه سینما در کوتاه‌مدت مشخص شود و ارزش این سرمایه‌گذاری عیان شود. از سویی دیگر برخی امور نظیر توزیع «حق پخش فیلم / Screening Fee» جشنواره‌ ملی فیلم فجر در گزارش مالی خانه سینما آمده و مسئولیت توزیع آن به این نهاد واگذار شده، حال آنکه این امور هیچ دستاورد مالی یا تکنیکی برای این نهاد صنفی ندارد و تنها انداختن بخشی از دردسرها بر دوش این نهاد است که به اندازه کافی امور مهم برای رسیدگی دارد.

در مجموع آنچه آخرین گزارش مالی احتمالی پیش از برگزاری تغییر و تحولات مدیریتی در خانه سینما نشان می‌دهد، حکایت از گران اداره شدن این مجموعه صنفی توسط مدیرعامل کنونی دارد؛ رویکردی که قطعاً هیات مدیره آینده خانه سینما در انتخاب مدیر بعدی لحاظ می‌کنند، چرا که این نهاد صنفی منابع محدودی دارد که باید به دقت و صرف امور مهم شود و به عنوان نمونه طرحی که خبرگان سینما می‌توانستند در خانه سینما تنظیم کنند و صرفاً همه چیز به پرداخت حق‌الجلسه‌ای محدود می‌شد، چنین هزینه‌ای روی دست این نهاد باقی نمی‌گذاشت.

در این شرایط که بحث میان اهالی فن درباره کیفیت هزینه‌های خانه سینما مطرح است، برخی تحرکات برای برگزاری سریع و همچنین برخی پیش‌شرط‌های عجیب و اشکال تراشی‌ها برای حضور اغلب صنوف اصلی در مجمع عمومی مسئله‌ساز شده است.

*تابناک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.