دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص/۶

سالور: حضور سرمایه داران فاقد تخصص در سینما، منجر به نابودی هنرهفتم خواهد شد/ این افراد با «پول پاشی» باعث افزایش بی رویه دستمزدها شده‌اند

ساسان سالور

سینماپرس: ساسان سالور تهیه کننده سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: حضور سرمایه داران فاقد تخصص در سینما، منجر به نابودی و مرگ هنرهفتم خواهد شد؛ نطر بنده در رابطه با حضور این افراد به هر شکلی در سینما به شدت منفی است چرا که معتقدم آن ها ضربات جبران ناپذیر بسیاری را بر پیکره نحیف سینمای کشور وارد کرده اند و اگر حضورشان همچنان در سینما ادامه دار باشد باید منتظر مرگ کامل سینما تا ۲-۳ سال آینده باشیم چرا که به واسطه حضور آن ها دیگر هیچ یک از سینماگران برجسته، کاربلد و متعهد امکان فعالیت نخواهند داشت.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این افراد با «پول پاشی» در سینما باعث افزایش بی رویه و شدید دستمزدها شده اند؛ پیش از حضور این افراد، تهیه کنندگان سینما بر اساس عرف و اصول کار می کنند اما زمانی که این افراد با پول های بادآورده شان وارد سینما شدند و دستمزدهای بازیگران و سایر عوامل سینمایی را با افزایش شدید مواجه ساختند، دیگر هیچ یک از تهیه کنندگان واقعی و قدیمی سینما نمی توانند کمر خود را راست کرده و سر خود را بلند کنند و در سینما کار و فعالیتی داشته باشند.

وی ادامه داد: بنده اصولاً با ورود سرمایه توسط بخش خصوصی به سینما موافقم اما این سرمایه ها باید در اختیار افرادی متخصص و آگاه به امور سینمایی قرار بگیرد تا بتوانند برای آن به درستی برنامه ریزی کنند. سرمایه گذاری بخش خصوصی برای هر بیزینس و فعالیتی خوب است اما نکته آنجا است که افرادی که سرمایه های خود را به یک حوزه وارد می کنند باید حد و حدود خود را بشناسند و در هر موردی که در آن تخصص ندارند اعمال نظر نکنند. به عنوان مثال اگر یک فرد برای یک کارخانه «رب سازی» سرمایه گذاری می کند قطعاً دخالتی در خط تولید آن نخواهد داشت اما این افراد در سینما بابت هر مسأله ای دخالت می کنند و حتی بازیگران و لوکیشن فیلم ها را تغییر می دهند که این اتفاق باعث ضربه شدید به فیلم ها می شود.

سالور با بیان اینکه مایه شرمساری است که شنیده می شود کارت تهیه کنندگی برخی از این افراد بدون اینکه درخواست داشته باشند صادر و به در منازل شان ارسال شده است تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از تهیه کنندگان حرفه ای سینمای کشور سال ها است امکان فعالیتی برایشان فراهم نیست و سال به سال به تعداد بیکاران در این حوزه افزوده می شود، من نمی دانم با کدام درایت و تدبیری برای این افرادی که هیچ تخصص آکادمیک و هیچ تجربه ای ندارند مجوز تهیه کنندگی صادر می شود؟

این سینماگر با بیان اینکه ورود این افراد حال سینما را بدتر از بد می کند اظهار داشت: ما بارها تذکر دادیم که باید روشن شود این پول ها از کجا می آید؟ بنده فکر می کنم باید یک همت عمومی از سوی وزارت ارشاد باشد تا جلوی این کار این افراد گرفته شود؛ تهیه کنندگان سینما هم نباید اجازه حضور آن ها را بدهند. چرا ما باید اجازه بدهیم اسم یک سرمایه گذار به عنوان مجری طرح در فیلم ها ذکر شود؟ آیا ما معنا و تعریف «مجری طرح» را در دنیا می دانیم؟ چرا ما این عنوان ها را خیلی راحت و ساده به افرادی می دهیم که قابلیت آن را ندارند؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» با انتقاد شدید از مدیران سینمایی متذکر شد: مدیران عملکردی سلیقه ای دارند؛ هر مدیری که به سینما می آید هرطور که دلش بخواهد برای سینما تصمیم گیری می کند و همین اتفاق باعث یک بلبشوی عجیب در سینما شده؛ پولشویان هم از این اوضاع سوء استفاده کرده و هیچ جای دیگری را برای ورود سرمایه های کثیف شان مناسب تر از سینما نمی بینند و به راحتی به سینما ورود می کنند و هر آنچه که نباید را به سر هنر این مرز و بوم می آورند.

سالور با طرح چند پرسش خاطرنشان کرد: چرا مدیران ما یک بار از خود این پرسش را نمی کنند که این افراد چرا و چگونه برای یک سریالی که خروجی اش نشان می دهد سوددهی نداشته ده ها میلیارد تومان هزینه می کنند؟ چرا کسی این سوأل را نمی کند که این پول ها در این اوضاع بحرانی اقتصادی از کجا آمده که توسط این افراد به راحتی بذل و بخشش می شود؟

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: در نهایت باید این نکته را عنوان کنم که حضور این افراد باعث می شود گونه ها و ژانرهای مختلف در سینما نیز از بین بروند چرا که تمرکز آن ها بر روی فیلم های شبه کمدی و شبه طنز است و جز این ژانر حاضر نیستند در سایر ژانرها فعالیت داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.