یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«نیوکاسل» یک شبه فیلمفارسی دم دستی، «تپلی و من» و «قصر شیرین» فیلم‌هایی متوسط هستند

نیوکاسل-قصر شیرین-تپلی و من

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «نیوکاسل» به کارگردانی محسن قصابیان، «تپلی و من» به کارگردانی حسین قناعت و «قصر شیرین» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی گفت: فیلم های «سرکوب»، «نیوکاسل» و «تپلی من» بعد از گذر از هفت خوان تولید، اکنون وارد هفتاد خوان اکران مافیازده سینمای ایران شده و در کنار فیلم نورچشمی «قصرشیرین» هر کدام با بضاعت های فنی و هنری و تبلیغاتی خود برای جذب مخاطب کوشش می کنند، فیلم هایی که هیچ یک اتفاق ویژه ای در سینما محسوب نمی شوند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «نیوکاسل» یک شبه فیلمفارسی شلوغ و گیشه ای با سوژه ها، داستانک ها، بازی ها و کارگردانی دم دستی و کلیشه ای و مناسب وقت گذرانی است! فیلمی فارق از هرگونه ارزش هنری و محتوایی که در امتداد سیل بی رویه فیلم های سخیف در سینمای کشور تولید و روانه اکران شده است.

این منتقد سینما با بیان اینکه «تپلی و من» یک فیلم متوسط سرگرم کننده کودکانه از سینماگری است که سخت کوشانه بر اساس باورهایش به کودکان و سینمای کودک، همچنان امیدوارانه برای کودکان و نوجوانان فیلم های مفرح می سازد اظهار داشت: در جنگ نابرابر اکران با توجه به حمایت های مالی و تبلیغاتی نامدیران سینما از فیلم «قصر شیرین»، ۳ فیلم دیگر برای توفیق در گیشه، راهی دشواری پیش رو دارند. «تپلی و من» می تواند در فصل تابستان کودکان و خانواده های شان را به سینما بکشاند و ساعتی آن ها را سرگرم کند.

وی ادامه داد: «قصر شیرین» فیلمی متوسط در ساختار، محتوا، مضمون و پرداخت سینمایی است. فیلمی که در کارنامه سینمایی کارگردانش، جایگاه و امتیازی ویژه ندارد. گرچه عده ای در جهت همسویی باجشن پاره بدون ثمر و بودجه بربادده موسوم به جهانی فیلم فجر و رفاقت و منافع، این فیلم را باد کرده وجماعتی هم سعی دارند، با ترفند آن را به عنوان فیلم مناسب و منتخب سینمای ایران برای حضور در مراسم اسکار جا بزنند، ولی «قصر شیرین» کوچکتر از این حرف و حدیث ها است.                      

  آذین تأکید کرد: این فیلم، ازمنظر ساختار هنری، مضمون و محتوا، یک اثرمتوسط سینمایی است اما از یک طرف عوامل جشن پاره و سازمان اشتباهی و بنیاد پهلوی و دیگران با بوق و کرنا و صرف هزینه، کوشیده اند، «قصر شیرین» را بسیار بیشتر از استحقاقش از حد یک فیلم متوسط جا اندازند و با پول مردم آن را درداخل بگردانند و با تبلیغات کاذب اکران کنند و همچنین در برخی کشورها و جشنواره های خارجی برقصانند، ازطرف دیگر هم در میان گزینش گران فیلم ایرانی برای مراسم اسکار، سفارش ها و رایزنی هایی جهت انتخاب آن برای اسکار در جریان است.

این منتقد متذکر شد: این اقدام های ازقبل برنامه ریزی شده، نشان دهنده خواب خوش «قصر شیرین سازان» برای راهی کردن آن به عنوان فیلم منتخب سینمای ایران برای شرکت در مراسم اسکار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.