دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷

توسط جمعی از فعالان شبکه اجتماعی؛

رادیو و تلویزیون‌های اسلامی پویش مبارزه با نفاق را راه‌ انداخت

پویش رادیو و تلویزیون‌های اسلامی

سینماپرس: پویش مبارزه با نفاق تحت عنوان "الکعبه تجمعنا" توسط رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و همکاری سازمان حج، راه‌اندازی شد.

به گزارش سینماپرس، جمعی از فعالان شبکه‌های اجتماعی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای عمومی اعلام کردند که کمپینی برای بزرگداشت مراسم حج امسال در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند.  

این کاربران در بیانیه خود ضمن تاکید بر شکوه و عظمت گردهمایی مسلمانان در مکه همچنین به تقویت اتحاد مسلمانان و ترویج تمدن اصیل اسلامی اسلامی نیز پرداخته‌اند.

همچنین فعالان مسلمان از بقیه کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز دعوت کرده‌اند با انتشار محتوا در هشتک‌های KaabaUnitesUs# و #الکعبه_تجمعنا برای رساندن پیام اصیل حج که اتحاد و برادری عنوان شده است یاری رسانند.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که کمپین بتواند در برابر تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای تفرقه‌افکنی بین امت‌های اسلامی مبارزه کرده و در طولانی مدت سبب تحقق اهداف تمدن بزرگ اسلامی در جهان شود.

(حَجّ) یکی از مهم‌ترین فروع دین اسلام است؛ که مسلمانان در دهه اول آخرین ماه قمری (ذی‌الحجه) به مسجد الحرام در شهر مکه رفته و مناسک خاص آن را به جا می‌آورند. هر مسلمان در صورت دارا بودن شرایطی خاص، مکلف است حداقل یک بار در طول عمر خود آن را انجام دهد.

از جمله منافع و برکات حج تجلی وحدت و همدلی مسلمانان بر محور قبله‌ای واحد است. مسلمانان جهان از هر گروه و ملیتی با هدف مشترک از شرق و غرب جهان در گرداگرد خانه خدا جمع می شوند و با ایجاد ارتباط نزدیک همدیگر را بهتر می شناسند. آنان با تشکیل جلسات آگاهی بخش به تبادل افکار و تضارب آراء خویش می‌پردازند و با قرار گرفتن در صف واحد و زمزمه نغمه توحید در کنار یکدیگر، اتحاد و یگانگی و اخوت اسلامی را از نزدیک احساس می‌کنند.

حج‌گزاران مسلمان در این عبادت دسته جمعی، وحدت و همبستگی خود را به نمایش گذاشته و با مشارکت در مناسک روح‌بخش آن بر اهداف مشترک خویش که همان صفابخشیدن به روح و جسم در پرتو آیین توحیدی ابراهیمی و محمدی است، تأکید ورزیده، عوامل نفاق و جدایی و انگیزه‌های تفرقه و تشتت را از خود دور می‌کنند.

مراسم حج از دیرباز ستون اتحاد مسلمانان شمرده شده اما بروز اختلافات متعدد بین مسلمانان در سال‌های اخیر تا حدی آن را تحت الشعاع قرار داده است.

حادثه منا در سال 2015 که کشته شدن هزاران حاجی را در پی داشت موجب شد انتقاداتی در خصوص مدیریت این مراسم الهی توسط عربستان سعودی مطرح شود و نگرانی‌ها مانع شرکت مسلمانان تعدادی از کشورها در مراسم حج سال‌های اخیر شود.

 بحران سیاسی بین قطر، سوریه و یمن از یک‌سو و عربستان در سوی دیگر نیز در سال‌های گذشته باعث شده مسلمانان بعضی کشورهای اسلامی نتوانند در مراسم حج شرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.