دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳

انتقاد از سرمایه سالاری و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص؛

تأکید هنرمندان برای قطع دست سرمایه سالاران از هنرهفتم/ این رویه تهدیدی برای سینمای اندیشه ورز و باعث رونق فیلم‌های مبتذل است

الوند-راست گفتار-سهرابی-سالور-بیدل-لشگری قوچانی-قنبری-شایسته

سینماپرس: تعدادی از فعالان سینمای کشور در پی افزایش سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص با انتقاد از انفعال مدیران سینمای کشور تأکید کردند: این وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و سایر نهادهای نظارتی است که دست سرمایه سالاران را از هنرهفتم قطع کنند و اجازه ندهند این افراد بیش از این در سینما جولان دهند!

به گزارش سینماپرس مدت ها است برخی افراد که شنیده می شود برای پولشویی، سرمایه های کلانی را وارد سینما کرده اند و در حال جولان دادن در این عرصه هستند. مدیران سینمایی با باز گذاشتن درهای سینما به استقبال آن ها رفته اند و فاجعه بارتر از هر چیزی اینکه شنیده می شود برخی از صنوف تهیه کنندگان برای این افراد معلوم الحال کارت تهیه کنندگی هم صادر کرده اند. سرمایه سالاری تهدیدی جدی برای سینمای اندیشه ورز و باعث رونق بی رویه فیلم های مبتذل است، همان چیزی که طی سال های اخیر به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی به شدت شاهد آن بوده ایم. 

این اتفاق با اعتراض و انتقاد جدی بسیاری از سینماگران روبرو شده است؛ تهیه کنندگان و فیلمسازانی که سال ها با خون دل خوردن های فراوان و تحمل رنج و مشقات بسیار سعی در رشد و ارتقای سینمای کشور داشته اند ورود بی رویه سرمایه سالاران را اجحاف در حق خود می دانند و معتقدند این افراد بی تخصص که هیچ دغدغه ای برای رشد و اعتلای سینمای کشور ندارند ضمن اینکه با پول پاشی فراوان باعث افزایش شدید دستمزدها در سینما شده اند و به همین واسطه بسیاری از تهیه کنندگان با سرمایه های متوسط را بیکار و خانه نشین کرده اند، در توسعه ابتذال در سینمای کشور هم کم نگذاشته اند و باعث شده اند تولید فیلم های سخیف و بی هویت و مبتذل به حد اعلای خود برسد!

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: سیروس الوند، کاظم راست گفتار، روح الله سهرابی، ساسان سالور، داود بیدل، منصور لشگری قوچانی، رهبر قنبری و مرتضی شایسته با ما گفتگو کردند که حاصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

الوند: ظهور سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان فاقد تخصص جنبه تخریبی دارد/ باید افرادی ذی‌صلاح سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران را شناسایی کنند

سیروس الوند کارگردان سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: نکته ای که بسیار حائز اهمیت است و همه اهالی سینما و به خصوص متولیان و مدیران سینمایی باید به آن توجه داشته باشند این است که ظهور سرمایه گذاران و تهیه کنندگان فاقد تخصص برای سینما جنبه تخریبی دارد، در واقع این افراد هیچ سازندگی در هنرهفتم ایجاد نمی کنند بلکه این هنر-صنعت را در آینده ای نه چندان دور به انحطاط خواهند کشاند. تنها چاره کار برای جلوگیری از ورود پول های کثیف و مشکوک به سینما و ظهور و بروز تهیه کنندگان فاقد تخصص، اتحاد میان ۴ صنف تهیه کنندگی در سینما است که به زعم بنده مدیران سازمان سینمایی باید برای این ایجاد این اتحاد میان تهیه کنندگان متبحر و کاربلد سینما گام اساسی بردارند و بعد از سال ها صنوف تهیه کنندگان را با یکدیگر تجمیع کرده و در سینما آرامش به وجود آورند.

راست گفتار: سرمایه گذاران نوظهور با حمایت مدیران، فرهنگ را تاراج، سینما را مضمحل و اخلاق را از جامعه زدوده اند

کاظم راست گفتار نیز در این رابطه اظهار داشت: سرمایه گذاران نوظهور با حمایت مدیران، فرهنگ را تاراج، سینما را مضمحل و اخلاق را از جامعه زدوده اند؛ حضور آن ها به مثابه سرطانی است که کلیت سینما را نابود و هنرهفتم را بی هویت کرده است، ما مدت ها است در سینمای ایران یا فیلم های «دلقک بازی» تولید می کنیم و یا فیلم های «سیاه نما» که هیچ کدام تأثیری در رشد و اعتلای فرهنگی ندارند و تنها هدف شان نابودی فرهنگ و هنر است. وضعیت تولیدات در سینمای ایران مدت ها است بی ضابطه شده؛ دلیل تولید انبوه فیلم های «دلقک بازی» را هیچ کس متوجه نمی شود. علاوه بر این فیلم ها ما با یک سری فیلم هایی روبرو هستیم که به منظور و اهداف خاصی تولید می شوند، روی بخشی از جامعه که یا موجودیت ندارند و یا تعدادشان بسیار انگشت شمار و اندک است زوم می کنند و با سیاه نمایی مطلق از وضعیت کشور در صدد هستند که در جشنواره های خارجی و حتی داخلی مورد تقدیر قرار بگیرند و دیده شوند.

سهرابی: مسئولان امنیتی و قضایی کشور باید نسبت به ورود گسترده پول های کثیف در سینما ورود کنند/ چرا سینما به دست سخیف سازان بیفتد؟

روح الله سهرابی تهیه کننده و کارگردان سینما نیز با بیان اینکه طی ۵-۶ سال گذشته افرادی صرفاً با پشتوانه محکم مالی و بدون هرگونه تجربه و تخصص کافی به شکلی دردناک بر سینما چمبره زده اند اظهار داشت: این افراد نه تنها سینما که سایر حوزه های فرهنگی و هنری از جمله شبکه نمایش خانگی، تئاتر و... را هم با خود درگیر کرده اند که ما مدام نمونه های آن را می بینیم، بنده معتقدم با توجه به موضع انفعالی مدیران فرهنگی و سینمایی در مواجه و برخورد قاطع با این افراد،   مسئولان امنیتی و قضایی کشور باید نسبت به ورود گسترده پول های کثیف در سینما ورود کنند و دست این افراد را برای همیشه کوتاه کنند. نفوذ این افراد در عرصه فرهنگ و هنر باعث اضمحلال و عقبگرد می شود؛ چرا سینمای ایران که دارای عقبه ارزشی است باید به دست سخیف سازان بیفتد؟ این اظهرمن الشمس است که تأثیر نفوذ این افراد فاقد تخصص در سینما باعث می شود تا دیگر سینمای کشور جایی برای ترویج ارزش ها نباشد. اگر امروز ما در سینمای ایران شاهد وفور تولیدات نازل و مبتذل هستیم نتیجه حضور این افراد در سینما است که با نفوذشان در عرصه فرهنگ و هنر دیگر توان و رمقی برای آن باقی نگذاشته اند.

سالور: حضور سرمایه داران فاقد تخصص در سینما، منجر به نابودی هنرهفتم خواهد شد/ این افراد با «پول پاشی» باعث افزایش بی رویه دستمزدها شده‌اند

ساسان سالور تهیه کننده سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: حضور سرمایه داران فاقد تخصص در سینما، منجر به نابودی و مرگ هنرهفتم خواهد شد؛ نطر بنده در رابطه با حضور این افراد به هر شکلی در سینما به شدت منفی است چرا که معتقدم آن ها ضربات جبران ناپذیر بسیاری را بر پیکره نحیف سینمای کشور وارد کرده اند و اگر حضورشان همچنان در سینما ادامه دار باشد باید منتظر مرگ کامل سینما تا ۲-۳ سال آینده باشیم چرا که به واسطه حضور آن ها دیگر هیچ یک از سینماگران برجسته، کاربلد و متعهد امکان فعالیت نخواهند داشت. این افراد با «پول پاشی» در سینما باعث افزایش بی رویه و شدید دستمزدها شده اند؛ پیش از حضور این افراد، تهیه کنندگان سینما بر اساس عرف و اصول کار می کنند اما زمانی که این افراد با پول های بادآورده شان وارد سینما شدند و دستمزدهای بازیگران و سایر عوامل سینمایی را با افزایش شدید مواجه ساختند، دیگر هیچ یک از تهیه کنندگان واقعی و قدیمی سینما نمی توانند کمر خود را راست کرده و سر خود را بلند کنند و در سینما کار و فعالیتی داشته باشند.

بیدل: مشکل اصلی سینمای ما خلأهای قانونی و فقدان یک آیین نامه لازم الاجرا در خصوص نحوه تولید آثار است/ تهیه کنندگان پای سرمایه گذاران را به سینما باز کردند

 داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون هم در این باره گفت: مشکل اصلی سینمای ما خلاءهای قانونی و فقدان یک آیین نامه اصولی و لازم الاجرا در خصوص نحوه تولید آثار است، اگر این خلاءها برطرف شود هرگونه سرمایه گذاری در سینما می تواند فرصتی مغتنم به شمار آید چرا که سینما به پول وابسته است و چرخه اقتصادی سینما باید مدام در حال حرکت باشد. مشکل اینجا است که طی این سال ها هیچ یک از مدیران سینمایی و سیاست گذاران کلان فرهنگی تصمیمی برای قانون مند کردن نحوه تولید و پخش و اکران فیلم ها نگرفته اند و همین مسأله باعث شده تا در سینما هر کس هر کاری دلش می خواهد انجام بدهد. اگر ورود سرمایه در سینما تعریف شده و قانونی باشد هیچ آسیبی با خود به همراه نخواهد داشت اما در حال حاضر فقدان قانون باعث آسیب های بی شمار شده است.

لشگری قوچانی: ظهور یکباره سرمایه سالاران در سینما باعث افزایش هزینه فیلمسازی و رو به نابودی رفتن سینمای مستقل شده است

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: ظهور یکباره سرمایه سالاران در سینما باعث افزایش هزینه فیلمسازی و رو به نابودی رفتن سینمای مستقل شده است؛ این افراد رسماً مانع نفس کشیدن سینما و سینماگران مستقل شده اند، این در حالی است که سینما زمانی می تواند ماندگار شود که مستقل باشد اما این افراد با عملکرد خود ثابت کرده اند می خواهند سینمای مستقل را برای همیشه تعطیل کنند. مهمترین اتفاقی که می تواند سینمای کشور را دچار خسران بسیار کند این است که عده ای از این افراد صرفاً برای پولشویی وارد سینما شده اند و از سینما برای مقاصد و منافع شخصی خودشان استفاده ابزاری می کنند. این وظیفه دستگاه های امنیتی و قضایی است که جلوی این افراد را بگیرند و اجازه کار و فعالیت به هیچ یک از آن ها ندهند.

قنبری: بیش از ۹۰ درصد سرمایه گذاران برای سوداگری و کامجویی به سینما آمده اند/ سازمان سینمایی به فیلمنامه های اندیشه ورز مجوز نمی دهد اما از فیلم های مبتذل حمایت می کند

رهبر قنبری کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: بنده به ضرس قاطع می گویم بیش از ۹۰ درصد سرمایه گذاران برای سوداگری، عقده گشایی، لذت بردن و کامجویی به سینما آمده اند؛ این کامجویان و سوداگران نسبت به قشر فرهیخته سینما بی توجهند و سعی دارند با بهره گیری از دم دستی ترین آدم ها و جفنگ ترین و مبتذل ترین فیلمنامه ها ضمن به قهقرا بردن سینمای کشور به مال و منال بیشتری برسند. این سوداگران که عنوان تهیه کننده و سرمایه گذار را با خود به یدک می شکند بیشتر دنبال سلبریتی ها هستند و به هنرمندان با سواد و متفکر اهمیتی نمی دهند، همین اتفاق باعث شده تا ما شاهد وفور تولیدات بی ارزش و سخیف و مبتذل در سینمای ایران باشیم.

شایسته: ورود بی ضابطه سرمایه گذاران در سینما تبعات زیادی دارد/ تهیه کنندگی کاری کاملاً تخصصی است و نباید به هر شخصی اجازه حضور در این عرصه را داد

مرتضی شایسته تهیه کننده سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: ورود بی ضابطه سرمایه گذاران در سینما تبعات زیادی در پی دارد و همه اهالی سینما هم نسبت به این مسأله آگاهی کافی دارند، حالا اینکه چطور با این شرایط به این افراد اجازه کار و فعالیت در سینما داده می شود نکته ای است که سینماگران حرفه ای از آن بی اطلاعند! افزایش شدید دستمزدهای سینماگران از جمله تبعات حضور افراد غیرمتخصص به عنوان تهیه کننده در سینمای کشور است؛ این تنها یکی از تبعات حضور این افراد فاقد تجربه و تخصص است و قطعاً اگر حضور این گونه افراد در سینمای ایران ادامه پیدا کند ما در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش مشکلات در سینمای کشور خواهیم بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.