چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴

در نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» عنوان شد:

ثبت سنندج به عنوان مهد دف جهان / تجلیل از محمدجلیل عندلیبی

نشست خبری نهمین جشنواره بین المللی «دف نوای رحمت»

سینماپرس: در نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» از ثبت سنندج به عنوان مهد دف جهان و تجلیل از محمدجلیل عندلیبی پیشکسوت هنر دف در این دوره از این رخداد موسیقی خبر داده شد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی دف نوازی «دف؛ نوای رحمت» چهارشنبه ۱۶ مرداد با حضور محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره هنر، امین مرادی رییس حوزه هنری استان کردستان و بیژن کامکار نوازنده پیشکسوت دف و دبیر افتخاری جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
محمدرضا زنگنه، مجری و کارشناس نشست در ابتدا ضمن خوش آمدگویی و تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه از استاد کامکار درخواست کرد توضیحاتی درباره جشنواره ارائه دهد.
کامکار گفت : من همیشه هر تریبونی ببینم شروع به اعتراض می کنم و اگرچه امروز نه برای داوری آمدم نه گله ولی موسیقی سنتی دارد منقرض می شود اما بی حمایتی ها و بی کفایتی ها نتوانسته ما را خم کند. تعداد ۱۵۰ کانال ماهواره ای بر ضد موسیقی ما کار کردند ولی ما کار خودمان را ادامه دادیم. با این وجود تکنولوژی کمر ما را خم کرده است. الان به شکل های بسیار نامناسبی دارند موسیقی مبتذل را بین مردم پخش می کنند و از طریق خود موسیقی به موسیقی ضربه می زنند.
وی افزود : خوشحالم که در جای جای میهن ما در هر استانی خودجوش از طرف مردم یا گاهی از طرف شخص خاصی مثل آقای مرادی رییس حوزه هنری کردستان چراغ موسیقی در قالب جشنواره ها بر افروخته نگاه داشته شده است. گاهی بازخورد های این جشنواره سال ها بعد نشان داده می شود، اما کم ترین تاثیرش این است که مشعل دف روشن می ماند و شور و شوق جوان ها نیز قابل تحسین است. آرزو می کنم این فستیوال را جهانی کنیم و حمایت ها از آن بیشتر شود.
 این نوازنده باسابقه خاطر نشان کرد: فکر می کنم من عاقبت به خیرترین نوازنده ایران هستم. از روزی که دف به دست گرفتم، آرزو داشتم روزی برسد هزاران نفر دف بزنند و الان میلیون ها نفر دف به واسطه برگزاری جشنواره به دست دارند و به آرزویم رسیدم و از حوزه هنری تشکر می کنم که بانی این امر خیر شد.
در ادامه مرادی رییس حوزه هنری کردستان با تبریک روز خبرنگار بیان کرد:  دف نوازی حامل معناست. حاوی مسائل هویتی است؛ سازی ضربی با پیشینه عرفانی و آیینی و متعلق به مناسک مذهبی است که در طول تاریخ با مراسم فرهنگی همراه بوده و از کنج خانقاه ها به دل جامعه راه پیدا کرده است. دف در نیایش و ذکر و سماع خانقاهی و ... استفاده می شود. بین مردم کردستان این ساز تقدس دارد و حلقه مهم در ایجاد وحدت و تقریب مذاهب است. دف گسترده ترین ساز مذهبی با گستره جغرافیایی بسیار وسیع از خلیج فارس تا شبه جزیره قفقاز است.
وی با ارائه توضیحاتی درباره جشنواره «دف؛ نوای رحمت» ادامه داد: این جشنواره در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در دیدار ایشان از کردستان در اردیبهشت ۸۸ که استان کردستان را استان فرهنگ و هنر نامگذاری و این مدال را به این استان اهدا کردند، برگزار می شود. ما به عنوان نمایندگان حوزه هنری این فرمایشات را کلید واژه و نقشه راه قرار داده ایم و با این جشنواره به مقابله با تکفیر رفته ایم. مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در میدان آزادی به طریق نقشبندیه و قادریه اشاره داشتند و حمایت و تقویت طریقت و خانقاه را از راه های مبارزه با افراطی گری مذهبی دانستند.  
مرادی درباره اهداف این جشنواره بین المللی گفت: ترویج مضامین و مفاهیم رفیع اسلامی و انسانی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان، مقابله با تهاجم فرهنگی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری فاخر، خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی، توجه به موسیقی عرفانی برگرفته از تعالیم دینی و اسلامی، تحکیم پایه‌های وحدت و همدلی در بین مسلمانان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موسیقی عرفانی نیز از جمله اهداف این جشنواره است.
رییس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به بخش‌های بین‌المللی، سراسری و جنبی در نهمین دوره از جشنواره گفت: بخش بین‌الملل به صورت غیر رقابتی و بر اساس میزان درخواست گروه‌های مختلف از کشورهای منطقه برگزار می‌شود. بخش سراسری شامل تک نوازی، گروه نوازی و مولودی خوانی است. برگزاری ورک شاپ ها و نشست‌های تخصصی در این دوره نیز پیش بینی شده است.
وی درباره مقررات جشنواره نیز گفت: بخش تک نوازی در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان آقا و خانم برگزار می‌شود، بخش مولودی خوانی ویژه آقایان و به صورت گروهی برگزار می‌شود و در بخش مولودی خوانی با توجه به هویت جشنواره تنها ساز دف و سازهای دو طبله و تاس مجاز به شرکت هستند و سازهای به اصطلاح ملودیک (ایرانی و غیرایرانی) حق شرکت ندارند.

مرادی همچنین عنوان کرد : همنوازی گسترده ای که سال گذشته در عمارت خسرو آباد سنندج برگزار شد به ثبت ملی رسید و باعث شد ساز دف را به نام سنندج می شناسند و استان کردستان در حال حاضر به عنوان مهد و خاستگاه دف جهان ثبت شده است.
در ادامه این مراسم محمد زرویی نصر آباد مدیرعامل سپهر سوره هنر گفت:  امسال سال خوبی به لحاظ مالی برای بخش فرهنگ و هنر نیست؛ دولت با توجه به محدودیت هایش در اولین بخشی که صرفه جویی را لحاظ می کند، بخش فرهنگ و هنر است و متاسفانه در این شرایط شاهد هستیم که برخی از سازمان ها و وزارتخانه های بی ارتباط دارند جشنواره های متنوع فرهنگی-هنری را به طور خیلی مفصل و با بودجه زیاد برگزار می کنند.
وی افزود: سال گذشته قول بین المللی کردن جشنواره را داده بودیم و پای آن هستیم. سه گروه مهمان خارجی در این دوره شرکت کرده اند که شامل گروه «مولانا» از کردستان عراق، گروه «غوالی»   از هند و افغانستان و گروه «سماج» از بوشهر که گروه عربی زبانی است، می شوند.
زرویی همچنین توضیح داد : از دوره چهارم در سال ۹۳ بخش تجلیل را در جشنواره گنجانده ایم که مدنظرمان پیشکسوتان عرصه موسیقی به خصوص در منطقه کردستان بوده است که در ابتدای امر با استاد بیژن کامکار شروع شد و ما در خدمتشان بودیم و هستیم و ایشان به حق پدر دف ایران و پدر معنوی جشنواره دف نوای رحمت نیز هستند.
وی عنوان کرد : در بخش تجلیل امسال از استاد محمد جلیل عندلیبی تقدیر و تشکر می شود و مستندی از ایشان نیز در جشنواره اکران خواهد شد.
مدیرعامل سپهر سوره هنر خاطر نشان کرد:  دردوره پنجم از ۱۸ استان شرکت کننده داشتیم در حالیکه امسال از ۳۰ استان کشور شرکت کننده در جشنواره حضور دارد و این رشد و تسری و علاقه مندی به هنر دف نوازی که از هنرهای اصیل ایرانی است، دلگرم کننده است و اگر امکانات مالی اجازه بدهد از ظرفیت های بین المللی هم بیشتر استفاده خواهیم کرد.  
در ادامه مرادی رییس حوزه هنری استان کردستان از تجلیل از پنج پیشکسوت دف نوازی منتخب از میان دراویش استان کردستان خبر دارد.
همچنین بیژن کامکار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران توضیحاتی درباره ساز دف گفت: حرکات نمایشی از دف به منظور جذب مخاطب هیچ ایرادی ندارد البته در شرایطی که به اصل موسیقی صدمه ای وارد نشود. متاسفانه در شرایط امروز استفاده نابه جایی از دف شده است. بنده زمانی که دف به دست گرفتم باورم نمی شد که زنان نیز جذب این موسیقی شده و به کاربردهای زیادی از آن در انواع دیگر موسیقی برسیم.
در پایان این نشست هم از پوستر جشنواره که توسط فرشته زیدی طراحی شده است، رونمایی شد.
نهمین جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» از ۲۲ تا ۲۴ مرداد در سنندج برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.