چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰

در ویژه برنامه «باغ پروانه ها» عنوان شد؛

از تأکید بر مطلوب نبودن اوضاع سینمای کودک تا ارائه راهکار برای تقویت اثرگذاری جشنواره فیلم کودک

برنامه باغ پروانه ها

سینماپرس: در ویژه برنامه «باغ پروانه ها» که همزمان با روز اول برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم کودک به صورت زنده از شبکه استانی اصفهان پخش شد، سیدرضا منتظری خبرنگار سینماپرس در خصوص معضلات و مشکلات متعدد سینمای کودک با کارشناس این برنامه گفتگو کرد و با بیان اینکه توجه به سینمای کودک می تواند منافع کلان فرهنگی و اقتصادی با خود به همراه داشته باشد اظهار داشت: در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما و پیشرفته جهان اهتمام ویژه ای برای توجه به سینمای کودک صورت می گیرد چرا که کودکان و نوجوانان آینده ساز هر کشوری هستند اما ما در این زمینه دچار انفعال شده ایم.

به گزارش سینماپرس اهم مطالب ارایه شده در این برنامه به شرح ذیل است:

کودکان باید در جشنواره سمت داشته باشند چرا که جشنواره برای کودکان و نوجوانان است و این اشتباه است که فقط کسانی که در سینمای کودک و نوجوان صاحب اثر و نام هستند راجع به این سینما تصمیم گیری کنند. این اتفاق خوبی است که کودکان و نوجوانان به عنوان داور و خبرنگار حضور دارند و امیدوارم که این حرکت استمرار داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوأل که وضعیت کلی سینمای کودک در کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: هرچند که در ایام جشنواره هستیم و بازگو کردن ضعف ها شاید زیبا نباشد اما سینمای کودک به شدت مهجور واقع شده و وضعیت مطلوبی ندارد. مدت های مدیدی است که هیچ اهتمام جدی از سمت مدیران برای رشد این سینما دیده نمی شود. این در حالی است که سینمای کودک بسیار مهم است و می تواند تأثیرگذاری کلان برای آینده کشور داشته باشد. بخش عظیمی از جامعه را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند و خوراک فرهنگی متناسب با سن و سال خودشان می خواهند اگر این خوراک برای کودکان و نوجوانان مهیا نباشد ما هم ضربه فرهنگی می بینیم هم اقتصاد سینما دچار افت جدی می شود.

یکی از مشکلات سینمای کودک این است که برخی فیلمسازان فیلم های درباره کودکان و نوجوانان می سازند که غلط است. ما باید سرمایه گذاری برای فیلم هایی کنیم که کودکان و نوجوانان تشویق شوند به سالن سینما بروند و لذت ببرند و چرخه سینمای کودک به حرکت درآید.

وی در پاسخ به این سوأل که از زبان دبیر جشنواره شنیده شده هر ماه یکی از فیلم های جشنواره کودک اکران خواهند شد، نظر شما در این باره چیست اظهار داشت: بسیار خبر خوبی است اگر عملی شود! متأسفانه ما سال های متمادی است که از زبان مدیران متعدد این وعده های زیبا را شنیدیم اما هیچ وقت عملی نشدند. ذکر این نکته ضروری است که از سال گذشته تا امروز ما در تمامی فصل ها توانستیم اکران فیلم های کودک را داشته باشیم اما نحوه اکران این آثار دچار مشکل است و اغلب فیلمسازان به ساعت و سانس های متعلق به فیلم های کودک معترض هستند.

منتظری در پاسخ به این سوأل که آیا جشنواره فیلم کودک توانسته تأثیر در رشد سینمای کودک تأثیر مثبتی داشته باشد یا خیر گفت: هیچ جشنواره ای به خودی خود نمی تواند تأثیری بر رشد و سینما داشته باشد. جشنواره فیلم کودک ویترینی است که نمایشگر تولیدات سینمای کودک و نوجوان است که متأسفانه طی سال های اخیر رو به کاهش رفته و تولیدات بسیار اندک شده و اغلب فیلمسازان بیکار و خانه نشین هستند و سینماگران دغدغه مند این حوزه مجبور شدند در ژانرهای دیگر تولید اثر کنند. جشنواره زمانی می تواند اثرگذار شود که از فیلمسازانی که جایزه می گیرند حمایت شوند. گلایه سینماگران مطرح کودک این است که ما وقتی جایزه می گیریم بایکوت مان می کنند! این باید برعکس باشد و اگر فیلمسازی دغدغه کودک و نوجوان دارد باید از ایده او استقبال کنیم چرا که این افراد برای آینده سازان کشور کار می کنند. نکته مهم این است که همه به اهمیت سینمای کودک واقف هستند اما فکر می کنم مدیران به این اهمیت نرسیده اند.

وقتی بودجه خوبی به فیلمسازان سینمای کودک داده نمی شود آن ها نمی توانند از عوامل متبحر استفاده کنند و این باعث می شود آثارشان را سرهم بندی کنند و همین باعث گریزان شدن کودکان از سینما می شود. بنده شخصاً سال گذشته شاهد بودم بزرگترها در سالن های سینما فیلم ها را می دیدند اما کودکان با موبایل و خوراکی شان سرگرم بودند!

نسبت به سینمای کودک و نوجوان در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما و پیشرفته جهان اهتمام جدی صورت می گیرد چرا که کودکان آینده سازان هر کشوری هستند. ما هم اگر در کشورمان متوجه این مسأله مهم بشویم از ظاهرسازی و شوآف ها دور شده و سعی می کنیم که خدمات جدی انجام دهیم. بنده به عنوان یک راهکار برای تقویت اثرگذاری جشنواره فیلم کودک می خواهم این نکته را عنوان کنم که ما حتی اگر هر ۲ سال یک بار این جشنواره را برگزار کنیم اما در آن فیلم های شاخصی داشته باشیم بسیار بهتر از آن است که همه ساله بودجه های زیادی را هدر کنیم و در نهایت هم دستاوردی برای سینمای کودک وجود نداشته باشد و امیدوارم که مدیران سینمای کودک و نوجوان به این مسأله پی ببرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.