چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴

سریال های مناسبتی در قاب سیما

مختارنامه همچنان ستاره تلویزیون در محرم

تلویزیون

سینماپرس: سریال‌های مناسبتی، دیگر به یک رسم هرساله تبدیل شده‌اند؛ از عید نوروز تا ایام ماه رمضان و بعد هم دهه اول محرم، که برای همه اینها تدارک ویژه‌ای دیده می‌شود و شبکه‌های تلویزیونی برای این ایام برنامه‌های ویژه و به‌خصوص سریال می‌سازند.

به گزارش سینماپرس، سریال‌های مناسبتی، دیگر به یک رسم هرساله تبدیل شده‌اند؛ از عید نوروز تا ایام ماه رمضان و بعد هم دهه اول محرم، که برای همه اینها تدارک ویژه‌ای دیده می‌شود و شبکه‌های تلویزیونی برای این ایام برنامه‌های ویژه و به‌خصوص سریال می‌سازند. تلویزیون از چهار دهه قبل، پخش سریال‌های مناسبتی برای ماه محرم را آغاز کرد، دهه ۸۰ اوج محبوبیت این سریال‌ها بود و از ابتدای دهه ۹۰ موج ساخت این مجموعه‌ها فروکش کرد. محرم امسال شاید در مقایسه با سال‌های گذشته، فرق چشمگیری داشته باشد؛ آن هم فقط تولید یک سریال مناسبتی که قرار است از شبکه ۲ سیما پخش شود.

سریال مرضیه و شبکه ۲ سیما

«مرضیه» سریال جدید فلورا سام است که از جمعه (۲۸ تیرماه) در روستایی در اطراف ورامین کلید خورده است. داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش، مجید مظفری، پژمان بازغی، ماه‌چهره خلیلی، امیرحسین صدیق، علی اوجی، حسن زارعی، نیلوفر شهیدی، شیوا خسرومهر و مختار سائقی بازیگران اصلی این مجموعه هستند و در ۱۵ قسمت ساخته می‌شود. «بی‌قرار» آخرین سریال پخش‌شده از فلورا سام است که سال گذشته از شبکه ۲ سیما روی آنتن رفت و بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان داشت. او مانند فیلم‌های گذشته‌اش، نگارش فیلمنامه سریال جدیدش را خودش به عهده داشته و پریسا شمس و نسیم عرب‌امیری نیز در نگارش برخی قسمت‌ها به او کمک کرده‌اند.

«مرضیه» قرار است یک موضوع اجتماعی را روایت کند و داستان جامعه امروز ما است که فراز و نشیب‌های یک زندگی را در قالب یک سریال مناسبتی به تصویر می‌کشد.

شبکه ۳ و کنداکتوری که عوض می‌شود!

شبکه ۳ سیما با توجه به تایمی که در پخش سریال در اختیار دارد، همیشه مهم است. از قبل برای کنداکتور شبکه ۳ سیما، در ایام محرم یک مینی‌سریال تولید شده بود؛ مینی‌سریال ۶ قسمتی «دریا نزدیک است» به کارگردانی علی مهدی‌پور، سریالی که برای ایام محرم در نظر گرفته شده بود. در خلاصه داستان «دریا نزدیک است» آمده است: «علی مراقب بیماران در حال احتضار است و در تلاش معاش برای خانواده‌اش، فراز و نشیب‌هایی را از سر می‌گذراند و...» در این مینی‌سریال بازیگرانی چون جهانگیر الماسی، نادر فلاح، بهرام ابراهیمی، مریم سرمدی، علی طالب‌لو، رضا فیاضی، محمد ساربان و مهرناز پشتیبان حضور دارند. اما با توجه به اینکه شبکه ۳ تازه تصمیم گرفته سریال «بانوی سردار» را پخش کند، باید دید برای این مینی‌سریال محرمی چه تصمیمی گرفته می‌شود و آیا تایم این سریال عوض می‌شود تا همزمان با «بانوی سردار» از شبکه ۳ «دریا نزدیک است» هم پخش شود. سریال دیگری که برای ایام محرم از این شبکه در نظر گرفته شده بود، سریال «ستایش ۳» بود که قرار بود پخش آن از ابتدای مهرماه از این شبکه شروع شود، اما با توجه به این تراکم سریال، احتمالا تایم پخش آن تغییر کند.

شبکه یک و نبود سریال مناسبتی

مطمئنا شبکه یک و پخش سریال مناسبتی در این ایام، بسیار مهم است، اما آنتن شبکه یک امسال هیچ سریالی برای ایام محرم ندارد و قرار است همان روتین پخش قبل را داشته باشد. شبکه یک سیما همچنان با پخش سریال «بوی باران» میزبان مخاطبان است. این سریال ۷۵ قسمتی تا روزهای تاسوعا و عاشورا روی آنتن می‌رود و بعد از آن سریال «محکومین ۲» روانه آنتن خواهد شد.

مجموعه «محکومین ۲» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی نیز از دهه دوم روی آنتن شبکه می‌رود. مجازات جایگزین زندان، بحران خانواده و طلاق از موضوع‌های اصلی این سریال بوده که به قلم مجید اسماعیلی پارسا و امیرمحمد عبدی به نگارش درآمده است. «محکومین ۲» یک سریال اپیزودی و کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۳۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای ساخته شده است.

سریال‌های با کیفیت مناسبتی

با نگاهی به وضعیت سریال‌سازی در سال‌های گذشته، متوجه می‌شویم که چرا آنتن تلویزیون، امسال برای ایام محرم خالی است. سریال‌هایی مثل شب دهم، سفر سبز، وفا، پریدخت و مهم‌تر از همه مختارنامه از جمله سریال‌هایی بودند که در این سال‌ها از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شدند و مخاطبان هم بسیار به آن اقبال داشته‌اند، اما در این دو یا سه سالی که پشت سر گذاشتیم، تدبیری برای ساخت این شکل سریال وجود ندارد و همچنان تلویزیون از داشتن یک سریال باکیفیت و پربیننده محروم است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.