یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵

تهیه کننده «بازیوو» در گفتگو با سینماپرس عنوان کرد:

معراجی: باید قدر حداقل ها در سینمای کودک را بدانیم/ آیا در ۲۰ سال اخیر فیلم کودکی تولید شده که عاری از هر نقصی باشد؟

میثم معراجی در نشست خبری کانون موسسات نمایش خانگی

سینماپرس: میثم معراجی تهیه کننده اجرایی فیلم سینمایی «بازیوو» همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم کودک گفت: باید قدر حداقل ها در سینمای کودک را بدانیم و جشنواره فیلم کودک یکی از همین حداقل ها است. ما در حوزه فرهنگی کودکان مدت ها است که دچار فاجعه شده ایم و اگر قرار باشد بیش از این به این حوزه بی توجهی شود ما با بحران و آسیب جدی روبرو خواهیم شد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه ما باید از سینمای کودک حراست کنیم؛ اوضاع خارج از سینمای کودک به شدت بحرانی است. در دوبله آثار خارجی از فحش ها و کلمات رکیک استفاده می شود و این آثار از طریق VOD ها و سی دی ها پخش می شوند. این یک فاجعه تمام عیار فرهنگی است چرا که کودکان هر برنامه ای را یک بار نمی بینند و حداقل بیش از ۵-۶ بار برنامه ها را تماشا می کنند تا متوجه آن شوند و این در واقع مانند آن است که ما یک فحش را ۵-۶ بار برای آن ها تکرار کنیم تا قشنگ آن را درک کنند!

این سینماگر ادامه داد: مشکل ما در سینمای کودک در وهله اهل مشکل نظارتی است و از سوی دیگر ما با این معضل روبرو هستیم که جایی را سراغ نداریم که ببنیم باید در چه مدلی آثار را تولید کنیم تا بتوانند نیازهای کودکان را پاسخ دهند. بنده معتقدم ما در حوزه سینما و فیلم کودک نیاز به یک بازتعریف داریم و در ابتدا باید اهداف خود را در این زمینه روشن کنیم.

معراجی سپس با بیان اینکه ما باید سینمای کودک را از دید بچه ها ببینیم اظهار داشت: جشنواره فیلم کودک با جشنواره فیلم برای کودکان بسیار تفاوت دارد! صرف اینکه یک فیلمی تولید شود که در آن بازیگر کودک وجود داشته باشد آن اثر فیلم کودک محسوب نمی شود. متأسفانه این دیدگاه به درستی در سینمای ایران جا نیفتاده و ما شاهد رواج دیدگاه غلط نسبت به سینمای کودک هستیم که باید اصلاح شود.

مدیرتولید فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» خاطرنشان کرد: باید از فیلمسازان سینمای کودک که تجربه ثابت کرده آثارشان با اقبال مخاطبان روبرو می شود حمایت شود؛ مگر در سینمای ما چند نفر هستند که هزینه کنند تا یک فیلم خوب تولید نمایند؟ بنده مطمئن هستم اگر فیلم خوبی سینمای کودک ساخته شود هم سینماداران خواهان آن هستند و هم پخش کنندگان اما ما نسبت به این مسأله بی توجهیم!

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما دلیل شکست اکثریت فیلم های کودک طی سال های اخیر چیست اظهار داشت: بنده همیشه این نکته را گفته ام که هیچ پدر و مادری بچه خود را به سینما نمی برد؛ این بچه ها هستند که پدر و مادرشان را به سینما می برند! پس اگر فیلم های کودک دچار شکست شده به دلیل کیفیت پایین شان بوده است. ما اگر از برندهایی مثل «شهر موش ها» و «کلاه قرمزی» بگذریم در همین سال ها برخی آثار را می بینیم که در حوزه سینمای کودک موفق عمل کرده اند. از جمله این آثار می توان به انیمیشن «فیلشاه» اشاره کرد که فروش بیش از ۸ میلیارد تومان را تجربه کند؛ فروش این انیمیشن نشان داد که اگر اثر خوبی تولید شود مردم می آیند و آن را می بینند.

معراجی با طرح این پرسش که آیا در ۲۰ سال اخیر فیلم کودکی تولید شده که عاری از هر نقصی باشد و فروش نکرده باشند تصریح کرد: مباحث مالی و مارکتینگ به خود ما بازمی گردد. ما بعد از فیلم های ناب استاد ایرج طهماسب و امثال «گربه آوازه خوان» ها در سینمای کودک چه اثر شاخصی را تولید کرده ایم؟ ما زمانی می توانیم از فروش پایین آثار سینمای کودک گلایه مند باشیم که خودمان عاری از هر نقصی باشیم.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که آیا شما قائل به آن هستید که «بازیوو» عاری از هر نقصی است و اگر این گونه است چرا لشگری از بازیگران سینمای کمدی را در فیلمتان به کار گرفته اید تا مخاطب برای بازی آن ها به سینما بیاید، اظهار داشت: ما برای «بازیوو» بیش از ۳ و نیم میلیارد تومان هزینه کرده ایم. ما بازیگران خوبی را برای بازی در این فیلم آوردیم. من فکر نمی کنم استفاده از بازیگران خوب حتی اگر برای فروش بالای فیلم باشد اتفاق بدی محسوب شود. من حتی اصرار داشتم بدمن فیلم مان هم جذاب باشد و به همین دلیل است که از پژمان بازغی برای ایفای این نقش دعوت کردیم. من دوست داشتم «بازیوو» از کلیشه های رایج در سینمای کودک دور باشد.

وی در همین راستا افزود: من دوست نداشتم کودک در سالن سینما از دیدن بدمن فیلم بترسد. ما باید همه حواس مان به بچه ها باشد. ما بچه ها را برای تماشای فیلم به یک سالن تاریک می بریم و نباید به او تصویری خوفناک نشان دهیم که او از سینما منزجر شود. من با اصرار زیادی از سوی برخی دوستان روبرو بودم که مثلاً هنرمند عزیزی مانند احمد ایراندوست را برای بازی در این نقش در نظر بگیرم اما این کار را نکردم.

معراجی تأکید کرد: ما در سینما نیازمند تفکر حرفه ای هستیم؛ اگر تفکر حرفه ای درستی پشت هر فیلم موجود باشد آن فیلم مانا می شود. به عنوان مثال «تام و جری» را اگر چند نسل دیده اند به دلیل تفکر حرفه ای درستی بوده که در ورای آن وجود داشته است اما در سینمای ما کاراکتر مانایی وجود نداشته و همه این اتفاقات نشان از آن دارد که ما به سینمای کودک بی توجهی کرده ایم و همیشه سعی بر آن داشته ایم تا دم دستی ترین و ارزان ترین قصه ها را به اسم سینمای کودک تولید کنیم و همین اتفاق هم باعث شکست این فیلم شده است.

وی در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این سوأل که فکر نمی کنید فیلم شما در گیشه دچار شکست شود اظهار داشت: ما دوست داریم همه فیلم ها بفروشند و سینمای کودک همیشه پررونق باشند. کسی فردا را ندیده است. ما اگر می دانستیم این فیلم نمی فروشد آن را تولید نمی کردیم. ما سعی کردیم فیلم های شکست خورده را آسیب شناسی کنیم تا خودمان دچار این شکست نشویم اما اگر زمان بدی را برای اکران اثرمان در نظر بگیرند و سانس مناسب به ما ندهند دیگر دست ما نیست که سرنوشت فیلم به چه صورت رقم خواهد خورد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.