یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴

محرم در قاب سیما؛

برنامه‌های تلویزیون در تاسوعا و عاشورای حسینی

عملکرد تلویزیون در ماه محرم

سینماپرس: همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، برای عزاداران سرور و سالار شهیدان برنامه‌های ویژه‌ای روی آنتن می‎رود.

به گزارش سینماپرس، ارتباط زنده با کربلای معلی، پخش عزاداری‌های مردم شهرهای مختلف کشور، مستندهای متناسب با این ایام و ... از جمله برنامه‌هایی است که در تاسوعا و عاشورای حسینی که تقدیم مخاطبان می‌شود. جزئیات بیشتر برنامه ها را در ادامه بخوانید:

شبکه یک سیما

دوشنبه و سه‌شنبه ۱۸ و ۱۹ شهریور، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی سخنرانی حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا درباره قیام امام حسین علیه السلام از ساعت ۱۰: ۷ پخش می‌شود.

***
همچنین ویژه برنامه‌ای از ساعت ۱۵: ۹ تا ۴۵: ۱۳ پخش می‌شود که این برنامه شامل پخش عزاداری مردم شهرهای مختلف کشور است.

***
پخش عزاداری حسینیه امام خمینی (ع) با حضور مقام معظم رهبری و جمعی از مردم و مسئولان ساعت ۱۵ و سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی ساعت ۱۵: ۱۸ از دیگر بخش‌های این برنامه است.

***
مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در شب تاسوعا و عاشورای حسینی در مساجد و هیئت‌های مذهبی سراسر کشور، از دیگر برنامه‌های شبکه یک سیماست که ساعت ۲۲ به صورت زنده پخش می‌شود.

***
ویژه برنامه «این شب‌ها» با حضور حجت‌الاسلام ثمری که ساعت ۱۵: ۲۳ به صورت زنده پخش می‌شود، از دیگر برنامه‌های شبکه یک به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی است.

**********************************
شبکه دو سیما

«ذکر عاشوراییان» با اجرای مداحان اهل بیت در ساعات ۸:۴۵، ۱۳:۴۵، ۲۰:۱۵، ۲۲:۲۰ و ۲۳:۳۰ پخش می‌شود.

***
از دیگر برنامه‌های شبکه دو سیما برنامه «کوی محبت» است که با حضور کارشناسان، شاعران و مداحان اهل بیت (ع) از شب اول تا دوازدهم ماه محرم و ظهر تاسوعا و عاشورا به صورت زنده از کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا (ع) پخش می‌شود. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی که سید مصطفی موسوی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

***
مراسم عزاداری در حسینیه زنجانی‌ها امروز یکشنبه ۱۷ شهریور، ساعت ۱۸ در شب تاسوعا از آنتن شبکه دو پخش می‌شود.

***
ارتباط با مراکز استان‌ها در روز تاسوعا و عاشورا از ساعت ۹ تا ۱۲ روی آنتن می‌رود.

***
دوربین‌های شبکه دو با استقرار در میدان امام حسین (ع) تهران در روز عاشورا نماز ظهر را به صورت مستقیم روی آنتن می‌برد.

***
«تکیه‌گاه» که روایتی است از ماجرای عشق و دلدادگی افراد مختلف به امام حسین (ع) در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

**********************************
شبکه چهار سیما

شبکه چهار سیما در تاسوعا و عاشورای حسینی با ویژه‌برنامه‌های مختلفی همچون مقتل‌خوانی، صراط، مستند ترکیب بند و... با مخاطبان خود همراه می‌شود.

***
مقتل‌خوانی (ساعد باقری) از تاریخ طبری بر اثر مشهور (حسین علیزاده) روزهای تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود. ساعد باقری که هم اینک برنامه سرگذشت و شرح گنجینه اسرار عمان سامانی را روی آنتن شبکه چهار دارد، در روزهای دهم و یازدهم محرم، وقایع و مقاتل موجود در تاریخ طبری از ورود امام حسین علیه السلام به کربلا، وقایع منتهی به شهادت سید الشهدا صلوات‌الله علیه به همراه فرزندان و یاران مبارکشان، سپس وقایع پس از عصر عاشورا را بر قطعه (نی‌نوا) ساخته (حسین علیزاده) در سال‌های ابتدایی دهه شصت روایت می‌کند.
***
ویژه برنامه «صراط» برای پخش در تاسوعا و عاشورای حسینی در دو قسمت دوشنبه و سه‌شنبه ساعت ۷:۳۰ صبح می‌شود. در ویژه برنامه روز تاسوعا علاوه بر پخش سخنان کارشناس برنامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون درباره حضرت عباس علیه‌السلام، با زندگی یکی از پیرغلامان حضرت سید الشهدا به نام حاج مهدی آقابابا گلی همراه می‌شویم.

***
«سقا» عنوان فیلم کوتاه از این قسمت از مستند «صراط» است. این فیلم داستان پسرکی را روایت می‌کند که آرزو دارد در این روز نذری بدهد، ولی محدودیت مالی خانواده این اجازه را به او نمی‌دهد.
***
مجله شبانگاهی «شب شعر» در شب تاسوعای حسینی با موضوع «ظرفیت‌شناسی شعر عاشورایی» ساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن می‌رود. در این برنامه با اجرای دکتر محمود اکرامی‌فر، موضوع «ظرفیت‌شناسی شعر عاشورایی» با حضور دکترمحمدرضا مهدیزاده شاعر، روزنامه‌نگار، نویسنده و استاد دانشگاه بررسی می‌شود. شعرخوانی دکتر نادر بختیاری، شعرخوانی دکترمهدی باقرخان از دهلی و کلیپ گرافیکی عاشورا از جمله بخش‌های این برنامه است.

***
مستند «شمع حرمخانه» به کارگردانی فریدون قدیری با حضور جمعی از عوامل حسینیه اعظم، به تاریخچه ساخت حسینیه اعظم زنجان و مراسم عزاداری در این حسینیه، آشنایی با فرایند توسعه و خدماتی که در این مکان معنوی ارائه می‌شود، می‌پردازد. این مستند دوشنبه ۱۸ شهریور، ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار قابل مشاهده است.

***
مستند «ترکیب‌بند» محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است که با مرور اشعار محتشم کاشانی، به علل ماندگاری ترکیب‌بند معروف وی با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» می‌پردازد. این مستند به کارگردانی امیر آذین روز دوشنبه ساعت ۱۶:۴۵ از شبکه چهار پخش می‌شود.
***
«عاشورا در رامیان» مستندی مربوط به مراسم عزاداری روز عاشورا و شام غریبان در شهر رامیان در گلستان است که محمد فنایی آن را ساخته است و سه‌شنبه ساعت ۱۶ پخش می‌شود.

***
مستند «مثل سرو» درباره آیین‌های عزاداری سنتی مردم یزد در ایام عاشورا، سه‌شنبه ساعت ۱۶:۴۵ پخش می‌شود.
***
مستند «ستاره سحری» نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در شهر تبریز، تاریخچه‌ای از عزاداری این شهر و شعرهای آذری سروده شده با مداحی‌های قدیمی آذری زبان را به نمایش می‌گذارد. این مستند سه‌شنبه ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

*********************************
شبکه پنج سیما

گروه معارف شبکه پنج سیما، در روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی به پوشش زنده تصویری مراسم عزاداری می‌پردازد. پوشش زنده و مستقیم مراسم عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع)، میدان امام حسین (ع)، بازار تهران، مسجد جامع نظام مافی اولین برنامه این گروه است که روز تاسوعا دوشنبه ۱۸ شهریور، ساعت ۱۱ صبح روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

***
دوربین‌های شبکه پنج سیما در روز تاسوعای حسینی، به پوشش تصویری اجتماع هیئت عزاداری حسینی شهر ورامین در میدان امام خمینی (ره) می‌پردازد. این برنامه به صورت ضبطی ساعت ۲۱:۴۵ ر روی آنتن می‌رود.

***
شبکه پنج سیما، در روز عاشورا، ارتباط زنده و مستقیم با حرم عبدالعظیم حسنی (ع)، میدان امام حسین (ع)، بازار تهران، مسجد جامع نظام مافی برقرار می‌کند و به پوشش تصویری مراسم عزاداری عاشقان و دلباختگان حسینی می‌پردازد. این برنامه از ساعت ۱۱ صبح روی آنتن می‌رود و پوشش تصویری مراسم عزاداری ظهر عاشورا از میدان کاج با حضور هیئت عزاداری دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) از برنامه‌های روز دهم ماه محرم است.

**********************************
شبکه قرآن و معارف

ویژه برنامه تاسوعا و عاشورای شبکه قرآن از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳ از شبکه قرآن تقدیم سوگواران می‌شود.

***
آنتن این شبکه عزاداری کلیه استان‌ها بخصوص زنجان، اردبیل و یزد را در قاب‌هایی نمایش می‌دهد.

***
مراسم «با قرآن با حسین» قرائت قرآن کریم در شب عاشورا از حرم مطهر رضوی به صورت زنده از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۴ پخش می‌شود.

**********************************
شبکه مستند

گروه تامین شبکه مستند به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی ویژه برنامه‌های «میقات»، «دربند»، «سقا» و «عارف البکاء» را پخش می‌کند.

***
«میقات» به کارگردانی مشترک صادق قاسمی و امیر مرادی مستندی است که به برگزاری باشکوه آیین عزاداری حسینیه اعظم زنجان می‌پردازد. مراسم دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان که جزو اولین آثار ثبت شده در کشور است را می‌توان پس از منا، بزرگ‌ترین قربانگاه جهان اسلام دانست؛ این مراسم دی‌ماه سال ۸۷ با شماره ۱۰ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت و پس از آن نیز در شهریور سال ۹۱ دسته عزاداری زینبیه اعظم با شماره ۷۲۲ ثبت ملی شد. «میقات» شنبه ۱۶ شهریور، ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

***
مستند «دربند» کاری از خانه مستند است که امشب ساعت ۲۱:۳۰ از این شبکه پخش می‌شود، شهر «دربند» قدیمی‌ترین شهر روسیه و پایتخت جمهوری داغستان است و از مهم‌ترین شهرهای شیعه نشین منطقه به شمار می‌رود. مستند «دربند» به برگزاری مراسم محرم در شهر دربند قفقاز و روایت آن از زبان ریش‌سفیدان و شبیه‌خوان‌ها پرداخته است.

***
«سقا» به کارگردانی محمد کوکبیان و تهیه‌کنندگی حمید عبدالله‌زاده روایتی از شیوه عزاداری در حسینیه همدانی‌های مقیم مرکز است. این مستند یکشنبه ساعت ۲۰ پخش می‌شود.

***
از دیگر ویژه برنامه‌های گروه تامین شبکه مستند می‌توان به مستند جدید «عارف البکاء» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی نادری اشاره کرد، روایتی تماشایی از تعزیه در تفرش؛ این مستند دوشنبه ۱۸ شهریور هم‌زمان با تاسوعای حسینی ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.