چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

به یاد رسول ملاقلی پور؛

سینمای دفاع مقدس از تولد تا شهادت!

جبار آذین در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: یک منتقد سینما به مناسبت تولد رسول ملاقلی پور درباره تاثیر او در سینمای دفاع مقدس یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، رسول ملاقلی پور یکی از کارگردانان مطرح سینمای دفاع مقدس بود. او در کارنامه خود آثاری چون بلمی به سوی ساحل، پرواز در شب، افق، سفر به چزابه و مزرعه پدری را دارد. به مناسبت تولد این کارگردان سینما، جبار آذین منقد سینما یادداشتی را منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

«گرچه درسال های دور، برای ولادت سینمای انقلاب به همت یک، دوتن ازهنرمندان کشور، کوششهایی شکل گرفت ولی این تلاش‌های کوچک در کوران حوادث اجتماعی، غفلتها و بیتوجهیهای برخی مسوولان فرهنگی و مدیران سینمایی، دیده نشد و به رغم وجود هزاران سوژه، شخصیت و رخدادهای انقلابی، نتوانست زمینه سازظهور چنین سینمایی شود و سینمای انقلاب درحدهمان شکل گیریهای جنینی متوقف ماند و سینمای ایران نتوانست و نتوانسته است حتا گوشهای از رویدادهای انقلاب مردم ایران را به تصویرکشد، ولی  سینمای کشور و مردم توانستند شاهد تولد سینمای دفاع مقدس، به همت چند سینماگر نسل انقلاب باشند. زنده یاد رسول ملاقلی  پور؛ پدرسینمای دفاع مقدس و ابراهیم حاتمیکیا ازجمله پدیدآورندگان سینمای واقعگرای دفاع مقدس باتعاریف و ویژگی های همسو و هماهنگ بامولفه‌های دفاع مقدس و ارزشها و آرمان‌ها وپیامدهای آن بودند.

ولادت سینمای دفاع مقدس، مدیون ومحصول عشق، ایمان، عزم و همت سینماگرانی است که آنچه راباور داشتند و ازجنگ و جبهه و رزمندگان و شهید و شهادت می شناختند و با آن درجبهه‌ها و پشت جبهه‌ها و میان مردم زندگی کرده بودند، به تصویرمی‌کشیدند. ازهمین رو فیلمهای دفاع مقدسی آغازین شادروان ملاقلی پور و حاتمیکیا، سرشار از لحظهها و صحنههای باورمندی است که ازصافی دلهای مومن گذشته‌اند. آن ها بعدها هم که سینماییتر شدند و همچنان دفاع مقدسی و اجتماعی ساختند، حرفهای آثارشان دلی بود، بویژه ملاقلی پور که فرزند مردم و انقلاب و دفاع مقدس بود. با آنکه بعدها دیگرانی نیز به آندو پیوستند و چندتن تا جاهایی خوب جلو رفتند، اما شرایط متغیر اجتماعی و فرهنگی و بیاعتنایی مسوولان سینمایی و فرهنگی سبب شد، آنها و فیلم های دفاع مقدسی -نه تقلیدی و کپی شده از روی فیلم های جنگی خارجی- از گردونه سینما خارج و با رونق بازاری سازی منزوی و شهید شوند.

هرچند درسالیان اخیر با پیوستن نسل جدیدبه سینما همراه چند سینماگرقدیمی همچنان به سفارش برخی ارگانها وسازمان ها، کم وبیش فیلم‌های دفاع مقدسی ساخته میشود، لیکن اغلب آنها عمد تکنیکی‌اند و در میان بیشتر آنها، عناصر اساسی و تعیین کننده تولید چنین فیلم‌هایی یعنی باور و ایمان و "دل" وجود ندارد، مولفههایی که فیلمهای ماندگاری مانند: پروازدرشب، سفربه چزابه، دیده بان، مهاجر و ... راچون دلی ساخته شده و بر دل مخاطب نشسته بودند، شاخص  و ممتازکرده است. یاد وخاطرات رسول ملاقلی پور و آثار خوب او، ماندنی است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.