یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

مدیران خواب زده و قهر مردم با سینما/۱۰

سیدزاده: وقتی سینما بنیان خانواده، مسائل اخلاقی و هنجارهای اجتماعی را مورد هدف قرار داده معلوم است که مردم از آن گریزان می شوند

سید امیر سیدزاده

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: وقتی سینما بنیان خانواده، مسائل اخلاقی و هنجارهای اجتماعی را مورد هدف قرار داده معلوم است که مردم از آن گریزان می شوند؛ فیلم های امروز سینما هیچ نشانی از فرهنگ و هنر با خود به همراه ندارند و در حال فرهنگ کشی هستند و اهالی دغدغه مند و دلسوز سینما شاهد از دست رفتن تمام دستاوردهای ارزشمند سینمای ایران می سوزند و کسی به فریاد آن ها نمی رسد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانوم» و «زندگی جای دیگری است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای امروز ایران به سمت و سوی ابتذال واقعی رفته و متأسفانه هرچه ما فریاد می زنیم کسی متوجه صدای مان نمی شود. در حال حاضر فیلم های بفروشی که تولید می شوند و مدیران سینمایی هم به آن ها علاقه مند هستند جزو مبتذل ترین و سخیف ترین آثار محسوب می شوند؛ با این شرایط مشخص است که مردم سینما را تحریم می کنند و به سینما نمی روند.

 وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برای تولیدات سینمایی نیازسنجی نمی شود؛ هیچ کس دغدغه اش نیست که جامعه به چه نوع فیلم هایی نیاز دارد و همین باعث شده تا به شبه کمدی های به شدت سخیف و مبتذل بچسبند و همان تعداد اندک مخاطبانی که عادت به تماشای این آثار سخیف کرده اند را به سینما جذب کنند. متأسفانه این فیلم هایی که در سینما تولید می شود سطح سلیقه و توقع مخاطب را به شدت پایین آورده است.

سیدزاده تصریح کرد: فیلم های امروز پر شده از دیالوگ های شرم آور، داستان های عجیب و حرکات عجیب تر! مردم هم به جای آنکه هزینه زیاد کنند و به سینما بروند ترجیح می دهند این آثار را از طریق DVD ها و یا VOD ها تماشا کنند تا هم هزینه کمتری صرف کنند و هم اگر فیلم را مناسب سن و سال فرزندان شان ندانستند به آن ها نشان ندهند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه فیلم های امروز سینمای ایران بخش اعظمی از مخاطبان را که کودکان و نوجوان هستند نادیده گرفته است اظهار داشت: در حال حاضر اگر به رده بندی سنی فیلم ها که توسط کارشناسان انتخاب شده سازمان سینمایی درجه بندی شده اند نگاه کنیم متوجه می شویم که هیچ فیلمی متناسب با سن و سال کودکان و نوجوانان نیست؛ این ها همگی نشان از بی تدبیری مدیران سینمایی دارد که چرا فیلم هایی مناسب برای این بخش مهم از جامعه تولید نمی کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پاسیو» و «شماره ۱۷ سهیلا» تأکید کرد: فاقد تخصص بودن مدیران دلیل اصلی این بحران است؛ این واقعیتی است که ما شاهد آن هستیم. اگر آقایان علمی با سینما برخورد کنند نباید دچار این اشکالات فاحش شویم.

سیدزاده سپس به مسأله تبعیض در اکران اشاره کرد و گفت: تبعیض در اکران بسیار بد است. متأسفانه فیلم های مستقل و خوب جایی برای دیده شدن پیدا نمی کنند؛ دولت هیچ سوبسیدی به فیلم هایی که فرهنگ دینی و اجتماعی را ارتقا می دهند، تخصیص نمی دهد و همه این اتفاقات دست در دست هم داده تا ما شاهد قهر حداکثری مخاطب با سینما باشیم.

وی در پایان اظهاراتش یکی دیگر از موارد مهم افت فروش فیلم ها را عدم توازن در توزیع فیلم ها در نیمه اول و دوم سال در ژانرهای متفاوت برشمرد و گفت: هرچه فیلم پرفروش است با اهمال کاری مفرط در سبد اکران اول و دوم نوروز و اکران اول و دوم عید فطر گذاشته می شود؛ همین اتفاق منجر به آن می شود که در نیمه دوم سال شاهد کاهش رونق گیشه سینماها باشیم. این اتفاق منجر به آن می شود که همیشه در نیمه دوم سال تعداد زیادی فیلم نفروش اکران شوند که رسماً فیلمسوزی به حساب می آید و دست اندرکاران سینما هم نسبت به این امر انتقاد و اعتراض جدی دارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.