دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

علی بیگدلی خبر داد؛

نمایشی از زندگی شهید ۱۸ ساله در تماشاخانه سرو

علی بیگدلی

سینماپرس: بیگدلی گفت: ۲۱ مهر ماه سالروز تولد شهید مصطفی هادی بوده و سعی می‌کنیم که نمایش را برای آن زمان به اجرا درآوریم.

به گزارش سینماپرس، علی بیگدلی کارگردان نمایش «دوازده روز» درخصوص موضوع این نمایش به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نمایش «دوازده روز» درباره زندگی شهید مصطفی هادی است که در سن ۱۶ سالگی وارد جبهه شده و در سن ۱۸ سالگی به مقام شهادت دست می یابد. مصطفی هادی بعد از پنج دختر به دنیا می آید، شهید با اصرار فراوان مادر خود را راضی می کند تا در جنگ تحمیلی حاضر شود،پدر ایشان نیز در جنگ تحمیلی فرمانده گردان ابوذر بوده و مادر شرط می گذارد که پدر انتقالی گرفته و مراقب پسر باشد. در عملیاتی یکی از ماشین ها روی مین رفته و فقط مصطفی هادی شهید می شود. پدر دست و پاهای قطع شده فرزند را جمع آوری کرده و پیکر او را خود به تهران منتقل می کند.

وی افزود: شهید مصطفی هادی یک نمونه از جوان هایی است که در سن ۱۸ سالگی به شهادت رسیدند و جان خود را تقدیم کردند تا ما بتوانیم به راحتی در کشور خود زندگی کنیم. نمایش «دوازده روز» کاری تمام مستند است و آن را طی صحبت هایی با خانواده شهید نگارش کرده ایم. ایده نمایش را  منصور احمدلو رئیس فرهنگسرای بهمن با ذکر خاطره ای از پدر شهید به ما دادند و همین موضوع سبب شد تا انگیزه بیشتری برای پیگیری و اجرای آن به دست آوریم.

بیگدلی درخصوص نام نمایش «دوازده روز» بیان کرد: شهید مصطفی هادی آخرین باری که به دیدار خانواده خود آمد، ۲ روز پیش از ماه محرم بوده و همراه پسر عموی خود به پارک لاله می رود و به او می گوید: «من دوازدده روز دیگر شهید می شوم، سیزده روز دیگر پیکرم به تهران می آید و چهارده روز دیگر به خاک سپرده می شوم» که این سخن ضبط شده و فایل صوتی آن نیز وجود دارد.

بیگدلی درخصوص حمایت های صورت گرفته برای اجرای نمایش «دوازده روز» گفت: برخی مسائل با همکاری و مساعدت تسهیل می شود. نمایش «دوازده روز» کاملا مستند بوده و سندیت دارد و اگر قرار است کاری برای شهدا اجرا شود باید حمایت هم شود. جناب سرهنگ صمدی نیا ریاست سازمان بسیج هنرمندان به ما قول مساعدت داده اند و قصد داریم نمایش را در ماه مهر بر روی صحنه ببریم. هماهنگی ها با مدیریت تماشاخانه سرو نیز صورت گرفته تا بتوان نمایش را در آن تماشاخانه  اجرا کرد. از طرفی تاریخ ۲۱ مهر ماه سالروز تولد شهید مصطفی هادی بوده و تمام تلاش ما آن است که نمایش برای آن زمان اجرا شود.

بیگدلی با اشاره به اینکه تئاتر «دوازده روز» مستند است، ادامه داد: نمایشنامه هایی که درباره شهدا نوشته می شود اکثرا از قوه تخیل نویسنده بود و سندیت ندارد، باید نویسنده پای صحبت های مادر و خانواده شهید بنشیند. در حال حاضر ما تئاتر مستند درباره شهدا بسیار کم داریم. اگر راه شهدا راه ما است و آن ها رفتند و حال ما مدیون خون آن ها هستیم، پس باید یاری در کارهای مستند شهدا را بیشتر کنیم تا به نتیجه برسد.

وی افزود: قصد ما این است که در جشنواره های بین المللی شرکت کنیم اما این موضوع هم محدودیت هایی دارد. بیشتر آثاری که در جشنواره های تئاتر اجرا می شود، سفارشی است اما کار ما بدون ریالی حمایت آماده شده است. برای نمایش «دوازده روز» حدود ۵ ماه تمرین طولانی داشتیم و ما برخی افراد را که ظاهر و عقایدی امروزی داشتند برای تماشا دعوت کردیم و آن ها بسیار با نمایش همراه شده و حتی با آن اشک ریختند. این نمایش از دل آمده و دروغ و گزافه گویی در آن وجود ندارد و ما چیزی را که بوده به نمایش گذاشته ایم. شاید این کار عواید مالی زیادی نداشته باشد اما برکت و تبلور نور در زندگی ما بیشتر می شود.  

گفتنی است حسین قدمی و رامین جهانی تهیه کننده  و خانه موزه شهید معلم مجری طرح نمایش «دوازده روز» هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.