سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹

انسیه شاه حسینی:

مسئولان، سینمای دفاع مقدس را به فراموشی سپرده‌اند

انسیه شاه حسینی

سینماپرس: یک کارگردان سینمای دفاع مقدس گفت: متاسفم که این نکته را بیان می‌کنم، اما مدیران فرهنگی ما مدتهاست که سینمای دفاع مقدس را به فراموشی سپرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، انسیه شاه حسینی، کارگردان سینما، با بیان این‌که مسئولان، سینمای دفاع مقدس را به فراموشی سپرده‌اند، به حوزه اظهار کرد: این‌که می‌گویند سینمای دفاع مقدسی توسط مردم به فراموشی سپرده شده است، دروغی بزرگ است، چون مردم شریف ایران در تشیع پیکر شهدا نشان داده‌اند عاشقانه قهرمانان خود را دوست دارند، اما موضوع اصلی اینجاست، مسئولان این حوزه را فراموش کرده‌اند.

وی افزود: درباره دفاع مقدس همین اندازه بگویم هرگاه مردم عاشورا را فراموش کردند دفاع مقدس را هم فراموش خواهند کرد، برای همین چنین نقل قول‌هایی را به هیچ وجه نمی‌پذیرم و امری خلاق واقع می‌دانم. مسئولان فعلی سینما تنها به فکر صندلی خودشان هستند تا به هر قیمتی شده چند صباحی بیشتر بماند، پس از چنین مدیری نباید انتظار داشت در وجه فرهنگ دفاع مقدس حرکت کند.

این کارگردان ادامه داد: البته ضعفی که برای مسئولان فرهنگی بر شمردم تنها به حوزه فرهنگ ختم نمی‌شود، بلکه در دیگر عرصه‌ها هم چنین کاستی‌های وجود دارد، والا اگر غیر از این بود شاهد اختلاس‌های متعدد آقازاده در بخش‌های مختلف نبودیم. وضعیت نابسامان موجود در حوزه مدیریت تا آنجا حاد شده که دختر یک وزیر سابق کلاهبرداری می‌کند و در ادامه از دیگران طلبکار نیز است.

کارگردان فیلم «پنالتی» با بیان این‌که بسیاری از فعالان حوزه دفاع مقدس خانه‌نشین شده‌اند، بیان کرد: عده‌ای بسیاری از علاقه‌مندان به دفاع مقدس خانه‌نشین شده‌اند، زیرا هیچ‌یک از مسئولان حاضر نیستند تا زمینه فعالیت آن‌ها را فراهم کنند. برای از بین بردن چنین فضایی به افرادی، چون سردار سلامی نیاز است تا همانگونه که در دیگر عرصه‌ها حضور فعال دارد به حوزه فرهنگ هم ورود کند تا بتوان شاهد رونق فرهنگ ایثار و شهادت در کشور بود.

وی در پاسخ به این سؤال که عده‌ای نبود سخت‌افزار را دلیلی برای نادیده گرفتن سینمای دفاع مقدس می‌دانند، تصریح کرد: این بهانه ابتدایی‌ترین توجیه برای کم کاری در این زمینه است. این اظهارنظر از جانب کسی است که تمام عمرش را در این زمینه سپری کرده است. به عنوان مثال فیلم «شب به خیر فرمانده» در بیش از ۵۰ کشور به نمایش درآمد و در بسیاری از کشورها تحسین شد. این اثر در مقایسه با بسیاری از فیلم‌هایی که در آن زمان تولید می‌شد، کم هزینه‌تر بود.

این فیلمساز اضافه کرد: مهمترین شرط در ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی داشتن درک عمیق از جنگ است. فیلمی که بتواند احساسی را که در فضای جبهه حاکم بود به تصویر بکشد موفق است و نمایش آن فضا حتماً نیازی به توپ و تانک ندارد. من مدت‌هاست فیلمنامه‌ای با عنوان «به کودکان شلیک نکنید» آماده ساخت دارم که موضوع آن درباره داعش است، این اثر درباره ایستادگی کودکان در مقابل جنایات داعش است. هزینه‌ای که برای ساخت این اثر در نظر گرفته‌ام حدود ۴ تا ۵ میلیارد است، درحالیکه افرادی که فیلمنامه را خوانده‌اند می‌گویند حداقل ۲۰ میلیارد برای تولید این فیلم نیاز است اما من حاضرم ادعایم را ثابت کنم.

این فیلمساز اعلام کرد: سینمای ایران در چهار دهه گذشته توانسته برای خود جایگاهی شایسته در جهان پیدا کند و واقعاً این اتفاق به دلیل مسائل فنی و تکنولوژی رخ نداده است، زیرا در حوزه «اسپشیال افکت» سینمای ایران توان رقابت با هالیوود را ندارد و وجه شاخص سینمای ایران دقیقا همان احساس و پیامی است که در آثار وجود دارد و به همین جهت نباید فکر کنیم که تنها جلوه‌های ویژه قادر است سینمای ایران را ارتقا دهد.

وی در پایان تأکید کرد: مسئولان فرهنگی در زمینه اشاعه فرهنگ دفاع مقدس به ‌گونه‌ای کاملاً مخرب و ویرانگر عمل کرده‌اند و حالا به جایی رسیده‌ایم که عنوان فیلمساز ارزشی مانند دشنام تلقی می‌شود. موفقیت ما در حوزه‌های فرهنگی تنها به اخبار خلاصه شده است، چون وقتی خبرها را می‌شنویم و یا می‌خوانیم با افتخار از پای تلویزیون بلند می‌شویم، اما وقتی به واقعیت سینما می‌نگریم چیزی جز شرمساری برایمان باقی نمی‌ماند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.