شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۸

اسلاملو: سینما باید آینه ای تمام نما از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باشد/ آقای وزیر شما رویتان می شود با همسر و فرزندان تان به سینما بروید؟

محمد رضا اسلاملو

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی گفت: اصولاً هر اثری یک محتوایی دارد اما آنچه برای ما مهم است اینکه فیلم هایی که در سینمای جمهوری اسلامی ایران تولید می شوند دارای محتوای دینی، ارزشی، انسانی و اخلاقی باشند؛ سینما باید آینه ای تمام نما از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید در پی محتوای مشروع در سینما باشیم، محتوایی در راستای تقویت آرمان ها و اهداف نظام و انقلاب اسلامی نه محتوایی که این دستاوردها و ارزش ها را زیر سوأل ببرد. سینمای ایران باید عاری از محتوای ضد مردمی باشد. سینما باید نشانگر و معرف جامعه باشد اما آیا سینمای امروز ایران نشان دهنده چهره واقعی جامعه است؟ کدامیک از مردم مومن و انقلابی ایران شبیه به شخصیت هایی هستند که در اکثر فیلم ها شاهد آن ها هستیم؟

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که باعث شده تا سینمای ما روز به روز در حال پسرفت باشد این است که ما فقط به فکر خالی کردن جیب مخاطب هستیم و حاضریم برای فروش بیشتر فیلم ها هر اثری با هر محتوایی را تولید کنیم. این اتفاق در حالی است که ما بر ضد همین ضد ارزش ها قیام کردیم و انقلاب اسلامی را به ثمر رساندیم و حالا نباید سینما را عاری از اهداف انقلابی کنیم.

اسلاملو سپس با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائلی که مانع حضور محتوای ارزنده و سالم در فیلم های سینمایی شده مدیرانی هستند که از نظر افکار و اندیشه و نگاه به سینما کپی شده یکدیگر هستند و دغدغه ای برای تعالی سینما ندارند تصریح کرد: این مدیران مانند محصولات کارخانه ها که کپی شده یکدیگرند، یکی پس از دیگری می آیند و تنها همت و تلاش شان این است که وضعیت سینما را مانند قبل نگه دارند و هیچ دغدغه ای برای رشد سینمای ایران ندارند. از این رو بنده معتقدم ما بیش از هر چیز نیازمند حضور مدیران انقلابی در سینما هستیم؛ مدیرانی که با دغدغه مندی، درایت و بینش انقلابی سیاست های اصولی برای سینما تعریف کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ما نیاز به مدیرانی داریم که انرژی و توان و بودجه سینما را برای تولید و توسعه آثار بامحتوا به کار ببندند و اجازه ندهند تا فرهنگ منحط غربی بر ما غلبه کند. ما در این سال ها اگر فقط یک مدرسه سینمایی انقلابی تأسیس کرده بودیم امروز وضعیت سینمای مان به این روز نیفتاده بود. ما باید نسلی را در سینما تربیت کنیم که فقط دنبال محتوا نباشند و از غربی ها هراس نداشته باشند و در راستای توسعه اهداف انقلابی گام بردارند.

این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا با طرح این پرسش که نمی دانم چرا در این سال ها یک مدیر متفاوت در سینما شاهد نبوده ایم تأکید کرد: واقعاً دیگر از این مدیران خسته شده ایم؛ مرتب در حال حرص خوردن هستیم که چرا یک مرد در سینما پیدا نمی شود تا برای تقویت اهداف انقلابی گام بردارد؟

اسلاملو افزود: مطمئناً اگر کسی با نیست ترویج اهداف انقلابی در سینما گام بردارد ذائقه مخاطبان نیز تغییر می کند و ما شاهد رونق سینماها خواهیم بود. من امیدوارم که چنین اتفاقی بیفتد و روزی برسد که مردم در داخل و خارج از کشور برای فیلم های بامحتوای ایرانی سر و دست بشکانند.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا بهتر نیست اداره سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر از دست دولت خارج شود گفت: متأسفانه ما از سرمنشأ مشکل داریم؛ ما وزیری متفاوت می خواهیم وزیری که بداند وزیر ارشاد است و کمی به کلمه ارشاد فکر کند. من می خواهم به آقای وزیر بگویم آقای وزیر این آن سینمایی نیست که مطلوب نظام اسلامی مان باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «باغ سید» در خاتمه اظهاراتش افزود: آقای وزیر شما رویتان می شود با همسر و فرزندان تان به سینما بروید؟ مقام معظم رهبری این همه در خصوص حوزه فرهنگ و هنر و سینما تذکر دادند و معلوم است که از وضعیت سینما راضی نیستند، شما چرا تدبیری برای برون رفت از این بحران اندیشه نمی کنید؟ این همه شوآف و بریز و بپاش و آمارها و بیلان های کاری و برگزاری جشنواره های ریز و درشت چه نفعی برای سینمای کشور دارد؟ سینمایی که در آن محتوای اخلاقی و انسانی وجود ندارد و نشانی از انقلاب در آن دیده نمی شود ناکارآمد است و این وظیفه مدیران است که تحولی اساسی در این حوزه به وجود بیاورند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.