جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

تهیه‌کننده سینما مطرح کرد:

برخی فروش میلیاردی سینما را می‌بینند، فاصله از ارزش‌های انقلاب را نه! /سینما وسیله رسیدن به بصیرت است نه وقت پر کردن

سید سعید سیدزاده

سینماپرس: سید سعید سیدزاده به نقد صریح برخی تصمیم‌گیری ها و عملکرد مسئولان در حوزه فرهنگ و به خصوص سینما پرداخت و گفت: سینما امروز در نظر برخی تفننی شده است؛ در حالی که ابزاری است برای رسیدن به شناخت.

به گزارش سینماپرس، سید سعید سیدزاده تهیه کننده سینما،  درباره بی محتوایی فیلم‌های سینمایی و آنچه سینمای امروز کشور ما را اینطور رقم زده است، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هر اتفاقی می‌افتد و هر نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، نتیجه رفتارهای سهوی و عمدی است. اگر بخواهیم خوش‌بینانه به وضعیت فرهنگی سینمای کنونی نگاه کنیم، می‌توان گفت تصمیم‌گیری‌ها سهوی بوده و رفتارهای ناخواسته باعث آن شده است. البته چنین نگاهی قدری هم ساده انگارانه است؛ اگر نگاهی به فعالیت‌های دشمنان در این چهل ساله کنیم می‌بینیم که کارهایشان برنامه ریزی شده است. به اقرار جمع کثیری از مسئولان، پانزده روز پس از پیروزی انقلاب اولین تهاجم به ما آغاز شد. چرا قبل از این هجمه‌ای به این کشور وارد نمی‌شد؟ چون همه چیز مانند آب روان و بی موج پیش می‌رفت، اما به محض اینکه این رودخانه قدری متفاوت با آن چیزی که دیگران (دشمنان) می‌خواستند رفتار کرد حمله‌ها شروع شد.

او افزود: دشمنی با پیکره انقلاب ما از همان ابتدا آغاز شده بود؛ خیلی ساده انگارانه است فکر کنیم حرکت‌های فرهنگی امروز در کشور ما یک اتفاق سهوی است. اگر اجازه می‌دادند این کشور از نظر فرهنگی بر اساس فرهنگ دفاع مقدس و انقلابیون ۵۷، برنامه‌هایش پیش برود، امکان نداشت امروز چنین شرایطی داشته باشیم.

این تهیه کننده گفت: جنگ راه انداختند و می‌اندازند، چون می‌خواهند مملکت را از خیلی از مسائل غافل کنند و نگذارند فکر کنیم. ما پس از جنگ می‌توانستیم بر اساس اهداف انقلاب اسلامی مسائل فرهنگی را جلو ببریم، ولی برنامه نفوذی‌ها در انقلاب به گونه‌ای پیش رفت که امروز می‌شنویم گردش اقتصاد تئاترمان خوب است، اما به این توجه نداریم که در سالن‌های تئاترمان اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد. در سینما هم فقط می‌گوییم امسال نسبت به سال گذشته چندین میلیارد فروش بیشتری داشتیم، اما نمی‌گوییم چندین میلیارد کیلومتر از ارزش‌های انقلابمان فاصله گرفته ایم.

سیدزاده ادامه داد: انقلاب ما انقلابی بر پایه اسلام ناب محمدی بود. حضرت امام خمینی (ره) نیز زمانی که انقلاب کرد و مردم را به میدان فراخواند، بر همین پایه از سوی مردم پشتیبانی شد. آن چیزی که اتفاق افتاد اسلام بر مبنای فرهنگ مولا علی بود؛ اما پس از گرفتاری‌هایی که دشمنان برای ما ایجاد کردند و فرصت‌هایی که از ما گرفتند، به لحاظ فرهنگی شرایطی ایجاد شد که نتوانیم فرهنگ علی گونه را پی بگیریم. اگر اجازه می‌دادند این فرهنگ در کشور رشد و گسترش پیدا کند، امروز از مسئولان در رده‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و در وزارت ارشاد نمی‌شنیدیم که فیلم و سینما فقط باید بفروشد؛ بلکه مسئولان باید بدانند سینما یک وسیله و ابزار برای رسیدن به بصیرت و شناخت است، ولی الان وسیله‌ای تفننی و وقت پر کردن شده است.

این تهیه کننده گفت: سینما و فرهنگ ما به دلیل نفوذهای فراوان وضعیت اسف‌باری دارد؛ البته به معنی این نیست که به گوشه‌ای برویم و هیچ کاری نکنیم و انتظار مرگ را بکشیم؛ بلکه باید آستین را بالا بزنیم و پیشانی بند یا زهرا (س) ببندیم و پا به عرصه فرهنگ بگذاریم تا این نابخردی و بی بندوباری فرهنگی ایجاد شده، رفع شود و در راستایی که خداوند خواسته نفس بکشیم.

سیدزاده گفت: این همه سال حضرت آقا فریاد زدند و درباره نفوذی‌ها و توطئه‌های استکبار هشدار دادند. اما یکسری آدم‌های نابخرد و نادان در کشور جلوی ایشان گستاخی کردند و گفتند چنین چیزی نیست. متاسفانه ما هم نادانی کردیم و مرتب گفتیم این افراد خودی هستند و قصد خاصی ندارند و سهواً این رفتارها را می‌کنند و شرایط امروزمان این شد. اگر یا علی نگوییم و سینه سپر نکنیم، بلایی سرمان خواهد آمد که حضرت امام فرمودند؛ اگر این انقلاب آسیبی ببیند، صدها سال نمی‌توانیم سرمان را بلند کنیم. مگر آمریکا و استکبار جهانی اجازه خواهند داد که اسلامی رشد کند و اصلاً انقلابی سر بگیرد؟ ما الان به لحاظ شعور و کمال و توان نظامی در اوج قدرتیم و می‌توانیم جلوی همه شان بایستیم. اگر به پشتوانه این‌ها و نصرت الهی در عرصه فرهنگ محکم ایستادگی کنیم و ندای هل من ناصر حسین زمان سید علی خامنه‌ای را درست پاسخ بدهیم، مطمئنم می‌توانیم به راحتی در عرصه فرهنگی مانند عرصه نظامی رو سفید و پیروز شویم و کمر استکبار را زمین بزنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.