شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰

صبح امروز صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های چهارمین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین/ نذر فرهنگی با اجرای نمایش در مسیر کربلا

نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین

سینماپرس: نشست خبری چهارمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین، صبح امروز برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری چهارمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین، صبح امروز با حضور شهاب الدین طباطبایی رئیس حوزه هنری خوزستان، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و آرش ساربان دبیر اجرایی حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدای این نشست گفت: آخر هفته پیش رو پیاده روی تئاتر اربعین به مدت یک هفته برگزار می‌شود. از ابتدای سالی که در حوزه هنری خدمت می کنم، این همایش را راه اندازی کردیم و این جریان سازی ایجاد شده است. سال اول با ۴۰ یا ۵۰ هنرمند کار را شروع و در مسیر مخاطب شناسی حرکت و تلاش کردیم، زبان نمایش را توسعه دهیم تا قیام عاشورا را به همه زبان‌ها نمایش دهیم. سال دوم دو گروه داشتیم و اجراهای عربی ما بسیار مورد استقبال قرار گرفت و ۱۵۰۰ نفر تماشاگر داشت. سال سوم زبان انگلیسی را اضافه و ژانرهای نمایشی را بیشتر کردیم. ما همواره به دنبال این هستیم این همایش بتواند کشورهای دیگر را درگیر کند.

وی افزود: در کشور عراق با هنرمندان عراقی گفت‌وگو کردیم؛ در صحبتی که با مدیر تئاتر عراق داشتیم، قراردادهایی نوشتیم تا همکاری بیشتری با هم داشته و کشورهای دیگر را هم درگیر تئاتر اربعین کنیم. در سال گذشته در موکب‌های مختلف اجرا رفتیم و امسال همه گفته اند که باید مجدد در موکب ها نمایش اجرا کنید و این اتفاق خوبی برای ماست. امیدواریم این جریان بیشتر شود و علاوه بر کشور عراق گستره بیشتری از کشورها را دربربگیرد.

زارعی درباره هدف از اجرای تئاتر اربعین اظهار کرد: هدف ما ایجاد اتحاد بین مسلمانان است؛ دشمن جهان اسلام به دنبال این است که پیاده روی اربعین را مورد اغتشاش قرار دهد. همانطور که در عراق این اغتشاش‌ها را راه انداخت و سبب تعطیلی نمایش ما در عراق شد؛ اما این جریان عظیم است و مسلمانان پای آن ایستاده اند و امام حسین علیه السلام نیز به رهروان راهش کمک می‌کند.

در ادامه طباطبایی رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: مهم‌ترین کار این همایش پیوند هنرمندان با لایه‌های مختلف جامعه است. تعزیه همیشه در دل مردم اجرا شده و همراه کردن مردم با همایش پیاده روی اربعین، مسئولیت سنگینی بود که حوزه هنری عهده دار آن شد. در تاریخ ۳۰ مرداد دبیرخانه همایش تشکیل شد و بخش عمده فعالیت‌ها در کشور عراق انجام گرفت.

وی افزود: استان خوزستان بزرگترین تعزیه میدانی جهان را در شهر شوش ثبت کرده؛ ما ظرفیتی داریم که در شهرهای دیگر نیست و آن هم تسلط به زبان عربی است که سبب می‌شود کارمان راحت تر شود. در حوزه اجرایی هنرمندان بسیار خوبی داریم و همین‌ سبب شد دبیرخانه و مسئولیت همایش برعهده خوزستان گذاشته شود. کارهایی که از کشورهای دیگر برای ما ارسال شد، داوری شد؛ حتی برادران اهل سنت هم کار برای ما کار ارسال کردند و این اتفاق خوبی بود. در نهایت ۱۲ استان برای حضور در این همایش برگزیده شدند. این همایش نذر فرهنگی است و امیدوارم از عهده این مسئولیت به خوبی برآییم. اتفاقات اخیر کشور عراق برای تحت الشعاع قرار دادن پیاده روی اربعین است، اما با شوری که عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) دارند، این پیاده روی بهتر از قبل برگزار خواهد شد.

طباطبایی در پایان صحبت هایش گفت: هدف ما این است که بگوییم هنرمندان با موضوع اربعین همراه هستند و دومین هدف ما تبیین فرهنگ عاشورا از زاویه هنر است. مسئله سوم هم توجه به نیاز مردم است؛ باید زمانی که می‌توانیم در قالب هنر پیام را به مخاطب منتقل کنیم این کار را انجام دهیم. برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی با مسائل مذهبی برخورد خوبی ندارند، اما می‌خواهیم به مردم بگوییم که هنرمندان بسیاری داریم که با مسائل مذهبی همراه هستند و یاری مان می‌کنند.

ساربان هم در خصوص برنامه‌های تئاتر مردمی پیاده روی اربعین گفت: ۵۸ اثر از ۲۵ استان به دبیرخانه ارسال شده و ۵ اثر در بخش ایران و ۲۰ اثر در بخش عراق انتخاب شده اند. در مرزها نیز اجرا داریم. گروه‌ها در شهر نجف کار را آغاز می‌کنند و سپس به سوی موکب‌ها می‌روند. ما ۴ موکب داریم که گروه‌ها در آنجا تقسیم بندی می‌شوند. ۱۲ استان در این همایش شرکت دارند. نقالی، تعزیه به زبان عربی و فارسی، نمایش عروسکی و پرده خوانی و نمایش‌های خیابانی در کنار تعزیه در همایش تئاتر مردمی اربعین اجرا می‌شوند.

زارعی هم در پایان این نشست خبری گفت: هزینه‌های ما بسیار زیاد است؛ بسیاری از گروه‌ها متقاضی بودند، اما همکاران من با دقت بسیار آثار را انتخاب کردند و خوشحالم که نمایش‌های عروسکی نیز به اجراها اضافه شدند. اکثر کارها تولید جدید و برای همین همایش هستند. زمان اجراها نهایت ۳۰ دقیقه است تا زائران در مسیر به اجرا بایستند. قصد داشتیم زبان اردو را هم به همایش امسال اصافه کنیم، اما کیفیت آثاری که ارسال شد، خوب نبود و از پذیرش آنها صرف نظر کردیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.