دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی:

سینمای کودک دغدغه همه؛ نه فقط فارابی

حبیب ایل بیگی در ششمین جشنواره‌ نماز و نيايش به روايت دوربين

سینماپرس: قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: برنامه‌ریزی اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در سرگروه‌ها تا پایان سال ۹۸ و آغاز تولید پروژه‌های جدید برای سال ۹۹ با مشارکت طیف‌های مختلف تهیه و تولید، نشانه رونق این ژانر سینمایی و بازگشت سینمای کودک به حیات طبیعی خود است.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی گفت: اقداماتی که طی سال‌های اخیر در شورای تخصصی فیلمنامه کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی آغاز شده بود، به‌تدریج به بار نشسته است و نتایج آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.

تدوین شاخصه‌های جذابیت

او با اشاره به آغاز به کار شورای تخصصی فیلمنامه کودک و نوجوان از ابتدای دی ماه سال ۹۶ با ترکیب فیلمساز، روانشناس کودک، کارشناس حوزه ادبیات کودک، کارشناس فیلمنامه و منتقد سینمایی، گفت: بنیاد سینمایی فارابی برای حل مشکلات ساختاری سینمای کودک، جلسات متعددی برگزار کرده است. برگزاری ۵۵ جلسه عمدتا به شکل هفتگی و بررسی ۱۲۵ عنوان طرح و فیلمنامه سینمایی در این راستا انجام شد. باید توجه داشت که پذیرش طرح و فیلمنامه در شورای کودک برخلاف سایر گروه‌ها فیلتر کم‌تری دارد و دلیل آن، جذب حداکثر ایده‌ها برای تولید است.

او گفت: جذابیت اثر برای مخاطب (کودک و خانواده)، برخورداری از قدرت بازگرداندن سرمایه، داشتن داستان جذاب، داشتن قهرمان، امیدآفرینی، ایجاد نشاط در میان نسل آینده، خانواده‌محوری در آثار، استفاده از تکنولوژی روز دنیا در خلق اثر و... شاخصه‌هایی است که سبب می‌شود فیلمنامه‌ها شانس بیشتری برای ساخته شدن داشته باشند.

تغییر در رویکرد «ساخت فیلم کودک برای رسیدن به جشنواره»

ایل‌بیگی گفت: یکی از اتفاقات مثبت دوره جدید، تلاش برای دوری از تولید سریع و بدون برنامه‌ریزی فیلم کودک است. اگر تا پیش از این فیلم کودک تولید می‌شد تا صرفا برنامه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را تأمین کند، ما در دوره جدید ضمن تلاش برای «ترسیم رویکرد» در تولید فیلم کودک، تلاش کرده‌ایم تا برای ارتقای کیفی فیلم کودک به شاخص‌های روشنی دست یابیم.

به گفته ایل‌بیگی، توجه به «طراحی تولید» و حضور گروه‌های خلاق پیش از آغاز تولید فیلم‌های کودک، پروسه جدیدی است که صرفا با هدف کیفی‌گرایی در این سینما شکل گرفته و قطعا این حرکت اصولی، در سال‌های آینده مورد توجه کارشناسان و مردم قرار خواهد گرفت.

او گفت: از سال ۹۷ یکی از اقدامات شورای تخصصی کودک، تشکیل گروه‌های خلاقه برای نگارش فیلمنامه‌ بوده است، به طوری که اگر فیلمنامه‌ای از ایده قابل‌توجهی برخوردار باشد، برای کمک به پرورش و بازنویسی این ایده، گروه خلاقه‌ای با حضور نویسنده تشکیل می‌شود و تاکنون ۷ فیلمنامه از تولیدات آتی با این شیوه نگاشته شده است.

ایل‌بیگی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات شورای کودک، حضور نویسنده و سازندگان اثر در شورا و معرفی فیلمنامه و روند تولیدی کار تحت عنوان «پیچینگ» است که نتایج بسیار مثبتی داشته است.

سینمای کودک دغدغه همه؛ نه فقط فارابی

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی با ذکر این نکته که در سال‌های اخیر و به نسبت گذشته، سینمای کودک و نوجوان دغدغه تعداد بیشتری از تهیه‌کنندگان (اعم از تشکل‌ها و نهادها تا تهیه‌کنندگان بخش خصوصی) شده، گفت: گرچه حوزه‌هنری از دو سال پیش به این سو فعالیت کم‌تری در بخش تولید فیلم سینمایی کودک و نوجوان داشته، تشکل‌هایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان اوج و مدرسه عمار فیلم کودک ساخته‌اند و این وقتی خوشحال‌کننده است که ببینیم بخش خصوصی نیز همپای سایر تشکل‌ها در این زمینه دغدغه داشته و این به معنای حیات طبیعی سینمای کودک و نوجوان است. یعنی بخش خصوصی در بخش تولید و اکران حضوری فعال دارد و این ارزشمند است که بنیاد سینمایی فارابی فیلمسازی، جریان سینمای کودک را هدایت می‌کند.

سامانه اردویی مدارس؛ یک اتفاق ویژه

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: سامانه اردویی مدارس برای حمایت از اکران دانش‌آموزی اتفاق ویژه‌ای است که می‌تواند هم به ایجاد رابطه بین مخاطب و فیلم کودک کمک کند و هم فرهنگ فیلم دیدن در سالن سینما را بین مخاطبان کودک و نوجوان تبیین کند و این مخاطب بالقوه و انبوه بداند که لذت جمعی مواجهه با فیلم روی پرده سینما چه تفاوت‌هایی با فیلم دیدن در گوشی تلفن همراه یا سینمای خانگی دارد. این خود یک آموزش مهم است و از این جنبه اهمیت دارد ضمن آن که خود کارکرد تبلیغاتی برخوردار است و می‌تواند سبب سرزبان افتادن یک فیلم کودک توسط خود کودکان باشد.

ظرفیت اکران برای فیلم‌های کودک و نوجوان

ایل‌بیگی در ادامه اظهار داشت: امروز دیگر وضعیت به گونه‌ای نیست که همه تولیدات سینمای کودک فقط به واسطه تولید یا حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده باشند. در حال حاضر ۱۳ فیلم کودک و نوجوان در انتظار اکران هستند و از نگاهی باید گفت وقتی این تعداد فیلم کودک و نوجوان پشت خط اکران داریم، منطقی نیست دائم به دنبال تولید بی‌هدف فیلم در این ژانر باشیم چرا که در صورت فراتر رفتن تعداد تولیدات، ظرفیت اکران ما در سینمای کودک و نوجوان جوابگوی حجم تولیدات نخواهد بود. در واقع باید نسبت تولید به عرضه را طوری تنظیم کرد که فیلم کودک و نوجوان دیده شود و ما اینجا با اتفاقی که غالبا در اکران عمومی برای سایر فیلم‌های سینمای ایران رخ می‌دهد، روبه‌رو نشویم.

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: گرچه بهترین فصل اکران فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان، تابستان است و شاید در آینده تمهیداتی برای رونق اکران این ژانر سینمایی در دو فصل تابستان (فصل تعطیلی مدارس) و پاییز (فصل بازگشایی مدارس) اندیشیده شود، از همکاری شورای صنفی نمایش و سرگروه‌های سینمایی در نگاه ویژه به سینمای کودک و نوجوان در ادامه برنامه اکران سال ۹۸ قدردانی کرد و گفت: بر اساس جلسات و انجام مذاکرات و مصوبات به دست آمده، قراردادهای اکران شش فیلم کودک و نوجوان تا پایان امسال با سرگروه‌های سینمایی منعقد شده است.

۱۳ فیلم آماده اکران و نمایش ۶ فیلم تا پایان امسال

او گفت: با احتساب فیلم‌های جدید و پشت خط مانده از سال‌های گذشته، فیلم‌هایی چون بچه‌های جسور۲، قطار آن شب، دوچ، آدم نمی‌شوند، فرمانروای آب، اقیانوس پشت پنجره، بازیوو، تورنا۲، انیمیشن بنیامین، منطقه پرواز ممنوع، کافی و ستاره، انیمیشن آخرین داستان و ۲۳ نفر آماده اکران هستند که با توجه به ظرفیت‌های موجود، تنها ۶ فیلم انتهای این فهرست قرارداد اکران با سرگروه‌ها منعقد کرده‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی از ماه آینده تا پایان سال ۹۸ روی پرده خواهند رفت.

فروش ۲۰ میلیاردی گیشه سینمای کودک در سال ۹۷/ موفقیت دو فیلم در اکران سال ۹۸ تاکنون

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: در سال ۹۷، ۱۳ فیلم‌ کودک و نوجوان شامل انیمیشن فیلشاه، پیشونی سفید۲، پاستاریونی، خاله قورباغه، دزد و پری۲، وای آمپول، ضربه فنی، سندباد و سارا، اسکی‌باز، انیمیشن امین و اکوان، انیمیشن در مسیر باران، اتاق تاریک، و لالاکن در سینماهای کشور اکران شد که گیشه بیست و چند میلیارد تومانی را برای این سینما رقم زد و در این سال نام انیمیشن سینمایی فیلشاه، با فروش بیش از ۷ میلیارد تومان جز ۱۰ فیلم پرمخاطب سال ۹۷ ثبت شد که در نوع خود جالب توجه بود. امسال هم تا همین جای کار، پیشونی‌سفید۳ با فروش بالای ۳ میلیارد تومان و تپلی و من با فروش بیش از یک و نیم میلیارد تومان روبه‌رو شده‌اند که به نسبت رقم‌های فروش سایر فیلم‌ها، فروش متوسطی بوده و به نظر می‌رسد تا پایان سال، شاهد استقبال بیشتری از فیلم کودک و نوجوان در سالن‌های سینما باشیم.

۹۹؛ سال پرفیلم سینمای کودک

ایل‌بیگی گفت: در برنامه سال ۹۹-۹۸ شورای تخصصی کودک بنیاد سینمایی فارابی، نام ۱۵ فیلم جدید دیده می‌شود؛ ۳ فیلم در آخرین مراحل نگارش فیلمنامه، ۲ فیلم در مرحله نگارش فیلمنامه و ۵ فیلم در دستور کار حمایت قرار دارند. ۲ فیلم سرزمین بود و نبود (مرضیه برومند به‌تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان) و یانو (سامان استرکی) هم در مرحله پیش‌پیش‌تولید - یا طراحی تولید- قرار دارند و فیلم لیپار (حسین ریگی) در مرحله پیش‌تولید است، ضمن آن که فیلمبرداری دو فیلم مهران (کارگردان: رقیه توکلی، تهیه‌کننده: محمد پیرهادی) و شاه‌ماهی (کارگردان: نادر مقدس، تهیه‌کننده: افسانه منادی) در حال انجام است.

همچنین نیکان و بچه‌غول (رحمان رضایی) را هم باید جزو فیلم‌های برنامه آینده سینمای کودک محسوب کرد که پس از سال‌ها متوقف بودن و مشکلات مختلفی که برای سازندگانش به همراه داشت، از سر گرفته شد و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی به اتمام رسید. این فیلم در مرحله فنی به سر می‌برد. در نهایت با احتساب حرکت‌های بخش خصوصی به سمت تولید فیلم کودک و آغاز پیش‌تولید برخی پروژه‌ها در این راستا، و تولید فیلم‌هایی چون سبز، سفید، قرمز (محمدحسین لطیفی)، سلفی با رستم (حسین قناعت) و... توسط تهیه‌کنندگان بخش خصوصی به نظر می‌رسد سال ۹۹، سال پرفیلمی در سینمای کودک و نوجوان خواهد بود.

گفتنی است در راستای توجه به تلاش‌های بخش خصوصی در رونق سینمای کودک و ارزیابی فعالان در حوزه اکران، عصر امروز در مراسمی با حضور رئیس سازمان سینمایی در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی، از برترین‌های تولید، پخش و اکران سال ۹۷ سینمای کودک و نوجوان قدردانی خواهد شد.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.