چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

روی آنتن شبکه مستند می‌رود؛

«و کویر شاهد بود» عرض ارادت پیرغلامان غیرایرانی به اهل بیت

شبکه مستند

سینماپرس: مستند «و کویر شاهد بود» ماجرایی متفاوت از حضور پیرغلامان غیرایرانی در ایران و عرض ارادت‌شان به اهل بیت است.

به گزارش سینماپرس، هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اهل‌بیت از 5 تا 8 شهریور در استان یزد برگزار شد؛ بسیج صداوسیما مستند جدیدی را با موضوع پیرغلامان غیرایرانی تولید کرده است.

سینا معتضدی، مدیر کل اداره تولید بسیج صداوسیما، در مورد سوژه این مستند توضیح داد و به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هفدهمین دوره اجلاس پیرغلامان اهل‌بیت شهریورماه امسال در یزد برگزار شد؛ در این اجلاس بیش از 800 پیرغلام اهل‌بیت در یزد حضور داشتند؛  خیلی از این افراد برای اولین بار به این اجلاس آمده بودند و جالب اینکه تعدادی از آنان غیرایرانی بودند؛ در حقیقت، چیزی در حدود 70 پیرغلام غیرایرانی در این اجلاس شرکت کردند؛ آنان ارادت بسیار زیادی به امام‌حسین علیه‌السلام داشتند و به این نیت آمده بودند که در حسینیه‌ها و تکایای یزد حضور پیدا کرده و بتوانند خدمت کنند.

وی ادامه داد: از بین این پیرغلامان، 4 نفر را برای ساخت مستندی انتخاب کردیم؛ این افراد از کشورهای کنیا، اندونزی، آلمان و ... بودند و با حضور در برابر دوربین ما 3 قسمت مستند پرتره متفاوت از آنان تولید شد؛ در مستند "و کویر شاهد بود..." شاهد حضور این افراد در مناطق مختلف استان یزد هستیم؛ آنان ضمن حضور در اجلاس پیرغلامان اهل‌بیت به مناطق تاریخی استان یزد رفته و با فرهنگ ایرانی اسلامی که در یزد متبلور است آشنا می‌شوند؛ برای مثال، یکی از آنان سراغ سوژه "نخل" می‌رود، دیگری به دنبال سفالگری در یزد می‌رود و دو نفر دیگر هم از مکان‌های دیدنی یزد بازدید می‌کنند.

معتضدی تاکید کرد: از جمله چیزهایی که توجه آنان را به‌خود جلب می‌کند فرهنگ عزاداری مردم ایران برای امام‌حسین علیه‌السلام است؛ همچنین در بخش دیگر مستند می‌بینیم که این پیرغلامان وارد حسینیه اصلی یزد شده و با نوحه‌خوانی، ارادت خود به اهل‌بیت را نشان می‌دهند؛ ویژگی‌ خاص این مستند، نوع مواجهه کسانی است که از بیرون ایران آمده و با فرهنگ عزاداری ایرانیان برای امام‌حسین آشنا می‌شوند؛ دقت کنید وقتی یک خارجی به ایران می‌آید و به هیئت‌های عزاداری ما ورود و همانند خود ما عزاداری می‌کند، بسیار قابل‌توجه است؛ او هیچگاه دچار شوک نمی‌شود و انگار یکی از ما است؛ به نظرم در این مستند، مصداق عینی "حب‌ الحسین یجمعنا" را می‌بینیم؛ اینکه محبت امام‌حسین باعث جمع‌شدن بسیاری از افراد از ملت‌های مختلف در کنار هم می‌شود.

این مستند تلویزیونی به کارگردانی وحید کاظمی، تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده و در مرکز بسیج صداوسیما تولید شده است. اولین قسمت از این مستند روز دوشنبه 15 مهرماه روی آنتن شبکه مستند رفت و قسمت دوم و سوم آن این‌شب‌ها پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.