چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

به کارگردانی فرزاد جعفری؛

فیلمبرداری مستند «آزادی» از نیمه گذشت/ بخش های مربوط به زندان و سازمان‌های دولتی باقی مانده

مستند آزادی

سینماپرس: فیلمبرداری مستند «آزادی» با سرمایه‌گذاری مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ژاک بی‌دو تهیه‌کننده فرانسوی از نیمه گذشت.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری مستند «آزادی» به کارگردانی فرزاد جعفری با سرمایه‌گذاری مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ژاک بی‌دو تهیه‌کننده فرانسوی از نیمه گذشت. این مستند، یکی از طرح‌های منتخب جلسات پیچینگ دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» است.

فرزاد جعفری که سال گذشته در جلسه پیچینگ جشنواره «سینماحقیقت» موفق به جذب سرمایه برای پروژه «آزادی» شد، از ادامه فیلمبرداری این پروژه خبر داد و گفت: بیش از ۶۵ درصد از تصاویر این مستند فیلمبرداری شده و بخش‌هایی از تصاویر مربوط به زندان، سازمان‌های دولتی و... باقی مانده است.

وی با اشاره به مشغولیت ژاک بی‌دو در تهیه‌کنندگی هفت پروژه در جشنواره کن سال گذشته، افزود: به پیشنهاد مرکز گسترش تولید فیلم را با سرمایه اولیه‌ این مجموعه آغاز کردیم تا با کمتر شدن گرفتاری‌های تهیه‌کننده فرانسوی، نسبت به دریافت باقی بودجه فیلم از سرمایه‌گذار خارجی اقدام کنیم.

جعفری با تاکید بر این که موضوع این مستند درباره بخشش است، تصریح کرد: بخشش در بحث اعدام بسیار پُررنگ‌تر است و بسیاری از نهادهای مدنی و دولتی در تلاش برای کاهش اعدام‌ها و بخشش خانواده‌های مقتول هستند. طی تحقیقاتی که انجام دادیم و پس از بررسی حدود ۸۰ پرونده، سوژه‌ای را برای فیلم انتخاب کردیم تا با محوریت او داستان را پیش ببریم. حمید در سن ۱۶ سالگی و در یک درگیری خیابانی که میان چند نوجوان رخ می‌دهد، بدون داشتن قصد قبلی مرتکب قتل می‌شود. ۱۲ سال از آن حادثه گذشته و اجرای حکم قصاص نزدیک است. خانواده حمید با کمک فعالان اجتماعی و همراهی مددکاران زندان تلاش می‌کنند خانواده مقتول را راضی به بخشش کنند و در این راه با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه می‌شوند ...

وی با اشاره به مدت زمان این مستند اظهار کرد: پیش‌بینی ما حدود ۷۵ دقیقه است اما ممکن است این مدت زمان افزایش یابد، چون به غیر از سوژه محوری به افراد دیگری هم که درگیر این مساله هستند، خواهیم پرداخت.

جعفری درباره برگزاری جلسات پیچینگ در دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: دوستان تلاش کرده بودند که براساس اصول پیچینگ‌های بین‌المللی عمل کنند و طرح‌ها از قبل ارائه شده بود و هر فرد هفت دقیقه برای ارائه فرصت داشت اما متاسفانه افراد اندکی از ایران و جهان برای حضور در این جلسات دعوت شده بودند و بسیاری از آنها سابقه چندانی در تهیه‌کنندگی مستند نداشتند!

وی در پایان تاکید کرد: در تمام دنیا حداقل ۲۵ سرمایه‌گذار در جلسات پیچینگ حضور دارند و به این شکل هر کارگردان از شانس بیشتری برخوردار می‌شود. به نظرم بهتر است در جلسات پیچینگ جشنواره «سینماحقیقت» هم از تعداد سرمایه‌گذاران بیشتری در حوزه مستند دعوت شود تا طی گفتگوهایی که میان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شکل می‌گیرد، فرصت‌های بیشتری برای جذب بودجه و تولید فیلم مستند ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.