یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در تولید آثار تصویری/۲

همراه: مدعیان دمکراسی و روشنفکری ضدیت بسیار جدی با تولید آثار دینی دارند/ چرا سینمای ایران نشانی از فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی ندارد؟

ابوالفضل همراه

سینماپرس: ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون به مناسبت اربعین حسینی (ع) در رابطه با بی توجهی به این بزرگترین اجتماع بشری، در تولید آثار تصویری با انتقاد شدید نسبت به مدیران سینمایی گفت: متأسفانه مدعیان دمکراسی و روشنفکری دارند ضدیت بسیار جدی با تولید آثار دینی دارند؛ نه تنها بخشی از سینماگران که بخشی از مدیران نیز به این درد دچار هستند و در آن ها هم هیچ دغدغه مندی و باوری برای پرداختن به آثار تاریخی و مذهبی دیده نمی شود.

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از آفات بسیار بزرگی که سینمای ایران مدت ها است دچار آن شده کم توجهی به موضوعات ارزشی است که اقبال عمومی دارند. بی توجهی به این آثار در حالی صورت می گیرد که اگر سوژه ای سخیف و مبتذل و یا تلخ و سیاه باشد اغلب سینماگران و مدیران از آن استقبال و حمایت می کنند تا تولید شود.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی است که سینماگران ارزشی، متعهد، ولایتمدار و دغدغه مند به دلیل عدم حمایت از جانب متولیان سینما که باید سینمای کشور را بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی اداره کنند، جایی در سینما ندارند و امکان کار برایشان فراهم نمی شود؛ سوأل بنده این است که چرا سینمای جمهوری اسلامی ایران نشانی از فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی ندارد؟ چرا هیچ همتی در بین مسئولان سینمایی وجود ندارد تا به موضوعات و مسائل دینی و ارزشی در سینما بپردازند؟

این سینماگر سپس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را تنها پرچمدار تولید آثار متعهدانه، اخلاقی و ارزشی در سینمای ایران برشمرد و اظهار داشت: متأسفانه این انجمن هم به دلیل عدم حمایت های مالی و معنوی از سوی ارگان ها و دستگاه های مختلف مدت ها است که ابتر مانده و نتوانسته اهداف ارزشمند خود را به سرانجام برساند.

همراه در همین راستا خاطرنشان کرد: اربعین حسینی (ع) سوژه بسیار خوبی برای تولید صدها اثر ارزشمند سینمایی است و ما باید از این حرکت بزرگ مردمی استفاده کنیم و رنگ عاشورایی به سینمای ایران بدهیم. این مایه شرمساری و تأسف عمیق است که در سال های اخیر هیچ اثری در رابطه با این موضوعات ارزشمند در سینمای ایران تولید نشده است.

بازیگر فیلم سینمایی «رسوایی ۲» تأکید کرد: بی توجهی به این موضوعات مهم در حالی است که اگر عقل سلیمی در بین مسئولان وجود داشته باشد و استقبال میلیونی مردم را از این واقعه بزرگ ببینند ترغیب می شوند که در این رابطه فیلم تولید کنند. در موضوع امام حسین (ع)، عاشورا و اربعین هیچ سفارشی در کار نیست و این مردم هستند که به طور خودجوش خود را آماده می کنند تا در این رویداد عظیم شرکت کنند. اگر کمی تدبیر و عقلانیت در سینمای ما وجود داشته باشد همگان متوجه خواهند شد که تولید آثاری این چنینی می تواند خیل عظیمی از مخاطبان قهر کرده را مجدداً به سینماها بکشاند.

این بازیگر در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: شک نکنید که اگر تولید فیلم در رابطه با اربعین حسینی (ع) به نفع حکومت آمریکا بود، هالیوود تاکنون صدها فیلم داستانی راجع به این موضوع تولید کرده بود اما در کشور ما پزهای روشنفکرمآبانه مانع تولید چنین آثاری می شود.

همراه سپس به نقل خاطره تلخی از افسانه بایگان بازیگر مطرح سینمای کشور پرداخت و گفت: چند روز پیش مصاحبه ای از این بانوی هنرمند دیدم که به شدت دلم را به درد آورد. ایشان گفتند بنده بعد از اینکه در راهپیمایی اربعین شرکت کردم دیگر هیچ یک از دوستانم جواب تلفنم را نمی دهند و همگی شان مرا طرد کرده اند. باید تأسف خورد برای سینمایی که هنرمندانش چنین طرز تفکری دارند و با یک بانو که عشق به امام حسین (ع) دارد چنین رفتاری می کنند.

وی یادآور شد: درست مشابه این اتفاق را ما به طرق دیگر با هنرمندان متعهد شاهد بوده ایم؛ مثلاً بنده به خاطر دارم زمانی که ما در «اخراجی ها» بازی کردیم بعد از آن تا چند سال یکایک بازیگران این فیلم تحریم شده بودند و هیچ کس به آن ها کاری پیشنهاد نمی داد! این اتفاق شرم آور است؛ بنده تأکید می کنم این افرادی که ادعای روشنفکری و دمکراسی دارند و خود را آزاده و آزادی خواه جلوه می دهند افرادی به شدت دگم و بسته هستند به نحوی که اگر دستشان برسد اصلاً بردن نام امام حسین (ع) را هم ممنوع می کنند!

این هنرمند در خاتمه اظهاراتش افزود: ما در سینمای امروز کشورمان نیازمند تقوای بیشتر در بین مدیران و هنرمندان هستیم و این تقوا باید توسط مسئولان ارشد و کلان فرهنگی کشور در جامعه ترویج پیدا کند و تا این اتفاق رخ ندهد ما شاهد هیچ اتفاق مثبتی در سینما نخواهیم بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.