یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

سید محمود علوی نیا:

گلایه شاعرانه از اختلاس های ادبی

برنامه‌ تلویزیونی شب‌ شعر

سینماپرس: سید محمود علوی نیا گفت:باید برای اختلاس‌های ادبی یا همان سرقت‌های ادبی قوانینی را وضع کرد و جریمه در نظر گرفت.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمود علوی نیا شاعر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عمده ترین دلیل وجود سرقت های ادبی در کشور گفت: انتشار شعرها در فضای مجازی عمده ترین دلیل وجود سرقت های ادبی است.

وی افزود: متاسفانه دوستان شاعر قبل از اینکه شعرشان منتشر شود و فیپا و شابک بگیرد  آن را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند.

این شاعر گفت: خانمی  اخیرا  در کاشان  مجموعه شعری را منتشر کرد. شعرهای این مجموعه شعر را آثاری دربرمی گرفت که مجموعه ای از شعرهای شاملو، فریدون مشیری و شاعران سرشناس دیگر بود. او این شعرها را قطعه قطعه بریده بود و روی آن اسمی گذاشته و مجوز انتشار هم گرفته بود. حالا دوستان شاعر بنای اعتراض گذاشتند و نسبت به این موضوع در فضای مجازی اعتراض کردند باید برای اختلاس های ادبی یا همان سرقت های ادبی قوانینی  را وضع کرد و جریمه در نظر گرفت.

این شاعر با اشاره به اینکه باید کسی تولیت مقابله با سرقت های ادبی را برعهده بگیرد، اظهار داشت: چندی پیش یکی از صاحب منصبان، کتاب شعری را منتشر کرده بود و در این کتاب هم نمونه های سرقت ادبی دیده می شد. وقتی بدانیم کسی وجود دارد که با سرقت ادبی آثار برخورد می کند و از انجام سرقت ادبی جلوگیری می کند دست به این کار نمی زنیم و همین مسئله تا حدی بازدارنده خواهد بود.

علوی نیا با اشاره به میزان بازدارندگی قانونی درباره مقابله با سرقت ادبی اظهار داشت: به طور قطع وجود قانونی برای مقابله با سرقت ادبی نمی تواند ملاکی باشد برای اینکه دیگر شاهد چنین مسئله ای نباشیم سرقت ادبی در قدیم هم وجود داشته است. شخصی شعر انوری را می خواند انوری به او می گوید شعر از کیست او می گوید  از انوری و آن فرد  خودش را انوری معرفی می کند. انوری هم به آن سارق ادبی می گوید شعر دزد دیده بودم اما شاعر دزد ندیده بودم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.