سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

مهدی چمران:

نمایش‌های میدانیِ عاشورایی اثر مفیدی در ترویج فرهنگ تئاتر دارند

مهدی چمران

سینماپرس: مهدی چمران گفت: اجرای نمایش‌های عاشورایی ـ میدانی چون تنهاتر از مسیح می‌تواند تأثیر خوبی در ترویج فرهنگ تئاتر داشته باشد و می‌تواند تئاتر را از مدیومی خاص به دل عموم مردم ببرد.

به گزارش سینماپرس، مهدی چمران، رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب که چندی پیش برای تماشای نمایش «تنهاتر از مسیح» به بوستان ولایت آمده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان کرد: همیشه اینطور بوده که نسبت به سینما و سایر مدیوم‌های هنری، تئاتر گروه مخاطب اندکی داشته است.

وی در ادامه افزود: در خیلی از کشورهایی که تئاتر برایشان مدیوم اصلی هنری است، مثل فرانسه شاید اینطور نباشد که مخاطب تئاتر کم شود اما هنوز در کشور و شهرهای ما گروه خاصی تئاتر می‌بینند، بنابراین آوردن تئاتر در فضای میدانی و منتشر کردن آن در بین مردم خیلی مهم و البته سخت هم هست.

چمران با اشاره به اینکه مقوله‌های فرهنگی و مذهبی می‌بایست در قالب هنر تئاتر به مردم منتقل شود، افزود: خاطرم می‌آید که یک بار سال‌ها پیش سمفونی آقای انتظامی درباره خرمشهر را در تالار وحدت اجرا کردیم. آن زمان فریدون ناصری رهبر ارکستر سمفونیک تالار وحدت بود، این هم اولین سمفونی بود که در تهران ساخته شد و به نظر من یکی از بهترین و زیباترین کارها بود.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت‌: حتی یادم می‌آید که چهارصد ـ پانصد نفر برای این کار زحمت کشیدند و ما همیشه حسرت می‌خوردیم که چرا ۱۰ شب فقط اجرا داریم با این همه هزینه و کارهای زیاد، در نهایت تنها پنج هزار نفر کار ما را دیدند. تصمیم داشتیم آن را به استادیوم آزادی ببریم اما آمدیم به فرهنگسرای بهمن فعلی که یک زمانی آقای غریب پور آن را از قصاب خانه تبدیل به فرهنگسرا کرد و برایش خیلی زحمت کشید.

وی افزود: خوشبختانه الان این فرهنگسرا تبدیل به یک جای بزرگ و خوب برای فعالیت‌های هنری شده و از در و دیوار آن تماشاچی می‌آید، آوردن این دست نمایش‌ها و کارها به صحنه‌ها و میدان‌ها چون تنهاتر از مسیح که برای عاشورا و امام حسین(ع) است، خیلی موثر و مهم در ترویج فرهنگ تئاتر است و در نهایت باید بگویم که می‌بایست این ژانر از قالب نمایشی خاص به مدیومی برای عموم تبدیل شود.

نمایش تنهاتر از مسیح به کارگردانی حسن بزرا هر شب در دو سانس ۱۹ و ۲۱ در بوستان ولایت به صحنه می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.