سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

رسانه ملی؛

راه‌اندازی سه شبکه برای همزبانی

شبکه‌های بین‌المللی صداوسیما

سینماپرس: رئیس رسانه‌ملی در حالی بر تولید آثار مشترک مراکز استان‌های مرزی با کشورهای همسایه تأکید دارد که راه‌اندازی سه شبکه تلویزیونی و رادیویی، نشان می‌دهد همزبانی سرمایه مشترک رسانه‌ای ایران و افغانستان است.

به گزارش سینماپرس، جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است که هر کدام دارای فرهنگ خاص و آداب و رسوم ویژه‌اند؛ اما به دلیل اشتراکات و حتی یگانگی تاریخی و فرهنگی بین ایران و افغانستان، روابط این دو کشور نسبت به دیگر همسایگان ویژه‌تر است.

در عرصه روابط فرهنگی بین ایران و سایر کشورها، کشور و ملتی که به اندازه افغانستان و افغانستانی‌ها، مشترکات فرهنگی، دینی و تمدنی با ایران داشته باشد، وجود ندارد.

ایران و افغانستان دارای تاریخ، فرهنگ، دین و زبان مشترک‌اند و این اشتراکات بستر مناسبی برای تعاملات و همگرایی بیشتر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی، اقتصادی و سیاسی است

پس از جدایی افغانستان و ایران از یکدیگر، این دوکشور با وجود تمامی اشتراکات از دین تا فرهنگ و زبان به دلایل مختلف داخلی و خارجی نتوانستند به یک همگرایی واقعی دست یابند؛ با این وجود، پس از شکل‌گیری حکومت انتقالی افغانستان در دهه گذشته، سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران بر محور دوستی، همکاری و رسیدن به یک افغانستان آباد و آزاد  قرار داشته، اما همچون گذشته رسیدن به یک تفاهم موثر با کارشکنی طرف‌های متضرر از دوستی دو کشور مواجه بوده است.

ناگفته نماند در بسیاری موارد هم عدم استفاده صحیح از فرصت‌ها باعث از دست رفتن ظرفیت‌های بی‌بدیل موجود شده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با اقدامات مختلفی چون افتتاح شبکه‌های برون‌مرزی همواره بر آن بوده تا به سهم خود ضمن فراهم‌سازی گفت‌وگوهای میان فرهنگی، تعاملات رسانه‌ای با کشورهای همسایه را گسترش دهد.

از جمله این اقدامات در حوزه افغانستان، راه‌اندازی رادیو دری، رادیو پشتو و نهایتاً شبکه آی‌فیلم ۲ بوده که نشان از اهمیت ویژه این حوزه برای مسئولین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارد؛ از سوی دیگر توجه ویژه صداوسیما و به طور کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به یک کشور خاص با راه‌اندازی سه شبکه تلویزیونی و رادیویی، حسن نیت این کشور در راستای تبادلات فرهنگی را نشان می‌دهد.

اگرچه این اقدامات در جای خود قابل تحسین است، اما ظرفیت‌های بالقوه موجود بین دو کشور بایستی با تدبیر ویژه به ثمرات بالفعل و قابل بهره‌برداری تبدیل شود.

همزبانی که بزرگترین سرمایه مشترک دو کشور است می‌تواند امکانات منحصر به فردی را در اختیار تولیدکنندگان فیلم‌ها و سریال‌ها قرار دهد؛ موقعیتی ویژه که به واقع سازندگان این آثار را که در تولید محتوای نظیر آن که برای کشورهای غیر همزبان با چالش‌های متفاوت از جمله سختی و حتی غیرممکن بودن انتقال مفاهیم حسی واقعی نهفته در لایه‌های زبانی مواجه است، رو به رو نمی‌کند و فرصتی بسیار مغتنم به شمار می‌رود.

چندی پیش عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما در جمع مدیران رسانه‌ملی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری، گفت: "باید با برنامه‌ریزی دقیق و طولانی‌مدت، در مسیر تولید آثار مشترک مراکز استان‌های مرزی با کشورهای همسایه گام برداریم".

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ضرورت تولید آثار مشترک بیش از پیش احساس می‌شود زیرا به اعتقاد کارشناسان، افغانستان کشوری با سوژه‌های بکر هنری است و ایران هم با موقعیت عالی و تجربه بی‌نظیر در زمینه تولید فیلم و سریال، ظرفیت بالایی برای همکاری مشترک با هنرمندان افغانستانی دارد.

خوشبختانه در عرصه سینما و تلویزیون افغانستان نیز مسئولین دولتی و بخش خصوصی این کشور اعلام آمادگی کرده و قرار گرفتن افراد خوش فکر و مستعد در نهادهای ذیربط کشور مورد نظر، امیدها را برای افزایش همکاری‌ها تقویت می‌کند.

اگرچه فعالیت‌های مشترک هنرمندان ایران و افغانستان در سال‌های اخیر همچون فیلم‌های «شکستن همزمان بیست استخوان» و «رفتن»  به کارگردانی و تهیه‌کنندگی برادران محمودی و همچنین «لینا» به نویسندگی و کارگردانی رامین رسولی رشد خوبی داشته، اما ورود به حوزه ساخت سریال مشترک با توجه تأثیرگذاری خاص و فراگیر بودن، چشم‌انداز روشنی خواهد داشت.

امیدواریم با همت مدیران صداوسیما و همکاری هنرمندان و مسئولین امر در افغانستان شاهد همکاری‌های فوق‌العاده و خلق آثاری فاخر در جهت دوستی و همگرایی بیشتر دو ملت ایران و افغانستان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.