چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

حمید عطایی مطرح کرد:

تاثیر دفاع مقدس بر مختصات نقش‌های امنیتی

حمید عطایی

سینماپرس: حمید عطایی بازیگر نقش مرتضی در سریال «ترور خاموش» درباره ایفای نقش‌های امنیتی، حضور بازیگرانی مانند جمشید هاشم‌پور در نقش قهرمان در فیلم‌ها و ویژگی‌های نقش خود در این سریال سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، حمید عطایی بازیگر نقش مرتضی امروز ۲۴ مهرماه در برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه حضور یافت و درباره بازخوردهای سریال «ترور خاموش» که این شب‌ها به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری از شبکه یک سیما پخش می‌شود، بیان کرد: بازخوردهای خیلی خوبی در این مدت گرفتم و تماس‌های زیادی داشتم که بیان می‌کردند بعد از مدت‌ها یک کار تازه در تلویزیون پخش می‌شود که تا به حال شاهد این جنس از کار نبوده اند.

وی در واکنش به اینکه چرا اینقدر کم کار است درباره کارنامه خود توضیح داد: من تاکنون یک تجربه سینمایی داشتم و کم کاری ام ۲ دلیل دارد یکی به دلیل نگاه استراتژیک بازیگر نسبت به کارش است. این را برای کسانی می‌گویم که تازه وارد این حرفه شدند و یا باید انتخاب شوند و یا انتخاب کنند و من انتخاب کردم و دلیل دیگر کم کاری ام نیز این است که ژانر مورد علاقه من در سینما خیلی کمرنگ است، پیشنهاداتی که در این زمینه داشتم محدود به همین کارها بوده است ولی در این سال‌ها بهترین‌ها را انتخاب کردم من بعد از «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری حدود سه سال کاری نکردم و بعد از «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج ۶ سال کاری نداشتم.

«مختارنامه» برای من دانشگاه بود

عطایی درباره همکاری با سریال «مختارنامه» و ویژگی‌هایی که لازم بود برای این نقش داشته باشد، گفت: هر نقشی ویژگی‌های خود را می‌طلبد و لازمه آن نقش ویژگی‌های بدنی بود. من سوارکاری بلد بودم و بعدها کارم بهتر شد و شمشیرزنی را به خاطر این سریال یاد گرفتم. «مختارنامه» برای من دانشگاه بود و من در کنار اساتید بزرگی قرار گرفتم که به شدت قدر می‌دانستم. در طول همان کار پیشنهاداتی داشتم اما ترجیح دادم تمام و کمال در خدمت پروژه باشم.

وی درباره آمادگی بدنی خود در ایفای نقش‌های خاص و ماموران امنیتی یا پروژه‌های تاریخی اظهار کرد: من عضو رسمی فدراسیون نجات غریق هم هستم ولی از مادرم ممنونم که مرا در چهار سالگی به کلاس‌های ژیمناستیک معرفی کرد و این خوب است که خانواده‌ها کودکان را از همان کودکی به کلاس‌های ورزشی معرفی کنند. این مهارت‌های ورزشی هم به نقش‌های من رنگ داده است.

یادی از جمشید هاشم‌پور در نقش قهرمان فیلم‌ها

بازیگر سریال «آسمان من» در پاسخ به اینکه جمشید هاشم‌پور پیش از این به فیلم‌ها حس و حال هیجان انگیزه بخشیده است، گفت: جمشید هاشم پور فوق العاده است من همیشه ارادت داشته ام به کسانی که نقش قهرمان را بازی کرده اند. ورزشکار بودن برای بازیگر درس اول است و همه می‌دانند ورزش حرکت اول است، اگر عضله شما درست کار نکند چطور می‌خواهید نقش بازی کنید مخصوصا برای چنین نقش‌هایی که خیلی فعال و پرتحرک است.

وی درباره چگونگی پیوستنش به سریال «ترور خاموش» عنوان کرد: من سر فیلمی به کارگردانی محمدرضا آهنج بودم که امیدوارم به زودی موانع آن رفع شده و از تلویزیون پخش شود. آن زمان برای حضور در سریال «سارق روح» کار قبلی احمد معظمی و ابوالفضل صفری تهیه کننده به من پیشنهاد شد ولی نشد در آن کار باشم. بعدها اتفاقی آن سریال را دیدم که دکوپاژ خوبی داشت و بازیگران درجه یکی در آن حضور داشتند. کمی سریال را دنبال کردم و راغب شدم و بعد از آن وقتی «ترور خاموش» به من پیشنهاد شد در آن بازی کردم. باید گفت احمد معظمی به نوعی بلوغ و پختگی رسیده و دکوپاژ را به خوبی مهندسی می‌کند.

سوژه‌هایی امنیتی لب تیغ هستند

عطایی در ادامه درباره نقش‌های امنیتی گفت: در کارنامه من «مختارنامه» و «ترور خاموش» قرار دارند که با نزدیک شدن به سوژه‌های امنیتی و تاریخی لب تیغ هستند چون کارهای حساسی بودند مخصوصا «ترور خاموش» که تم سیاسی پیدا می‌کند و حساسیت‌هایی هم برای خود بازیگر وجود دارد.

بازیگر نقش مرتضی درباره اینکه چگونه به دنیای مامور امنیتی که غیرقابل دسترس است، نزدیک شده است، بیان کرد: بخشی را از مرتضی اصفهانی مشاور پروژه و بخشی را در صحبت با کارگردان پیدا کردم. از طرفی نزدیک شدن به این نقش‌ها یک علاقه شخصی هم است و فضای آنتاگونیست و پروتاگونیست قهرمان و ضد قهرمان جذاب است و من در این فضا کار کردن را خیلی دوست دارم و دوست داشتیم این قهرمان را همراه با گروه پردازش کنیم.

سه ضلع یک گروه امنیتی

عطایی درباره تعامل سه نفره ماموران امنیتی در سریال «ترور خاموش» گفت: این تعامل بین تیم سه نفره شامل من، سعید راد و جلال فاطمی به ترتیبی بود که به کلیشه نزدیک نشود. ما طی مذاکره‌هایی که داشتیم قرار شد که مرتضی در میان آن ۲ مامور دیگر نگاه مستقلی داشته و یک فرد عملیاتی و عملگرا باشد. سعید راد بیشتر مغز متفکر بود. مرتضی علاوه بر اینکه از نگاه دوستانش هم استفاده می‌کند خودش هم به دنبال ماجراست.

تجربه هشت سال دفاع مقدس در ایفای نقش امنیتی

وی در واکنش به اینکه فضایی که از ماموران امنیتی ما تصویر می‌شود حس و حالی ایرانی دارد، بیان کرد: ما تجربه هشت سال دفاع مقدس را داشتیم و این در وجود همه ماست این رشته ای از معنویت است و احساساتی از ماست که با دنیای بازیگری تلفیق می‌شود. تک تک مردم این هشت سال را تجربه کردند و همه ما متوجه این فضا هستیم.

این بازیگر درباره دورنمایی که برای خود در سینما در نظر گرفته است، گفت: این نقش‌ها هستند که مرا انتخاب می‌کنند. من بعد از سریال «مختارنامه» به آموزش شنا و حرفه سابق خود بازگشتم و اساسا هر بار به این نتیجه رسیدم که نقش‌ها مرا انتخاب می‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد: نزدیک شدن به اینگونه سوژه‌ها خیلی سخت است و شهامت می‌خواهد که کارگردان و تهیه کننده «ترور خاموش» این شهامت را به خرج دادند و مدیران هم حمایت کردند و من می‌خواهم از کسانی که کمک می‌کنند تا این ژانر احیا شود، تشکر می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.