شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

به کارگردانی حسن حبیب‌زاده؛

«پابه‌راه» از تهران تا کربلا

اربعین حسینی

سینماپرس: حسن حبیب‌زاده کارگردان مستند «پابه‌راه» بیان کرد که این مستند روایتی خانوادگی از پیاده‌روی اربعین دارد که سال گذشته ضبط و تصویربرداری شده است.

به گزارش سینماپرس، حسن حبیب‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان مستند «پا به راه» درباره این فیلم مستند که امروز ۲۶ مهرماه از تلویزیون پخش خواهد شد به مهر بیان کرد: من سال گذشته ساخت مجموعه‌ای را شروع کردم که طرحی خانوادگی برای چند سفر با عنوان «با ماشین» بود که چند سفر داشتیم و یکی از آن سفرها هم مربوط به اربعین بود.

ایده ساخت مستند براساس سفرهای خانوادگی

وی ادامه داد: ایده این مستند، مسافرت‌های خانوادگی و سفرهایی که با خانواده و با افرادی که می‌شناختیم، بود که شبکه دو بعد از سفر اربعین درخواست کرد ادامه سفرها را هم به تولید برسانیم.

حبیب‌زاده که اکنون مجموعه مستندی را هم در شبکه کودک در حال پخش دارد، گفت: شبکه کودک هم بعد از آن خواست چنین کاری را با روایت کودک بسازم که مجموعه «دورت بگردم ایران» را بر این اساس ساختیم.

وی اضافه کرد: در این مستندها تمرکز بیشتر روی سفرهای خانوادگی است. «پا به‌راه» هم در همین راستا روایتی از یک سفر خانوادگی است که سال گذشته در قالب راهپیمایی اربعین ثبت کردیم.

حبیب‌زاده درباره ویژگی‌های این سفر اظهار کرد: سفر ما ۱۰ روزه بود که ابتدا با ماشین آغاز شد و بعد آن را در مرز شلمچه گذاشتیم و پیاده‌روی را آغاز کردیم. ما سه خانواده بودیم که دو خانواده بچه داشتند و این فضا، مستند را  به رئالیتی شوها نزدیک کرد.

روایت «دورت بگردم ایران» خطی است

کارگردان این مستندها درباره «دورت بگردم ایران» و اینکه چرا در مستند کمتر از اتفاقات و معضلات پیش آمده در سفرها تصویربرداری شده است، توضیح داد: ما تقریبا از هرآنچه که رخ می‌داد فیلم می‌گرفتیم چه اتفاقاتی که برنامه ریزی داشت و چه وقایعی که در طول سفر با آن مواجه می‌شدیم. فصل اول این مجموعه ۱۸ قسمت بود و براساس یک سیر خطی مستند را پیش بردیم.

حبیب‌زاده افزود:‌ اتفاقا مشکلات و مسائل سفر برای ما موضوعیت دارد و سعی داریم با چالش‌هایی مواجه شویم. به سختی‌هایی مثل گیر کردن ماشین در شن هم دچار شدیم که در مستند نمایش داده می‌شود منتها ما این حوادث را در قسمت‌های مختلف مجموعه تقسیم‌بندی نکردیم و روایت خطی است. به همین دلیل ممکن است در برخی قسمت‌ها هیچ اتفاقی رخ ندهد و در برخی قسمت‌ها بخشی از مستند درگیر همین چالش‌ها باشد.

مستند ما از پیاده‌روی اربعین روایت دارد

وی درباره سفر اربعین و ویژگی‌های آن نیز گفت: مهمترین وجه تمایز این مستند آن است که روایت دارد. نقطه شروع مستند از همین تهران است. ما و چند خانواده دیگر که با هم همسفریم یک شب اهواز می‌مانیم و به مرز می‌رسیم که این یک روز حدود ۳ دقیقه در مستند دیده می‌شود.

حبیب‌زاده اضافه کرد: بعد از آن هم اتفاقاتی را می‌بینیم که شاید در مستندهای دیگر اربعین کمتر است مثلا ما نصف روز در بصره بودیم و روایت‌هایی از آنجا داریم، تعامل زیادی هم با خود عراقی‌ها داشتیم و مسیر متفاوتی انتخاب کرده بودیم که مسیر معمول نجف تا کربلا نبود. ما مهمان خانه‌های مردم عراق شدیم و بخشی از سفر را در یک روستا بودیم که همه این روایت‌ها در مستند دیده می‌شود و چون خانوادگی بود مستند را جذاب کرده است.

وی در پایان درباره اینکه چه فعالیت‌های دیگری دارد، اظهار کرد: هم اکنون فصل دوم «دورت بگردم ایران» در حال پخش است و حدود ۱۳ قسمت از آن باقی مانده ما از همدان شروع کردیم و قسمت‌هایی که اکنون پخش می‌شود مربوط به منطقه کردستان است. اگر امکان ساخت این مستندها همچنان فراهم باشد ادامه می‌دهیم.

مستند «پابه‌راه» امروز جمعه ۲۶ مهر ساعت ۱۶:۴۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

در این مستند خانواده‌های الیاس قنبری، زهرا مینایی، مهدیار و مسیحا قنبری، سید فرشاد عریضی، محدثه افضلی و محمدصدرا عریضی و همچنین علیرضا نائینی و فاطمه برمایی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.