شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

تبلیغ و حمایت یکسویه!

چرا تلویزیون برای سریال‌هایش رپرتاژ می‌رود؟

سریال ستایش ۳

سینماپرس: سیما باید به‌جای تبلیغ و حمایت یکسویه از سریال‌ها، به فکر ساختن نوستالژی‌های سریالی و برنامه‌ای برای جامعه علاقه‌مند به تولیدات بومی و مؤثر و جذاب باشد.

به گزارش سینماپرس، در سال‌های اخیر برخی از دست‌اندرکاران شبکه‌های مختلف تلویزیونی در جریان پخش سریال یا برنامه‌ای، به میان مردم می‌رود و گزارشی میدانی تهیه می‌کنتد تا شاید مدیران  رسانه‌ملی را از میزان استقبال عمومی نسبت به سریال مذکور خبردار کنند! این درحالی است که مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما نظرسنجی‌هایی را منتشر می‌کنند؛ این نظرسنجی به تعبیر مدیران و دست‌اندکاران مربوطه بر اساس پایش علمی دقیقی انجام می‌شود.

اما این گزارش‌ها بیشتر یکسویه‌اند و حمایتی روی آنتن دیده می‌شوند؛ زیرا در مصاحبه‌هایی که با مردم گرفته و پخش می‌شود بیشتر ویژگی‌های مثبت سریال را اعلام می‌کنند و خبری از نقد و مخالفت نیست؛ یعنی همه مردم با سلایق مختلف و متفاوت پای سریالی نشسته‌اند و همه آن را دوست دارند. امکان ندارد اولاً همه مردم بالاتفاق مدیوم و سریالی را ببینند و ثانیاً در جریان مشاهده هم نقد و نظری نداشته باشند.

چندی پیش خبری از شروع برنامه‌ای تحت عنوان "ساختمان شیشه‌ای" رسانه‌ای شد؛ برنامه‌ای که با تأخیر و فراهم شدن مقدمات کار، آبان‌ماه روی آنتن می‌رود؛ چقدر این برنامه می‌تواند تلویزیون را نقد کند و چقدر به عواملش اجازه این کار را می‌دهند؟

اصولاً نقد حرفه‌ای حرکتی خطاآلود و بد نیست و اتفاقاً سازنده است! به جای این ساختار یکسویه و یکطرفه و تعریف و تمجیدهای خودستوده، به سراغ همان میزگردهای چالشی و نقادانه‌ سازنده‌ای بروند که در گذشته چند نوبت با اجرای "داریوش کاردان" تلویزیون مجالی برای نقدهای اصولی سریال‌ها و برنامه‌هایش می‌گذاشت اما امروز جای این‌گونه نقدها و گلایه‌ها خالی است.

به نظر می‌رسد، رپرتاژ و فریادهای حمایت‌گونه جای خود را به نقدهای درست و اصولی داده است. اما به راستی چرا در تولید این رپرتاژها و برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون، نقدها و گلایه‌ها پخش نمی‌شود.  

این اتفاق و رویه را در هفته‌های اخیر در مواجهه با برخی از سریال‌های تلویزیونی شاهد بوده‌ایم. برخی از مردم مقابل دوربین‌ها قرار گرفته و از جذابیت‌ها و ویژگی‌های سریال‌ها گفته‌اند اما خبری از انتقاد یا حتی مخالفت نیست!

در تهیه گزارش میدانی حتماً باید به جنبه‌های مثبت و منفی، راضی و ناراضی توأمان توجه کرد و غیر از این باشد حتماً تبلیغی  به حساب می‌آید.

تلویزیون به‌جای نظرسنجی‌های یکسویه و گزارش‌های میدانی یک‌طرفه، در اندیشه ساخت سریال‌های بلند محتوایی و جذاب با حضور کاربلدهای سیما باشد و از ساخت مینی‌سریال‌های کوتاه ۱۰ قسمت و ۳۰ قسمت و ادامه‌دار کردن یک سریال در فصل‌های مختلف کمی فاصله گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.