شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱

جعفر دهقان:

با انعکاس صحیح فرهنگ اربعین در سینما، چند ژانر از رکود در می‌آیند

جمال شورجه و جعفر دهقان در مراسم بزرگداشت مرحوم فرج الله سلحشور

سینماپرس: جعفر دهقان معتقد است مسئولین باید تدابیر زیرساختی عمیقی بچینند که فرهنگ عاشورا و اربعین در تمام ارکان و سراسر سینمای ما ‌حضور داشته باشد تا از این کلیشه‌های تکراری خارج شویم.

به گزارش سینماپرس، جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون که به جای شخصیت‌های معروف مذهبی به شایستگی نقش‌آفرینی کرده است در گفت‌وگو با سوره سینما عنوان کرد: در گذشته نیمه اعظمی از فیلم های سینمایی و حتی سریال های مهم تلویزیونی درباره زندگینامه امامان و پیامبران بود.

وی ادامه داد : مرحوم سلحشور در همین حوزه هنری سال ها تئاتر ایوب پیامبر را روی صحنه می برد، در سینما و تلویزیون هم از فیلم سینمایی مردان آنجلس گرفته تا مریم مقدس و از سریال امام علی (ع) و ولایت عشق و یوسف پیامبر گرفته تا مختارنامه را داریم که می توان بیش از صدها صحنه و دیالوگ خوب از مجموع این فیلم ها و سریال ها درآورد و گنجینه ارزشمندی ساخت.

دهقان خاطرنشان کرد : به همان نسبت که در آن زمان گرایش سینما و تلویزیون به سمت کارهای آموزشی و ارزشی و مفید بود، کارنامه ما بازیگرهای هم همانقدر به در بخور و پرمغز می شد و اگر هر بازیگری سالی یک بار در مثلا نقش یکی از یاران معصومین بازی می کرد سلامت رزومه کاری و زندگی شخصی یک سال خودش را تضمین کرده بود و همچنین برای بازی های بعدی محتاط تر و با درایت تر دست به انتخاب می زد.

وی ابراز تاسف کرد و گفت: اما از زمانی که سیاست های محوری سینما و تلویزیون تغییر کرد، نه فیلم های مذهبی و دفاع مقدسی خوبی ساخته شد، نه تنها سریال‌های تاریخ اسلام که مانند مختارنامه سالی چند دوره از تلویزیون پخش شود و ما بازیگرهای علاقه مند به آن سبک هم تقریبا بی طرفدار ماندیم و گزینه مناسبی برای ادامه مسیرمان نداشتیم.

وی تشریح کرد: اگر سینمای مذهبی و دفاع مقدس را کنار هم نام میبرم زیرا با تجربه حضور مداوم در هر دو زمینه به جرات می‌توانم بگویم دفاع مقدس ما برگرفته از فرهنگ جهاد در سیره انبیا و اولیای خداست و ما باید سینمای جهاد را جایگزین سینمای جنگ کنیم که در واقع با این تغییر نام، کربلا، ‌الگوی سینمای دفاع مقدس می شود و روح از دست رفته این سینما به آن باز می گردد و به جرات می توان گفت با این ورود روح عاشورا به سینما، ژانرهای مذهبی، دفاع مقدس و خانواده از رکود در می‌آیند.

وی ادامه داد : سینمای دفاع مقدس وجه نظامی سینمای مذهبی است و ما سالهاست جنبه ی مذهبی جبهه ها را فراموش کرده ایم و فقط فیلم جنگی می سازیم که نه بویی از مذهب خالصانه دارد، نه تکنیک های لازم فیلم های صرفا جنگی دنیا را، و نتیجه‌اش می شود همین که شما ملاحظه می فرمایید.

دهقان در پایان به خبرنگار ما گفت : مسئولین باید تدابیر زیرساختی عمیقی بچینند که عاشورا در تمام ارکان و سراسر وجود سینمای ما، ‌حضور داشته باشد تا از این کلیشه های تکراری خارج شویم و با شروع محرم به چند سریال چندقسمتی مناسبتی که فقط بازیگران آن مشکی پوشیده اند و در دسته های عزاداری زنجیر می زنند بسنده نکنیم.

جعفر دهقان در سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد. بازیگری در تئاتر را از سال ۱۳۵۴ و همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم «توجیه» به کارگردانی «منوچهر حقانی پرست» آغاز کرد. وی در بیش از ۳۶فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته که در حال حاضر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» را روی پرده اکران سینماها دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.