یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

خانه‌ای بلاتکلیف؛

از ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع خانه سینما تا کارشکنی دامنه دار ثبت صنوف و بیانیه های سیاسی و غیرصنفی!

تجمع سینماگران مقابل خانه سینما

سینماپرس: مدتی طولانی است که عملکرد دست اندرکاران خانه سینما شبهات زیادی را ایجاد کرده و بسیاری بر این باورند که مسئولان این نهاد که عنوان صنفی را با خود به یدک می کشد نه تنها فعالیت صنفی ندارد بلکه با سیاسی کاری ها و جناح بندی های آشکار و بی توجهی به مشکلات متعدد، رفاهی، معیشتی و بیمه ای سینماگران، تشکلی ضدصنفی است! بر اساس شنیده ها تازه ترین اتفاق در خصوص مسائل این نهاد ورود سازمان بازرسی کل کشور به تخلفات احتمالی با درخواست تعدادی از صنوف سینمایی است.

به گزارش سینماپرس بر اساس شنیده ها به تازگی سازمان بازرسی کل کشور به مسأله تخلفات احتمالی خانه سینما ورود پیدا کرده و این اتفاق مایه امیدواری است که یک بار برای همیشه جلوی ادامه و استمرار مسیر غلط طی شده توسط دست اندرکاران این نهاد که عنوان صنفی را با خود به یدک می کشد اما تدبیری برای برون رفت از اوضاع و شرایط نابسامان اهالی صنوف ندارد، بگیرند.

در همین راستا یکی از روسای صنوف خانه سینما که نخواست نامش فاش بشود به سینماپرس گفت: آقای شاهسواری به همه صنوف و مطلعان از ورود سازمان بازرسی کل کشور به مسائل خانه سینما تأکید کرده اند تا هیچ کس متوجه این اتفاقات نشود! نکته قابل تأمل اینجا است که ایشان نمی دانند دلیل اصلی ورود سازمان بازرسی کل کشور درخواست تعدادی از صنوف سینمایی و اهالی سینما است که از آن ها درخواست شده تا یک بار به صورت قاطعانه نسبت به تخلفات عدیده در خانه سینما ورود کنند!

این سینماگر در همین خصوص ادامه داد: زمانی که مسئولان خانه سینما به اصرار مانع از حضور صنوفی که ذیل وزارت کار ثبت نشده بودند، در مجمع عمومی این نهاد شدند این درخواست به نهادهای قضایی ارایه شده و اکنون بسیار خرسندیم که سازمان بازرسی به مسأله تخلفات این نهاد صنفی ورود پیدا کرده اند و از مسئولان بازرسی کل کشور خواهان آن هستیم که جلوی دست اندرکاران خانه سینما ایستادگی لازم را داشته باشند.

پیروی اتفاقات اخیر خانه سینما و بحرانی که این نهاد صنفی را مدت ها است در برگفته و باعث ایجاد تشتت در میان صنوف و حتی ایجاد شکاف در بین اعضای هیأت مدیره آن شده است یکی دیگر از چهره های شناخته شده خانه سینما به سینماپرس گفت: ما هر لحظه منتظر آن هستیم تا در این خانه زنگار گرفته بسته شود! ما بارها تأکید کرده ایم که ورود خانه سینما به بازی های سیاسی و جناحی و دادن بیانیه های مختلف را نمی پسندیم و مادامی که قرار است برخی دست اندرکاران این خانه، بازی های سیاسی و جناحی راه بیندازند و سر هر مسأله ای دست به انتشار بیانیه و... بزنند همان بهتر که در این خانه بسته شده و بساط دورهمی این افراد برچیده شود.

این اتفاقات در حالی است که دست اندرکاران خانه سینما مدت ها است بنا به ضرب المثل معروف «با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند» از یک سو عنوان می کنند که دیگر تمایلی به حضور در پست های خود را ندارند و از سوی دیگر هم سفت و سخت به این نهاد چسبیده اند و با هر ترفندی ولو به تعویق انداختن مجمع عمومی و... آن را رها نمی کنند!

علاوه بر این مسائل شنیده می شود که کارشکنی ثبت صنوف در وزارت کار وارد مرحله جدیدی شده و گویا نماینده ای که از این وزارتخانه مسئول انجام تشریفات قانونی برای ثبت صنوف بوده به طرق مختلف مانع از ثبت قانونی آن ها می شود. گویا دست هایی در کار است که برخی صنوف منتقد به عملکرد هیأت مدیره خانه سینما تا زمان بعدی مجمع عمومی این نهاد به اصطلاح صنفی نتوانند به صورت قانونی ثبت شوند تا مجمع تنها با حضور چهره های وابسته به هیأت مدیره فعلی برگزار شود!

در همین راستا یکی از مسئولان صنوف که همچنان نتوانسته برای ثبت صنفش در وزارت کار موفق شود به سینماپرس گفت: چند روز قبل طی قرار قبلی ما به اداره کار رفتیم و در حالی که با مسئول مورد نظر قرار قبلی داشتیم ایشان را در آنجا پیدا نکردیم وقتی با ایشان تماس برقرار کردیم به ما گفتند که یادم رفته امروز با شما جلسه دارم! این اتفاقات یک کارشکنی صرف در ثبت صنوف است. ما اعتراض شدید خودمان را در خصوص این اتفاقات عجیب به مسئولان خانه سینما اعلام کرده ایم اما دریغ از ذره ای تدبیر برای برون رفت از این اوضاع اسفبار!

بیراه نیست اگر بگوییم امروز در خانه سینما هیچ چیز به نفع اهالی سینما نیست و همه منافع تنها در اختیار افرادی است که در شاه نشین خود نشسته اند و سعی بر آن دارند تا از طرق مختلف معترضان خود را قلع و قمع و خسته کنند تا تمامی منافع مادی و غیرمادی که طی این سال ها به آن ها رسیده را از دست ندهند!

فعالیت های غیرسینمایی و سیاسی مسئولان خانه سینما در حالی است که تاکنون ۲۴ صنف سینمایی به عملکرد صندوق اعتباری هنر درباره بیمه تکمیلی اعتراض کرده اند و بیمه خانه سینما را فشل و ناتوان دانسته اند و بسیاری دیگر از سینماگران هم نسبت به بیکاری های گسترده شان و عدم امنیت شغلی، تأسیس صندوق بیمه بیکاری و... مواضع جدی گرفته اند.

در نهایت باید گفت انتقاد پیشکسوتان هنر به غربالگری صنوف سینمایی که با تشکیل کمیته ای تحت نام عجیب «کمیته تطبیق» در خانه سینما شکل گرفته این روزها شکل جدی تری به خود گرفته و بسیاری از چهره های سرشناس سینمای ایران در خصوص حذف پیشکسوتان از خانه سینما موضع گرفته و این رفتار را عیناً عملی ضد صنفی و ضد انسانی برشمرده اند.

خانه سینما طی روزهای اخیر اعلام کرد: «در ادامه کوشش همه جانبه برای پی گیری خواسته‌های صنفی، حقوقی و قانونی اهالی سینما، کار گروه ویژه راهبردی خود را تشکیل داد. این کارگروه در نخستین جلسه، تصمیم گرفت تا اهداف زیر را با شتاب هرچه تمام تر دنبال کند: مقابله با رفتارها و اعمال فراقانونی و برخوردهای سلیقه ای با فیلم ها، موانع تولید و پخش آثار سینمایی و نگاه ملوک الطوایفی به مقوله سینما و برگزاری همایش تخصصی برای پاسخی منطقی و قانونی و حقوقی به این پرسش : قواعد حقوقی و قانونی مترتب بر فعالیت های سینمایی کدام است؟»

حال سوأل اینجا است که آیا نگاه ملوک الطوایفی توسط خود دست اندرکاران این نهاد ضدصنفی بر سینمای کشور حاکم شده و یا توسط دیگران؟ جای بسی افسوس است که خانه سینما به جای عمل به وظایف صنفی خود، از افراد و فیلم های معلوم الحال حمایت می کنند!

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته اند! برخی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند طی ماه های اخیر صدای اعتراض قاطبه اهالی سینما را بلند کرده اند؛ از تهدید و ارعاب مخالفان ثبت صنوف در وزارت کار گرفته که بعضا به تأسیس انجمن های موازی در این نهاد مثلا صنفی منجر شده تا اتفاقاتی که باعث شده حتی برخی از صنوف زیرمجموعه این نهاد دست به تجمعات اعتراضی علیه هیأت مدیره بزنند؛ ضمن اینکه هنوز توهین های آشکار اسعدیان در نشست خبری اخیرش به رسانه ها از خاطر نرفته است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.