چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

به کارگردانی فریده صارمی؛

«گریز از مرکز» تصویری از مهاجرت تهرانی‌ها

مستند گریز از مرکز

سینماپرس: موضوع مهاجرت تهرانی‌ها به دیگر شهرهای کشور در مستند «گریز از مرکز» به کارگردانی «فریده صارمی» به تصویر کشیده شده است.

به گزارش سینماپرس، صارمی درباره‌ی موضوع این مستند توضیح داد: در این فیلم، به مخاطرات زندگی در تهران مانند آلودگی محیطی، احتمال وقوع زلزله یا مشکلات تراکم جمعیت که همه با آن آشنا هستند، نپرداخته‌ام؛ چرا که این مسائل تازگی ندارند و از لحظه‌ای که تهران شروع به رشد کرد، این مشکلات با افزایش مهاجرت مردم به این شهر ایجاد شد.

وی افزود: ما فرض را بر این گذاشتیم که همه از کیفیت پایین زندگی در شهر تهران مطلع هستند؛ لذا در این مستند نگاهی داشتیم به مقطعی که راهکارهای دولتی برای برون‌رفت از مشکلات آغاز شد. از آن تاریخ متصدیان امور تهران به دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به تهران بودند و پیشنهاداتی مطرح شد تا ورود افراد به تهران کاهش یابد.

یکی از این پیشنهادات انتقال سازمان‌های دولتی به شهرهای دیگر بود؛ همانند انتقال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به اصفهان یا شیراز که در سال ۸۹ اتفاق افتاد و کارمندان بخش‌هایی از این سازمان مانند پژوهشکده صنایع دستی به این دو شهر تاریخی منتقل شدند.

این مستندساز در ادامه گفت: آن چه در «گریز از مرکز» می‌بینیم، وضعیت افرادی است که بصورت دستوری و ناخواسته از تهران مهاجرت کرده‌اند؛ این که این افراد با چه مسائلی روبه‌رو شده‌اند و چه مزایا یا مشکلاتی را تجربه کرده‌اند.

صارمی با اشاره به رویکرد دیگری که در این مستند داشته است، اظهار کرد: در فیلم همچنین نگاهی داریم به شهروندانی که بصورت داوطلبانه به همراه خانواده، فردی و یا در گروه‌های کوچک، مهاجرت را برای زندگی در فضایی سالم‌تر انتخاب کرده‌اند؛ نظیر گروهی از سالمندان که با مشارکت هم به محل تولدشان بازگشته و حال در روستا زندگی می‌کنند. ما این راهکارها، مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

گفتنی است که عوامل تولید مستند ۴۷ دقیقه‌ای «گریز از مرکز» عبارتند از: پژوهشگر، تدوینگر، کارگردان و تهیه‌کننده: فریده صارمی، تصویربردار: داود اشرفی، صدابرداران: اشکان فتاحی، حسام مژدهی، صداگذار: بهرنگ میرزایی، مدیر تولید: محمد غلام‌نژاد، عکاس: سمن لطفی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

فریده صارمی ساخت آثاری چون «اگر شبی از شب‌ها»، «هوای تازه»، «اسکورپیو»، «چند قطعه کودکانه» و «سوی دیگر» را در کارنامه فیلمسازی خود به ثبت رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.