چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵

مدیرعامل خانه تئاتر خبر داد:

قرارداد با عوامل در تئاتر الزامی می‌شود

تئاتر

سینماپرس: شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به راه‌اندازی کانون تهیه‌کنندگان تئاتر در آینده‌ای نزدیک از وجود بندی در آیین‌نامه این صنف مبنی بر لزوم عقد قرارداد با عوامل گروه‌ها خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مدتی است که از جانب عوامل اجرایی نمایش‌هایی که روی صحنه رفته‌اند، شاهد انتقادات و شکایت‌هایی هستیم مبنی‌بر اینکه تهیه‌کننده و مدیر تولید این آثار زیر بار بستن قرارداد با عوامل نمایش نمی‌رود. نداشتن تخصص و بیگانه بودن اکثر تهیه‌کنندگان با فضای تئاتر کشور و همچنین نبود کنترل و نظارت روی عملکرد آنها و تشکیل نشدن انجمن مدیران تولید و تهیه‌کنندگان در خانه تئاتر و احراز هویت و صلاحیت آن‌ها که این مساله مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار داشته از جمله مواردی است که دست مدیران تولید و تهیه‌کنندگان تئاتر را در بروز این دست تخلفات باز می‌گذارد.

از آنجا که در بسیاری از موارد عوامل یک اثر نمایشی به دلیل رفاقتی که با کارگردان و یا دیگر افراد گروه نمایش دارند، در مقابل بسته نشدن قرارداد واکنشی نشان نمی دهند، از این رو در صورت پرداخت نشدن دستمزدهایشان نیز این مشکل کمتر قابل پیگیری از طریق مراجع قانونی است.

 در همین راستا نیز با شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر درباره زمان راه اندازی انجمن مدیران تولید و تهیه‌کنندگان، لزوم نظام مند شدن قراردادها و همچنین چگونگی شکایت افراد در پی بروز مشکل، صحبت کردیم.

شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در گفتگو با مهر مطرح کرد: موضوعاتی چون بسته نشدن قرارداد بین عوامل گروه‌های تئاتری و یا شفاهی بودن قراردادها، مشخص نبودن هویت و صلاحیت تهیه‌کنندگان و مدیران تولید، بررسی اینکه قانونی برای نظام‌مند شدن قراردادها در تئاتر وجود دارد یا خیر و اینکه رسیدگی به این مشکلات باید از چه طریقی صورت گیرد از پیچیده‌ترین، حساس‌ترین و مشکل‌دارترین موضوعات حال حاضر تئاتر ما هستند.

وی ادامه داد: حضور تهیه‌کننده به‌عنوان عاملی که تازه دارد وارد تئاتر ما می‌شود به دنبال خود جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و در عین حال کارکردی، عملگرایانه و هنری دارد اما در عین حال بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم به دلیل حضور افراد غریبه‌ای است که با عناوین اینچنینی وارد تئاتر می‌شوند و تئاتر را از محور فرهنگی خودش خارج می‌کنند. البته افراد فرهنگی و تئاتری هم در این حوزه فعال هستند که سعی می‌کنند در این مشاغل بروز و ظهور داشته باشند.

گیل‌آبادی درباره راه‌اندازی صنف تهیه‌کنندگان و مدیران تولید بیان کرد: صنف تهیه‌کنندگان و مدیران تولید در حال شکل‌گیری در خانه تئاتر است. آیین‌نامه این کانون تنظیم شده و در هیات مدیره خانه تئاتر نیز ۲ بار به بحث و تبادل نظر گذاشته شده و در حال نهایی شدن است که در آینده نزدیک شاهد راه اندازی این صنف در خانه تئاتر خواهیم بود.

مدیرعامل خانه تئاتر درباره چگونگی پیگیری شکایت هنرمندان نیز توضیح داد: شورای داوری خانه تئاتر به عنوان یکی از مراجع رسیدگی به شکایات هنرمندان که در قوه قضاییه نیز به مثابه یک شورای حل اختلاف مورد وثوق قرار دارد، اعلام کرده است که همه گروه ها باید قرارداد کتبی داشته باشند بنابراین حتی اگر افراد با هم رفیق هم باشند باید این رفاقت را تبدیل به قرارداد رسمی کنند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که باید شرط داوری را در قراردادهایشان اعلام کنند و هرجایی را که می‌خواهند داور باشد، در قراردادهایشان ذکر کنند تا اگر اختلافی پیش آمد، داور این اختلاف مشخص باشد. اگر شورای داوری خانه تئاتر را به عنوان داور معرفی کنند ما می‌توانیم به اختلافشان رسیدگی کنیم در غیر این صورت این امکان وجود ندارد.

گیل آبادی درباره افرادی که قرارداد ندارند، عنوان کرد: متاسفانه کسانی که قرارداد ندارند امکان رسیدگی به مشکلشان هم وجود ندارد و خودشان را از رسیدگی به اختلافاتشان محروم می‌کنند و به اکمل حقشان نمی‌رسند اما امکان دارد از طریق خود گروه بخش اندکی از حقشان پرداخت شود. بنابراین بدون داشتن قرارداد، افراد نمی توانند به خانه تئاتر و حتی اداره کل هنرهای نمایشی شکایت کنند و رسیدگی به مشکلشان باید به شکل اخلاقی در خود گروه حل شود.

وی در پایان درباره موظف شدن تهیه‌کنندگان به عقد قرارداد با همه عوامل گروه اظهار کرد: این مساله موضوع بسیار شخصی است و خیلی از گروه‌ها اعلام می کنند که به دلایلی مایل به بستن قرارداد نیستند و زمانی هم که مشکلی برایشان به وجود می آید، ترجیح می‌دهند از طریق مراجع قانونی شکایتشان را پیگیری نکنند اما در نهایت لزوم عقد قراداد با عوامل گروه‌های نمایشی به صورت یک بند و قاعده در آیین نامه صنف تهیه‌کنندگان و مدیران تولید که در خانه تئاتر در حال تصویب است، آورده شده تا الزامی برای داشتن قرارداد شکل بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.