جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

این «قبرستان» کجای ایران است؟

«خانه پدری» توهین به فرهنگ ایرانی

فیلم سینمایی خانه‌ پدری

سینماپرس: مساله اصلی و کلی این است که چه اتفاقی در این چند سال در نظام سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتاده که خانه پدری قابلیت اکران پیدا کرده است؟ چیزی در این فیلم عوض نشده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم «خانه پدری» در بلبشوی وضعیت فرهنگی و پس از ۹ سال اکران شد. فیلمی که سه وزیر، چهار رئیس سازمان سینمایی و پنج معاون نظارت و ارزشیابی حاضر نشده بودند آن را اکران کنند. اینکه چه جریانی زمینه اکران این فیلم را فراهم کرد بماند ولی فیلم حاوی محتوایی است که به چند نکته آن اشاره می‌کنم.

* مساله اصلی و کلی این است که چه اتفاقی در این چند سال در نظام سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتاده که چنین فیلمی قابلیت اکران پیدا کرده است؟ چیزی در این فیلم عوض نشده است. این فیلم هیچ چیز جز توهین به فرهنگ ایرانی ندارد و سراسر اشکال و زشتی و قبح است.
 

*شغل اصلی خانواده در این فیلم قالیبافی است و در سراسر فیلم از فرش به عنوان نماد فرهنگی ایران استفاده شده است. به خصوص اینکه در طول فیلم نشان می‌دهد که اینها همه نوع فرشی را رفو می‌کنند و از آنجایی که فرش هر شهری منعکس کننده فرهنگ مخصوص آن شهر است، یعنی این فیلم تفکر مهجور و معتصب و عقب مانده خود را به همه شهرها و کل فرهنگ ایران سرایت داده است و خیلی تاسف آور است.
 

* واقعا این فیلم چه چیزی می‌خواهد نشان بدهد جز خشونت، توهین و زشتی تا جایی که حتی نسل آخر فیلم که شهاب حسینی آن را بازی می‌کند و همسرش هم دانشجوی پزشکی است همان تفکر را دارد و همان حرف ها را می‌زند و همان گونه عمل می‌کند.
 

* «خانه پدری» یکی از بدترین فیلم‌هایی است که در طول سینمای ایران ساخته شده، فیلمی که خروجی و تاثیر ویرانگر و مخربی دارد. ضمن اینکه حرفی برای زدن ندارد، به زن ها توهین کرده، به مردها توهین کرده، فرهنگ خشونت را برای بچه‌ها ترویج داده چون پسرش را برای زدن ضربه صدا می‌کند و به طرز فجیعی صحنه قتل را تدارک می‌بیند.
 

*فارغ از مضمون بی‌هویت این فیلم حتی در کارگردانی و پرورش داستان هم مشکل دارد و مثلا چه طور می‌شود مادری که در تمام فیلم بی اهمیت است ناگهان با متوجه شدن جریان همان تنها چند دقیقه می‌میرد. این چه جامعه است که در آن خواهر و برادر به هم اهمیت نمی‌دهند. پدر و پسر  بیگانه اند. پدر و دختر دشمن اند. این کجای ایران است. به زبان فیلم «این قبرستان» کجاست؟
به نظر می‌رسد فیلمساز قصد دارد بگوید خانه پدری نمادی از خانواده ایرانی و تاکیدی که بارها بر کلمه «قبرستان» دارد، می‌خواهد بگوید این قبرستان ایران است.

*این فیلم حتی با هرگونه حذفیاتی اگر هر چقدر هم محدود و کوتاه اکران شود، برای بیننده آزار ذهنی و برای جامعه فرسایش روانی  به وجود می‌آورد و چند روز بعد از تمام شدنش ذهن را درگیر می‌کند و تصاویرش پاک نمی‌شود.

*تسنیم

نظرات

  • محمدرضا ۱۳۹۸/۰۸/۰۳ - ۲۳:۱۵
    0 1
    خانه پدری فیلمی بسیار ویرانگر است که می تواند روی افراد جامعه تاثیر منفی بگذارد، شما فکر کنید اگر یک کودک 7-8 ساله این فیلم را ببیند در مورد پدر خودش چه حسی پیدا میکند؟ مخصوصا اگر دختر باشد. چه دلیلی دارد که ما اینگونه فیلم ناهنجار بسازیم و فکر کنیم که کاری هنرمندانه کرده ایم؟ بنده فیلمنامه نویس، بازیگر و کارگردان هستم و در جشنواره فجر فیلم را همراه تنی چند از بازیگران دیدم، خانم بازیگری که کنار ما بودند با دیدن صحنه مزخرف فیلم حالشان بهم خورد و از سالن بیرون رفتند، وقتی روحیه اهل هنر اینقدر خراب میشود، وای به حال مردمی که تماشاگر چنین فیلم هایی هستند. معلوم نیست آقای عیاری در این فیلم چه حرفی برای گفتن دارد.
  • مجید ۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۱۵:۱۱
    0 0
    اولا چرا باید یک کودک ۸ ساله این فیلم را ببیند حتی یک کودک ۸ ساله نباید فیلم به وقت شام یا لانتوری را ببیند که در تلویزیون پخش شده نمونه این سکانسو توی فیلم مغزها دیدیم یا تو آثار دیگر مشکل شما با نمایش خشونت نیست مشکل شما حتی با ایرانی بودن فردم نیست چون نمونه های بسیاری داریم تنها مشکل شما با تعزیه خوان بودن فرده طرف تعزیه خون بوده آیت الله که نبوده بعدم اگر بگوئیم این اتفاق در جامعه نمی افتد دروغ گفتیم اگر بگوئیم تعزیه خوان معصوم است باز دروغ گفتیم اگر کسی فیلم نجفی را بسازه و سیاستمداری در حمام زنشو بکشه اون وقت ترویج خشونت نیست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.