چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳

درحوزه تولید و اجرای تئاتر؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کانون و اداره‌کل هنرهای نمایشی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کانون و اداره‌کل هنرهای نمایشی

سینماپرس: مرکز تولید تئاتر کانون و اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور گسترش همکاری در حوزه تولید و اجرای تئاتر برای کودکان و نوجوانان با یک‌دیگر تفاهم‌نامه امضا کردند.

به‌ گزارش سینماپرس، در این تفاهم‌نامه مقرر شده است آثار نمایشی تولیدی کانون پرورش فکری که از سوی شورای کارشناسی مرکز تئاتر تایید شده‌ است، برای اجرا در مراکز فرهنگی‌هنری نیاز به مجوز و پروانه‌ی نمایش از سوی شورای نظارت و ارزش‌یابی اداره‌کل هنرهای نمایشی نداشته باشد.

هم‌چنین بر اساس این تفاهم‌نامه اداره‌کل هنرهای نمایشی متعهد شد تا نمایش‌های اجرا شده در مرکز تئاتر کانون در برای اجرا در سایر تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش شهر تهران مطابق با قوانین و مقررات فعالیت هنرهای نمایشی پذیرفته شود.

معرفی آثار نمایشی مرکز تئاتر کانون به سایر شهرها برای صدور مجوز اجرا، دعوت از کارشناسان نمایش کانون برای حضور در شورای نظارت و ارزش‌یابی و ابلاغ برنامه‌ها و طرح‌های حوزه نمایش برای گسترش همکاری‌های دو سازمان از دیگر تعهدات اداره‌کل هنرهای نمایشی در این تفاهم‌نامه است.

بر همین اساس مرکز تئاتر کانون نیز متعهد شده است تا فهرست نمایش‌های منتخب و مجوزهای صادر شده در حوزه فعالیت‌های کانون را به اداره‌کل هنرهای نمایشی ارایه کند و در برنامه‌ها، رویدادها و جشنواره‌های تخصصی تئاتر کودک و نوجوان مشارکت فعال داشته باشد.

هم‌چنین بر اساس این تفاهم‌نامه، مرکز تئاتر کانون باید کارشناسان خوانش متون نمایشی و ارزیابی و بازبینی اجراها را به این اداره‌کل معرفی کند.

این تفاهم‌نامه به امضای شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر مشهدی‌عباس مدیر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رسید و از اول آبان ۱۳۹۸ به مدت دو سال قابل اجرا است.

تئاتر کودک و نوجوان مدیون اقدام‌های گذشته‌ کانون است

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست امضای این تفاهم‌نامه گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی اصلی تئاتر کودک و نوجوان است و همه‌ی ما می‌دانیم که آغاز جریان تئاتر کودک و برنامه‌ریزی از کانون شکل گرفته است به‌گونه‌ای که بسیاری از هنرمندان این حوزه و حتی ساختارهای اجرای دولت نیز کانون را متولی اصلی در این بخش می‌شناسند.

شهرام کرمی افزود: کانون ظرفیت، امکانات و نیروهای انسانی توان‌مندی در بخش‌های مختلف خود دارد که در مراکز تخصصی آن فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند.

وی هم‌چنین یادآور شد در حوزه بین‌المللی نیز کانون فعالیت‌های خوبی را در سال‌های اخیر داشته و در مجموع به اعتقاد من تئاتر کانون مدیون اقدام‌هایی است که از گذشته تا به حال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفته است.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: این اداره‌کل به عنوان متولی تئاتر در کشور وظیفه دارد به همه‌ی حوزه‌ها توجه داشته باشد و در بخش تئاتر کودک و نوجوان نیز همواره تلاش کرده‌ است تا در حد توان فعالیت‌هایی را انجام دهد.

کرمی ادامه داد تفاهم‌نامه با کانون به عنوان گام اول گسترش همکاری‌ها می‌تواند به اتفاق‌های خوبی در این حوزه منجر شود به‌گونه‌ای که تمام خانواده تئاتر کودک و نوجوان از آن نفع ببرند.

ایجاد اتفاق درست رویکرد کانون در حوزه تئاتر کودک و نوجوان

مدیر مرکز تولید تئاتر کانون نیز در این نشست با اشاره به برخی موانع و مشکلاتی که برای صدور مجوز اجرای نمایش‌های حوزه کودک و نوجوان وجود دارد گفت این تفاهم‌نامه می‌تواند از برخی موازی‌کاری‌ها جلوگیری و روند دریافت مجوزها را آسان‌تر کند.

وی هم‌چنین به ظرفیت‌های کانون برای همکاری بیشتر با اداره‌کل هنرهای نمایشی اشاره کرد و افزود اجرای جشنواره‌ها و رویدادهای حوزه‌ی تئاتر کودک و نوجوان، مشاوره و کارشناسی‌ها در اجرای نمایش‌ها، بهره‌گیری از امکانات و سالن‌های نمایش و برپایی کارگاه‌های آموزشی از جمله بخش‌هایی است که دو سازمان می‌توانند با هم همکاری داشته‌ باشند.

مشهدی‌عباس هم‌چنین در این نشست گزارشی از فعالیت‌های مرکز تولید تئاتر، اسیتژ و انجمن هنرهای نمایشی کانون ارایه کرد و گفت: رویکرد کانون ایجاد اتفاق درست در حوزه تئاتر کودک و نوجوان است.

نشست امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ششم آبان ۱۳۹۸ در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.