یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

حمایت از فیلم‌های سینمایی خلاق کم‌بودجه پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی است

محمد حمیدی مقدم

سینماپرس: محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طرح حمایت از سینمای خلاق و کم‌بودجه را پکیج ویژه حمایتی مرکز گسترش به پیشنهاد ریاست سازمان سینمایی عنوان کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره‌ی دلیل شکل‌گیری طرح حمایت از فیلم‌های خلاق کم‌بودجه از سوی سازمان سینمایی گفت: پس از آن که در سال ۹۸ حمایت از فیلم‌های سینمایی تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سپرده شد، با مطالبه‌های بسیار و رجوع افراد با فیلمنامه‌های متعدد مواجه شدیم و در چرخه‌ای قرار گرفتیم که تعیین عنوان فیلم تجربی دشوار بود؛ لذا این سوال مطرح شد که چگونه باید تشخیص داد که فیلمی تجربی است؟

وی با اشاره به بررسی طرح‌های ارائه شده در شورای تخصصی ویژه‌ای که برای فیلم‌های تجربی در نظر گرفته شده بود، توضیح داد: ما در نهایت تنها از پنج فیلم می‌توانستیم حمایت کنیم و این در برابر درخواست‌های سینماگران اندک بود. ضمن این که برخی فیلمنامه‌ها در قالب فیلم تجربی نمی‌گنجید، بلکه طرحی خلاق و هنری بود که فیلمسازها توقع دریافت بودجه‌ای اندک برای شروع یا ادامه پروژه خود داشتند. در این زمینه بحث‌های متعددی شکل گرفت و دکتر انتظامی ریاست سازمان سینمایی با توجه به بازخوردهایی که دریافت کرده بود، مبدع یک پکیج شد؛ به این شکل که مرکز بتواند براساس افق‌های خود از ده فیلم خلاق حمایت کند تا به سرانجام برسند.

حمیدی‌مقدم با اشاره به شیوه‌نامه‌ی حمایتی اعلام شده در زمینه‌ی حمایت از فیلم‌های خلاق عنوان کرد: براساس این شیوه‌نامه بودجه در نظر گرفته شده بدون سهم مالکانه به فیلمساز اختصاص می‌یابد و تفاوت حمایت از فیلم‌های تجربی و فیلم‌های خلاق هم در همین بخش است؛ یعنی در زمینه‌ی حمایت از فیلم‌های تجربی به دلیل جذب مشارکت بیشتر، مرکز گسترش سهم مالکانه از فیلم دارد اما در مورد فیلم‌های خلاق «مرکز» تنها دارای سهم فروش «وی اُو دی» و حقوق تلویزیونی فیلم است، آن هم براساس گارانتی تا فیلمساز این نشاط را داشته باشد که فیلمش را به فروش برساند و زمانی که سهم مرکز تامین شد، بدون هیچ مطالبه‌ای آن را واگذار کند و درصد بودجه‌ای که پرداخت شده، به صندوق مرکز برای سرمایه‌گذاری در فیلم‌های دیگر بازگردد.

وی ضمن تاکید بر این نگاه که می‌توان به اندازه ده فیلم در تولید متفاوت سینمای ایران مشارکت کرد، گفت: در تمام دنیا ساخت فیلم با بودجه‌های اندک رایج است و با حضور تیمی همراه، اثری بدیع تولید می‌شود که جریان‌ساز سینمای آن کشور شده و نقطه عطفی برای حرکت فیلمساز به سمت حرفه‌ای شدن می‌شود. فیلمساز دارای محدودیت‌های هزینه‌ای است و آن چه او را در این مسیر نجات داده و به فیلمسازی ناب نزدیک می‌کند، خلاقیت، فکر و ایده است.

مدیرعامل مرکز گسترش با بیان این نکته که همراه کردن گروهی همکار بی‌ادعا در گروه فیلمسازی بخشی دیگر از تلاش‌های فیلمساز برای کاهش هزینه‌هاست، اظهار کرد: بحث ما تنها درباره فیلمسازان جوان فعال در حوزه کوتاه نیست بلکه ما درباره فیلمسازی حرفه‌ای صحبت می‌کنیم که در آن فیلمساز درگیر فرآیندهای فیلمسازی حرفه‌ای شده است و می‌تواند جمعی را با خود همراه کند تا در تهیه یک فیلم کم‌بودجه او را همراهی کنند. شاید فیلمساز بتواند بازیگر معروفی را با بودجه‌ای کم به فیلم خود دعوت کند و تمامی این موارد راه‌حل‌هایی برای فیلمسازی کم هزینه است.

وی با اشاره به دیگر فواید فیلمسازی با بودجه اندک افزود: فیلمساز برای ایستادگی در برابر جریان اصلی سینما روش دیگری را انتخاب می‌کند، از جمله این که با تحقیق، افراد خلاق و کمتر شناخته شده‌ی دیگری را نیز در ساخت یک فیلم شریک می‌کند. به این شکل فیلمساز می‌تواند افراد تازه‌ای را در زمینه‌های مختلف از جمله فیلمبرداری، تدوین و... به جریان اصلی سینما معرفی کند.

حمیدی‌مقدم با تاکید بر این که اگر در بحث تولید فیلم‌های کم‌هزینه با بودجه‌های پایین درست عمل شود، این می‌تواند موتوری محرک برای بسیاری از فکرهای خلاق باشد، تصریح کرد: همه می‌دانیم اگر بودجه اولیه فراهم شود، موتور فیلم روشن خواهد شد تا بخش‌های بعدی فیلم از اعتبارات فیلمساز تامین شود. در نتیجه امیدواریم با این ده فیلم جریان و نفس تازه‌ای را برای این نوع سینما ایجاد کنیم.

وی در این خصوص که آیا این پکیج حمایتی می‌تواند فضایی برای حمایت از فیلمسازان موفق انجمن سینمای جوان باشد که پیش از این در عرصه فیلم‌های کوتاه داستانی موفق بوده‌اند و حالا تصمیم به ساخت فیلم بلند دارند، توضیح داد: ما دوست داریم مانند سینمای کشورهای صاحب سبک هر تهیه‌کننده‌ای که در چرخه سینمای ملی و فروش سهمی دارد موظف به حمایت از پروژه‌ای فرهنگی شود و سهم خودش را در این سبد فرهنگی ایفا کند. در این فراخوان به تهیه‌کنندگان حرفه‌ای این فرصت داده شده است که جوانان فیلم اولی یا حتی دوم و سومی را حمایت کرده و نقش گارانتی تمام‌کننده فیلم را داشته باشند.

مدیرعامل مرکز گسترش در خصوص قوانینی چون عدم اعطای پروانه ساخت به تهیه‌کنندگان اول برای فیلم‌اولی‌ها در اداره نظارت سازمان سینمایی گفت: در این موارد مرکز گسترش، حامی و تهیه‌کننده اصلی فیلم برای دریافت پروانه ساخت خواهد بود و از سوی این مرکز، یک مجری طرح انتخاب می‌شود تا پروژه با همراهی او تولید شود. این افراد می‌توانند با رزومه کاری خود در این چارت قرار گیرند و مرکز با امتیاز و تحلیلی که روی کارهای پیشین فرد انجام می‌دهد، تشخیص می‌دهد که این فرد می‌تواند در قالب مجری طرح یا تهیه‌کننده قرار گیرد یا خیر. در نهایت این افراد می‌توانند تهیه‌کنندگان فرهنگی آینده باشند. درباره‌ی فیلمسازی هم که فیلمی از پیش نداشته باشد شورا با بررسی طرح و فعالیت‌های پیشین فرد می‌تواند به جمع‌بندی برسد.

حمیدی‌مقدم با بیان این که شاید در ذهن بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که آیا می‌توان با ۳۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت؟ خاطرنشان کرد: حرفه‌ای‌ها می‌دانند که این رقم در حوزه فیلم‌های کم‌بودجه نقش طلایی دارد و شتاب‌دهنده‌ای برای حرکت فیلمساز است. ما می‌خواهیم فیلمساز را وارد چرخه انرژی فیلمسازی کنیم.

وی درباره اولویت‌های موضوعی موجود در زمینه‌ی حمایت از فیلم‌های خلاق توضیح داد: اولویت‌ها برای تولید فیلم‌های خلاق هم براساس همان پنج موضوع راهبردی و استراتژیکی که در شیوه‌نامه حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ذکر شده است، خواهد بود. اگر طرح ارائه شده به هر کدام از این پنج بند توجه داشته باشد می‌تواند تحت حمایت ما قرار گیرد. در واقع این پکیج توجه ویژه ریاست سازمان سینمایی به فیلمسازی خلاق بود که دو روز است به فعالیت‌های مرکز افزوده شده است و براساس هماهنگی با همان شیوه‌نامه حمایتی مرکز انجام می‌شود.

حمیدی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال افزایش تعداد فیلم‌ها براساس افزایش درخواست‌ها وجود دارد، گفت: نباید مأموریت‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسیار سنگین و فراتر از ظرفیت‌اش باشد. وظیفه اصلی ما حمایت از سینمای مستند، انیمیشن و تجربی است و این پکیج هم در همان بخش فیلم‌های تجربی با دو ماموریت مجزای حمایتی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد حمایت از پنج فیلم تجربی و ده فیلم خلاق برای شروع مناسب باشد. تمام حرکات با اتاق فکر اتفاق می‌افتد و باید بازخوردها را دریافت کنیم. امیدواریم حرکتی را شروع کنیم که براساس آن بتوانیم از فیلم‌های موثر و نیازمند به بودجه حمایت کنیم. ده تولید در این حوزه برای یک سال مرکز گسترش پکیج قابل‌قبولی است. امیدواریم در این مسیر موفق باشیم و راه جدیدی را برای فیلمسازان اندیشمند باز کنیم.

وی در پایان با تاکید بر این که بودجه این بخش ثابت است و قرار نیست بودجه‌ دیگر حوزه‌ها مانند مستند و انیمیشن کاسته شود، خاطرنشان کرد: شاید این ابهام برای برخی فیلمسازان مستند و انیمیشن ایجاد شود که ماموریت‌های مرکز در حال گسترش است و شاید تولیدات مستند یا انیمیشن کم‌رنگ شوند، اما این‌گونه نیست و در سیستم شفافیت مالی تمام بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزینه‌ها مشخص است. بیشترین اعتباری که به ما اختصاص داده شده است مربوط به فیلم‌های مستند و انیمیشن است. در شکل جدید تامین بودجه‌ای سازمان سینمایی مرکز گسترش نمی‌تواند از اعتبار سینمای مستند یا انیمیشن بکاهد و به بخش‌های دیگر بپردازد. هیچ نگرانی برای مستندسازان و فیلمسازان حوزه انیمیشن وجود ندارد و این پکیج حمایتی است که از سوی سازمان سینمایی به اعتبارات بودجه‌ای مرکز گسترش افزوده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.