دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸

در خانه سینما؛

برگزاری نشست نقد و بررسی انیمیشن‌های وب سری

دیرین دیرین

سینماپرس: نشست نقد و بررسی انیمیشن‌های وب سری در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست نقد و بررسی انیمیشن‌های وب سری، روز گذشته ۱۲ آبان ماه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این برنامه انیمیشن‌هایی همچون «بر همگان واضح و مبرهن است»، «دیرین دیرین»، «اینارو...»، «پندانه»، «بلبشو» و ... به نمایش درآمد، آثاری که عموماً به سفارش سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف مثل ستاد مبارزه با مواد مخدر، شرکت ملی پالایش و پخش نفت ایران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و ... ساخته شده بودند و انیمیشن‌هایی به حساب می‌آمدند که غالباً با اقبال عمومی مواجه شدند. با پخش این آثار حاضران در سالن به‌نوعی با تاریخچه انیمیشن‌های وب سری در ایران آشنا شدند.

بعد از پخش آثار نیز جلسه نقد و بررسی انیمیشن‌های به نمایش درآمده برگزار شد و در این بخش امیر سحرخیز رییس هیات‌مدیره صنف انیمیشن و محمدرضا مقدسیان عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با زاویه نگاهی جدید به مبحث انیمیشن‌های وب سری ورود کردند.

بحث اصلی در این نشست، بحث اقتصاد انیمیشن‌های وب سری و توجه به سودآوری آنها بود و محمدرضا مقدسیان در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به رویکرد صنعتیِ سینما نسبت به تولید انیمیشن‌های وب‌سری گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد یا تعریف درستی از این‌گونه انیمیشن‌ها وجود ندارد یا به تعبیری دیگر در حال حاضر هنوز شرایط لازم برای تولید این آثار فراهم نشده است.

وی افزود: متاسفانه در این زمینه مطالعات چندانی صورت نگرفته و آنچه تاکنون در فضای مجازی منتشر شده بیش‌تر همراهی با جریان نسبتاً جذابی است که در بسیاری موارد به رغبت سرمایه‌گذاران برای تولید این‌گونه فیلم‌های کوتاه منجر شده، این در حالی است که در وب‌سری‌های مشابهی که در خارج از کشور تولید شده، نسخه‌ پایلوت تهیه می‌شود و پس از سنجیدن زوایای مختلف، لحظه به لحظه حوصله‌ مخاطب را مورد رصد و توجه خود قرار می‌دهند.

امیر سحرخیز هم جذابیت را عامل تولید انیمیشن‌های وب‌سری در فضای نسبتاً باز و مجازی دانست و عنوان کرد: اولین سری این انیمیشن‌ها زمانی ساخته شد که اینترنت تقریباً فراگیر شده و فضا از مونوپل تلویزیون خارج شده بود. این عامل به اضافه به‌روز شدن گوشی تلفن‌های همراه که با اضافه شدن نسل جدید اینترنت پرسرعت همراه بود، باعث شد دسترسی به مخاطب این‌گونه انیمیشن‌ها آسان‌تر از قبل شود. مخاطبانی که ناگهان با تولیدات و فضایی به مراتب بازتر از محصولات تلویزیونی و دولتی مواجه شدند.

وی فضای بدون انحصار را حسن اصلی انیمیشن‌های وب سری خواند و ضمن تکمیل صحبت‌های مقدسیان، بحث درآمد مالی و سودآوری این آثار را مهم‌ترین مبحث مربوط به این دسته از آثار خواند و سپس دقایقی از برنامه به محفل پرسش و پاسخ کارشناسان و حاضران در سالن تبدیل شد.

بخش پایانی این جلسه به جمع‌بندی صحبت‌های منتقد مهمان برنامه اختصاص داشت. مقدسیان در این بخش گفت: مفهوم مدرنی چون وب سری، احتیاج به رفتار مدرن دارد و نمی‌شود در این روش به دنبال جذب پول به شکل سنتی بود و باید به بازار وب سری به معنای حقیقی دست یافت. خوشبختانه رویداد رویازی و به طور کلی مبحث پیچینگ به عنوان یک تخصص جدید، امکان بالا بردن توان مالی پروژه‌ها را به وجود آورده و این رویداد کمک می‌کند که از شیوه‌های قدیمی جذب سرمایه جدا شویم، بازارهای جدید را کشف کنیم و توان جدیدی به پروژه‌ها بیفزاییم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.