شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

ابتذالی به نام سینما؛

وقتی فیلم‌های زرد کاهش یک میلیونی مخاطبان را به دنبال دارد

سالن سینما

سینماپرس: با وجود افزایش چشمگیر تعداد سالن‌های سینما، پاییز امسال بدترین سال از نظر تعداد مخاطب سینما در چندسال اخیر است.

طبق آماری که سامانه جامع فروش سینمای ایران ارائه کرده، در ۶ ماه نخست امسال، چیزی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان، فروش گیشه سینماهای سراسر کشور بوده است. این میزان فروش با ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار مخاطب محقق شده است. اما اگر فقط به آمار فروش فیلم نگاه کنیم و این رقم فروش با آمار ۶ ماه اول سال ۹۷ مقایسه شود که حدود ۱۴۵ میلیارد تومان بوده است؛ به‌نظر می‌رسد فروش تا حدود ۳۰ میلیارد تومان بهتر شده است. این در حالی است که تعداد مخاطبان ۶ ماه نخست سال ۹۷، بیشتر از یک‌ میلیون نفر به نسبت امسال بالاتر بوده است. به‌عبارت ساده‌تر، سینمای ایران طی ۶ ماه اول امسال با آنکه به‌لحاظ ریالی، بیشتر از سال گذشته فروخته، اما یک ‌میلیون مخاطب کمتر از سال گذشته دارد. سازندگان فیلم‌ها دلخوش به آمار فروش، از رکوردهایی سخن می‌گویند که توسط آنها شکسته شده، اما شاخص مهم این رکوردها، میزان فروشی است که به میمنت افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی سالانه بلیت به‌دست آمده است. فروش بالای سینماها، به سپری تبدیل شده که اجازه دیده شدن واقعی صورت مساله را نمی‌دهد و امروز به‌جای اینکه نگران کاهش تعداد مخاطبان سینما باشیم، سرخوشانه از ارتقای فروش سینمای امسال به نسبت سالیان قبل سخن گفته می‌شود. با نگاهی به وضعیت فروش ۴۰ روز ابتدای فصل پاییز، شاهد ادامه همین رویه افت مخاطبان سینما هستیم.

  نگاهی به آمار فروش در ۴۰ روز ابتدای پاییز

به گواهی بلیت‌های فروخته شده در ۴۰ روز ابتدایی پاییز، تعداد مخاطبان امسال حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ کاهش یافته است. این درحالی است که سال گذشته نسبت روزهای اکرانی که در ماه محرم و صفر بود هم بیشتر از امسال بود. با این حال براساس بالا رفتن قیمت بلیت سینماها، شاهد این هستیم که افت فروش آنچنان نبوده است و تنها در حدود پنج میلیارد تومان فروش بلیت کم شده است. اگر به تفاوت رقم فروش و تعداد مخاطبان پنج سال گذشته در جدول ذیل نگاه کنید، متوجه موضوع می‌شوید.نکته جالبی که در این جدول است درصد فروش تهران به کل کشور است که فقط در سال ۹۴ فروش تهران به نسبت کل کشور تغییر محسوسی داشته است و این هم به‌دلیل این بود که اکران فیلم «محمدرسول‌الله» در سالن‌ همایش‌ها و غیرسینمایی شهرستان‌ها اکران شد و این سالن‌ها به چرخه اکران این فیلم کمک کردند. متاسفانه با تغییر رویکردهای مدیریتی به سمت سالن‌سازی که آن‌هم بیشتر معطوف بر تهران و کلانشهرهاست، معضل جذب مخاطب، به تابوی منحصر به فیلمسازان تبدیل شده است. وقتی صحبت از کاهش تعداد مخاطب سینما می‌شود، برخی مسئولان ذهن‌ها را به‌سمت کیفیت پایین فیلم‌ها می‌برند، درحالی‌که سیاستگذاری‌ها و مهندسی معقول اکران، نیمه ‌دوم این پارامتر است که آن را کامل کرده و می‌تواند وضعیت استقبال مخاطبان از فیلم‌ها را از این اوضاع نگران‌کننده، خارج کند.در چنین شرایطی است که تهیه‌کنندگان برای نجات وضعیت سینمای بی‌مخاطب سراغ کمدی‌های گاه مبتذل می‌روند تا به‌قول خودشان بتوانند به چرخه فروش در سالن‌های سینمایی رونق ببخشند. فیلم‌های سینمایی‌ای همچون «مطرب»، «چشم و گوش بسته» از جمله این آثار هستند که پخش‌کنندگان به بهانه رونق دادن به گیشه سینما در فصل پاییز، این فیلم‌ها را اکران کردند.
 

  وضعیت فروش فیلم‌های در حال اکران

از میان فیلم‌های جدید سینماها، «مطرب» بیشترین و انیمیشن «بنیامین» کمترین میزان فروش و تعداد مخاطب را در دو روز ابتدایی اکران خود ثبت کردند. از روز چهارشنبه -۱۵ آبان‌ماه- چند فیلم جدید به چرخه اکران سینماها اضافه شدند که در بین آنها اگر چه دو فیلم کمدی هست، اما مطرب فروش بیشتری داشته است.طبق آمار سامانه فروش سینمای ایران، در دو روز چهارشنبه و پنجشنبه ۱۵ و ۱۶ آبان‌ماه، فیلم مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی که قرار بود از یک هفته قبل یعنی هشتم آبان اکران شود، با ۹۳ هزار و ۲۲۸ نفر مخاطب یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون و ۵۷۱ هزار تومان فروش داشته است. در این فیلم پرویز پرستویی، محسن کیایی، الناز شاکردوست و مهران احمدی بازی کرده‌اند.دیگر کمدی جدید سینماها، فیلم «چشم و گوش بسته» به کارگردانی فرزاد موتمن است که امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، مانی حقیقی و پوریا پورسرخ در آن بازی کرده‌اند.
این فیلم پربازیگر در این دو روز ۲۰ هزار و ۵۱۲ نفر مخاطب داشته و ۳۵۲ میلیون و ۲۷۷ هزار تومان هم فروش کرده است. اما «سمفونی نهم» جدیدترین ساخته محمدرضا هنرمند بعد از حدود دو دهه دوری از سینما، دیگر فیلم تازه اکران شده این روزهای سینماست.این فیلم با بازی حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمانی، هدی زین‌العابدین و پژمان بازغی در دو روز اول اکرانش، میزبان سه هزار و ۵۸۳ نفر تماشاگر بوده و ۶۲ میلیون و ۸۶۹ هزار تومان هم فروش داشته است.در کنار این سه فیلم، یک اثر مناسب نوجوانان هم روی پرده سینماهاست که هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین‌پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین‌العابدین تقی‌پور و بهار نوحیان در آن بازی کرده‌اند.«منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر، فیلمی ماجراجویانه درباره سه نوجوان است که در حین آماده‌ شدن برای مسابقه ساخت پهپاد دچار ماجراهایی می‌شوند. این فیلم در دو روز گذشته سه هزار و ۳۳۷ نفر مخاطب و ۳۰ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان هم فروش داشته است. دیگر فیلم ویژه کودک و نوجوان این روزهای سینما انیمیشن، بنیامین به کارگردانی محسن عنایتی است که چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری، مریم شیرزاد، تینا هاشمی و آرزو آفری در آن گویندگی کرده‌اند.این انیمیشن که باید منتظر بود تا با استقبال بهتری از سوی مدارس و نیز خانواده‌ها همراه باشد در دو روز اول اکران، هزار و ۱۵۹ نفر مخاطب و ۱۴ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان فروش داشته است. علاوه‌بر این فیلم‌ها قرار بود «تورنادو» به کارگردانی سیدجواد هاشمی هم به‌صورت آزاد از ۱۵ آبان اکران شود، ولی این فیلم از دیروز جمعه، ۱۷ آبان در سینماها روی پرده ‌رفت.

*فرهیختگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.