دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷

در آیین اختتامیه جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» مطرح شد؛

محسن مومنی شریف: هنر ما باید هنری امیدآفرین باشد

جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی»

سینماپرس: رییس حوزه هنری در آیین اختتامیه دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» گفت: باید انتقاد ناصحانه در پیش بگیریم نه خاصمانه و مرز ما با کسانی که دشمن نظام اسلامی هستند، روشن باشد. در کشور ما سرچشمه‌های امید واقعی زیاد است و هنر ما باید هنری امید آفرین باشد.

به گزارش سینماپرس، دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» شب گذشته(شنبه ۱۸ آبان ماه) با معرفی نفرات برتر در تالار حافظ شهرداری بجنورد به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم وحید نمازی رییس حوزه هنری خراسان شمالی نیز با حضور روی سن به تبیین ویژگی‌های منحصر به فرد هنر کاریکاتور و مردمی بودن این هنر در کنار نگاه موشکافانه آن پرداخت و آن را دلیلی برای راه‌اندازی جشنواره‌ای جریان‌ساز دانست و گفت: این‌جشنواره از ابتدا برای ما یک فرایند بود و بر این اساس ماموریت‌های ویژه تعریف و بر اساس آن حرکت کردیم.

نمازی تولیدمحور بودن جشنواره و توجه به دغدغه‌های مردم را از جمله ماموریت‌های این جشنواره دانست و افزود: بر این اساس با ذهن هنری هنرمندان توانستیم دست به تولید آثاری بزنیم تا دغدغه‌ها را عمومی کنیم. بیانیه گام دوم به عنوان فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی می‌توانست مهم‌تربن مسئله‌ای باشد تا بگوید چگونه می‌توانیم در این مسیر گام برداریم و به تحقق آن کمک کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تاکیدات مقام‌معظم رهبری موضوع جشنواره، جوان ایرانی شد تا بر این اساس جوان ایرانی گره‌گشای دوره سخت نظام در گام دوم در حوزه‌های مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

نمازی توزیع حداکثری آثار را ماموریت دیگر برای رسیدن به محصول و عرضه آن در فضاهای مختلف عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه همزمان با آیین پایانی جشنواره جوان ایرانی شاهد برپایی نمایشگاه آثار در ۱۵ استان کشور هستیم. جریان‌ساز بودن جشنواره و تبدیل شدن به یک برند هنری سبب شد تا خراسان شمالی به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم و جدی در رشته کارتون و کاریکاتور تبدیل شود.

وی ادامه داد: از این پس تلاش ما این است حرف جهانی زده و یک رویداد بین‌المللی را با حمایت‌ها رقم بزنیم.

کاریکاتور به عنوان یکی از کانون‌های مطرح هنری دارای جایگاه ویژه‌ای است

در ادامه محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری بیان کرد: هنرمندان عرصه کاریکاتور نقش ممتازی در ترسیم آینده‌ای که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مدنظر دارند، می‌توانند ایفا کنند.

وی شهرت بین‌المللی و جهانی کاریکاتور را ویژگی متمایز هنر و هنرمندان این عرصه نسبت به سایر هنرها در کشور برشمرد و گفت: این جایگاه جهانی با تلاش بی‌وقفه و با افتخار کسب شده و هنرمندان کاریکاتوریست بدون آنکه کوچکترین باجی به دشمنان بدهند، همواره از کشور خود دفاع کردند.

مومنی شریف شهامت و شجاعت هنرمندان کاریکاتوریست را ستودنی دانست و افزود: همین شهامت‌ها باعث شده که خیلی از مسئولان کشورهایی که با ایران اسلامی دشمنی دارند، نسبت به حضور برخی هنرمندان و آثارشان در این رشته واکنش نشان دهند و تلاش کنند تا مانع حضورشان شوند.

وی با اذعان بر این نکته که کاریکاتور یک هنر انتقادی است، گفت: همانطور که هنرمندان کارتونیست با آثار خود به دشمنان سیلی می‌زنند لازم است مشکلات جامعه را هم به تصویر بکشند.

مومنی شریف با استناد به برخی توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در توصیه به هنرمندان عنوان کرد: همانطور که معظم له هم سفارش کردند باید حواسمان باشد انتقاد ناصحانه در پیش بگیریم نه خاصمانه و مرز ما با کسانی که دشمن نظام اسلامی هستند، روشن باشد. در کشور ما سرچشمه‌های امید واقعی زیاد است؛ هنر ما باید هنر امید آفرین باشد.

وی با قدردانی از همت عالی برگزار کنندگان این جشنواره نیز خاطرنشان کرد: می‌دانیم در این شهر زیرساخت‌های لازم آنطور که باید فراهم نیست اما این اراده هنرمندان، سبب خواهد شد تا مسئولین برای رفع موانع و ارتقا زیرساخت‌های فرهنگی هنری بیشتر تلاش کنند.

حوزه هنری نهادی برای خلق و تربیت هنر و هنرمندان انقلابی است

در ادامه محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی سخنان خود را با قدردانی از عزم عاشقانه هنرمندان کاریکاتوریست این استان آغاز کرد و گفت: استان ما استان برخورداری نیست اما وجود هنرمندانی که به آن عشق می‌ورزند و رهایش نمی‌کنند، ستودنی است. همین تلاش و عشق هنرمندان است که امروز شاهد برگزاری دهمین دوره از جشنواره کارتون و کاریکاتور در این استان هستیم؛ هنرمندانی که در مقابل تمام نامهربانی‌ها و ناملایمات ایستادند و این سنگر را تاکنون حفظ کرده اند.

شجاعی با اعلام آمادگی کامل برای برگزاری این جشنواره در سطح بین‌المللی به پاس قدردانی از هنرمندان این عرصه در استان، از رییس حوزه هنری و هیات همراه حاضر در مراسم خواست تا دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی کاریکاتور و کارتون «جوان ایرانی» را به استان خراسان شمالی واگذار کنند.

استاندار خراسان شمالی همچنین راه‌اندازی و ظهور حوزه هنری به عنوان نهادی برای خلق و تربیت هنر و هنرمندان انقلابی و ارزشی را ضروری و اثرگذار خواند و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم محور حرکت به سمت توسعه را جوان ایرانی دانستند، امیدواریم با برگزاری این جشنواره و برنامه‌هایی از این دست شاهد برداشتن گام‌های اساسی و ارزشمند جوانان هنرمند در راه اعلام دغدغه‌های مردم، رشد جامعه و به تصویر کشیدن هنر متعهد و مدافع ارزش‌ها باشیم.

در ادامه بر اساس رأی هیئت داوران جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور با موضوع «جوان ایرانی» متشکل از مسعود ضیائی، علی پاک‌نهاد، حمیدرضا مسیبی، جلال پیرمرزآباد و عباس ناصری به عنوان داوران اصلی و حسین طاهرپرستار، سالار عشرت‌خواه و مینا طافی نیز به عنوان کمک داور، در بخش کارتون مهدی عزیزی از استان گلستان رتبه نخست را به دست آورد.

همچنین منصوره دهقانی از استان اصفهان و محمود نظری از استان همدان به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این بخش از جشنواره را از آن خود کردند و در نهایت از ۱۰ اثر برگزیده در این بخش تقدیر به عمل آمد.

در بخش کاریکاتور نیز، ابوالقاسم طهانیان، سعید نوروزی و پیام وفاتبار از استان‌های بوشهر، تهران و گیلان توانستند به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آورند.

همچنین هیات داوران آثار حانیه ابراهیمی از سمنان، حامد مرتضوی علوی خراسان شمالی، علی شعبانی مرکزی، محمدرضا ثقفی البرز، علیرضا پاکدل خراسان رضوی، مهناز یزدانی، مصطفی ستاریان و آیت نادری اصفهان، طاهر شعبانی همدان و پویا عبدلی کرمانشاه را در بخش کارتون و حمیدرضا حیات‌روشنایی از تهران، عارف نیازی کرمانشاه و شهرام شیرزادی از تهران را شایسته تقدیر دانست.

در آیین اختتامیه جشنواره، از استاد «بهمن عبدی» چهره کارتونیست و کاریکاتوریست و هنرمند پیشکسوت تقدیر به عمل آمد.

۴۰ اثر برگزیده کاریکاتور در نگاه ملی

همزمان با این مراسم نیز با حضور مسئولان ارشد استان خراسان شمالی و حوزه هنری، هنرمندان پیشکسوت و شرکت کنندگان نمایشگاه آثار ملی منتخب جشنواره در تالار حافظ بجنورد با نمایش ۴۰ اثر برگزیده از ۱۵ استان گلستان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی و جنوبی، کرمانشاه، سمنان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، تهران، قزوین، خراسان شمالی، ارومیه و قم افتتاح شد که به مدت یک هفته میزبان علاقه مندان در نگارخانه فرهنگ‌سرای شهروند است.

دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور جوان ایرانی به همت حوزه هنری خراسان شمالی و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.