یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی/۵

منبتی: خودباختگی فرهنگی در قشر هنرمندان سینما و تئاتر به چشم می خورد/ چرا ما دین مان را نسبت به فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی ادا نکردیم؟

محمد هادی منبتی

سینماپرس: سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در خصوص لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: متأسفانه خودباختگی فرهنگی در قشر هنرمندان سینما و تئاتر بیداد می کند و این خودباختگی باعث شده تا ما در زمینه ترویج و اشاعه فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی کم کاری های بسیاری را شاهد باشیم.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه گویا برخی هنرمندان احساس می کنند که اگر در خصوص ترویج و اشاعه فرهنگ ایرانی-اسلامی کاری انجام دهند جایگاه شان پایین می آید. این به دلیل کم کاری متولیان فرهنگی است که در این سال ها نتوانسته اند لزوم توجه به این فرهنگ ارزشمند را برای هنرمندان تبیین کنند و به همین علت هم هیچ کار آنچنانی و درخور انقلابی که وجهه اش فرهنگی باشد در این سال ها تولید نشده است.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما لزوم ورود قوه قضائیه برای مقابله با آثار ضدفرهنگی و ضدارزشی تا چه میزان احساس می شود اظهار داشت: بنده معتقدم در قدم اول بهتر است خود هنرمندان و کسانی که منتسب به این حوزه هستند همت کنند و از درون عرصه فرهنگ و هنر اصلاحاتی را انجام بدهند. بهتر است متولیان حوزه فرهنگ و هنر نظارت ویژه و دقیق تری بر محتوای آثار داشته باشند و اجازه تولید و عرضه و اکران به هر اثری را ندهند.

منبتی در همین خصوص افزود: ورود قوه قضائیه به عقیده بنده باید در انتهای این داستان باشد؛ یعنی زمانی که دیگر هیچ راهی برای اصلاح شرایط وجود نداشته باشد. بنده معتقدم بهتر است نهادهای نظارتی با اجرای دقیق و نظارت صحیح مانع از آن شوند که پای دادستانی و قوه قضائیه به سینما باز شود.

وی سپس با طرح این پرسش که چرا بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب ما دین مان را نسبت به پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی ادا نکردیم تصریح کرد: متأسفانه کوتاهی های بسیاری در این زمینه صورت گرفته و همین کوتاهی ها توسط کسانی که مستقیماً دخالت در امور سینمایی دارند باعث می شود که ناخودآگاه پای قوه محترم قضائیه به سینما باز شود. این بسیار ناراحت کننده است که تولیدات مبتنی بر فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی در میان آثار ما چندان جایگاهی ندارند.

منبتی در خاتمه اظهاراتش افزود: ما سالانه حدود ۱۰۰ فیلم در سینمای ایران تولید می کنیم یعنی به طور میانگین طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است نزدیک به ۴ هزار فیلم در سینمای ایران تولید شده و این مایه شرمساری است که تنها تعداد انگشت شماری آثار در میان این فیلم ها هستند که به مقوله فرهنگ غنی ایرانی، اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و... پرداخته اند و در مابقی آثار هیچ نشانی از هویت ملی و اسلامی وجود ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.