سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

غربالگری صنوف خانه سینما و نارضایتی عمومی سینماگران/۱۲

رفیعی جم: هیأت مدیره خانه سینما باید آگاه باشد که هنرمند حذف شدنی نیست!/ هنرمندان سینما مدت ها است با مشکلات شدید دست به گریبان هستند

اصغر رفیعی جم

سینماپرس: اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار باسابقه سینما در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: شرم بر تمامی کسانی که با هنر و هنرمند رفتارهای زشت و زننده می کنند؛ هیأت مدیره خانه سینما باید آگاه باشد که هنرمند حذف شدنی نیست! شما باید بدانید که حتی اگر جسم هنرمندان را حذف کنید هرگز نمی توانید آثار و روح آن ها را حذف کنید.

تهیه کننده فیلم سینمایی «غیر منتظره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: افسوس که گاهی اوقات تصمیم گیری هایی غیرمنطقی، غیراصولی و غیرکارشناسی در سینما رخ می دهد و حال همه ما را بد می کند. من نمی دانم چطور کسانی که چنین طرح هایی را ارائه می کنند به این فکر نمی کنند که با این کارشان چقدر دل هنرمندان پیشکسوت را می شکنند؟

وی در همین راستا ادامه داد: این شرم آور است که ما کسی را که یک عمر کار فرهنگی و هنری انجام داده به جرم اینکه چند سالی است به هر دلیل خودخواسته یا غیر خودخواسته از فعالیت های فرهنگی و هنری دور شده است از خانه سینما حذف و عضویتش را تعلیق کنیم. سوأل بنده از آقایانی که چنین تصمیمات شرم آوری را گرفته اند این است که آیا مگر شما می توانید سعدی و حافظ را از تارک فرهنگ و هنر این مرز و بوم حذف کنید که حالا تصمیم به حذف هنرمندان پیشکسوت سینما گرفته اید؟ مگر امثال اورسن ولز و یا آلفرد هیچکاک از سینمای جهان حذف شدنی اند که با تصمیم نابخردانه شما هنرمندان ایرانی از سینما حذف شوند؟

رفیعی جم با انتقاد شدید از مسئولان خانه سینما متذکر شد: این رفتار بسیار مشمئزکننده است. باعث تأسف است که پرنسیب و پرستیژ اهالی سینما با عملکردهای سطح پایین مسئولان به پایین ترین سطح ممکن رسیده!؛ باید دید این سیاست ها از کجا می آید و چه کسی این نوع سیاست های غلط را به مدیران دیکته می کند و چرا برخی افراد هم تن به چنین خواسته های زشتی می دهند؟

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی  «برگ برنده» خاطرنشان کرد: هنرمندان سینما مدت ها است با مشکلات شدید بیکاری، معیشتی و رفاهی دست به گریبان هستند و این رفتار مسئولان خانه سینما تنها باعث افسردگی هرچه بیشتر اهالی سینما می شود. مسئولان خانه سینما باید بدانند که با این کارشان هم لطمات شدید روحی به هنرمندان پیشکسوت می زنند و هم جوانان را از آینده کاری شان دلزده می کنند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه هنرمند در هر سن و سالی نیازمند سیاست های تشویقی و حمایتی است تا خلاقیتش از بین نرود اظهار داشت: سوأل بنده از آقایان مسئول در خانه سینما، سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که مگر تا الآن چه چیزی به هنرمندان می دادید که حالا می خواهید آن ها را حذف کنید؟

وی تصریح کرد: بنده شخصاً به عنوان سینماگری که مدرک درجه یک هنری معادل دکترا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم تنها ماهانه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان از این وزارتخانه دریافت می کنم؛ همین مبلغ نشان دهنده رفتار توهین آمیز مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی با هنر و هنرمند است! این باعث تأسف است که مسئولان به جای اینکه به فکر تأمین معیشت، بیمه بیکاری و ارائه خدمات ویژه به هنرمندان و به ویژه پیشکسوتان باشند می آیند و به فکر حذف آن ها می افتند!

رفیعی جم در خاتمه اظهاراتش گفت: شرم بر سینمایی که با هنر و هنرمندش چنین رفتاری می کند. این قبیل اتفاقات در سینمای ایران یک فاجعه تمام عیار است و افسوس که کسی پیدا نمی شود تا به درد هنرمندان که سال های عمرشان را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده اند برسد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.