چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

برررسی معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر/۱

بابویهی: حذف کامل معافیت مالیاتی هنرمندان کاری به شدت غلط است/ معافیت مالیاتی نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی و دفاتر پخش باید برداشته شود

عباس بابویهی

سینماپرس: عباس بابویهی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص اقدام دولت برای قطع معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: حذف کامل معافیت مالیاتی هنرمندان کاری به شدت غلط است چرا که مثلاً نمی توان نیروهای خدماتی سینما را مانند سلبریتی هایی که دستمزدهای چندصد میلیونی و یا میلیاردی می گیرند یکی به حساب آورد. بنده این را می دانم که خیلی از افراد از امتیاز معافیت مالیاتی استفاده می کنند اما کارهای دیگری خارج از حوزه فرهنگ و هنر انجام می دهند، سازمان امور مالیاتی باید جلوی بهره برداری های شخصی این اشخاص را بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دشمن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده بانی اولیه و اصلی معافیت مالیاتی هنرمندان مطابق با ضوابط قانونی بودم و اولین شخصی بودم که این موضوع را برای مسئولان جا انداختم.

وی یادآور شد: زمانی که آقای مسجدجامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند من موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان را طرح کنم و باعث شدم تا بند معروف «ل» اضافه شود. در آن زمان با پیگیری های مکرر بنده هنرمندان سینما و تلویزیون همگی از معافیت مالیاتی برخوردار شدند. ما در زمان ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی نژاد با معضل ماده ۱۵ و ۱۶ روبرو شدیم که با دستور مستقیم ایشان این معضل در دولت دهم حل شد. در این بندها آمده بود اگر در هر پروژه ای حتی یک نفر مالیات ندهد کل آن پروژه مشمول مالیات می شود.

بابویهی در همین راستا افزود: حالا من نمی دانم دولت با چه تدبیری آمده و می خواهد یک باره معافیت مالیاتی هنرمندان را حذف کند؟ بنده شخصاً با توجه به اینکه  نماینده صنوف سینمایی هستم و به هیأت های حل اختلاف مالیاتی معرفی شدم و در جلسات متعددی در این خصوص شرکت کردم، صراحتاً عنوان می کنم که اصلاً طرح چنین موضوعی از اساس اشتباه است و نمی توان یکباره معافیت مالیاتی همه هنرمندان را حذف کرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مسأله معافیت مالیاتی هنرمندان می تواند گام به گام با اصلاحاتی مواجه شود. مثلاً اگر قرار شود آیین نامه معافیت مالیاتی با توجه به وقایع روز سینما و میزان درآمدهای افراد اصلاح شود کاری خوب است. البته این مسأله هم باز اما و اگرهای فراوان دارد چرا که ممکن است یک شخصی درآمد کمی داشته باشد اما در طی سال کارهای متعددی انجام دهد اما مثلاً یک هنرپیشه بزرگ با یک قرارداد مطابق ۱۰۰ نفر از زحمتکشان سینما دستمزد بگیرد. در این راستا مهم است که میزان درآمدهای همه سینماگران به صورت سالانه رصد شود.

وی سپس با انتقاد از برخی سوءاستفاده های صورت گرفته از معافیت های مالیاتی هنرمندان تصریح کرد: متأسفانه ما به کرات شاهد سوءاستفاده برخی اشخاص هستیم. مثلاً شخصی آمده و با مجوز دفتر پخش فیلم کارهای تبلیغاتی هم انجام می دهد در صورتی که مجوز این کار را ندارد و انجام کار تبلیغاتی یک کار بازرگانی است و نباید آن شخص معاف از مالیات شناخته شود. یا خیلی از سینماداران و تهیه کنندگان و... آمده اند و ساختمان سازی های آنچنانی می کنند اما با عنوان اینکه بخشی از این دفتر موسسه سینمایی و یا سالن سینما می شود با زرنگی از دادن مالیات معاف می شوند. بنده معتقدم که باید جلوی این افراد گرفته شود اما این کارها نیازمند انجام کارهای دقیق کارشناسی است.

بابویهی در همین راستا با اشاره به نقش خانه سینما در خصوص معافیت مالیاتی هنرمندان اظهار داشت: متأسفانه نکته دیگری که وجود دارد این است که اشخاصی که از طرف خانه سینما به عنوان نماینده مالیاتی هنرمندان معرفی شده اند هیچ گاه برای سینما و سینماگران دلسوزی ندارند و تنها حمایت شان از دوستان و نزدیکان شان بوده است و بس! از این جهت نیاز است که سازمان امور مالیاتی دوغ را از دوشاب تشخیص دهد و به هر شخصی اعتماد نکند!

وی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی به دلیل عدم اشراف کامل به حوزه سینما باید در قدم اول جلسات مکرر کارشناسی با حضور برخی چهره های سینمایی که به جایی وابسته نیستند برگزار کند تا شناسایی موضوعی صورت بگیرد. در گام دوم باید مسئولان سازمان امور مالیاتی با ساز و کار هنری و صنعتی و مدیریتی سینما آشنا شوند و در مرحله بعدی نیاز است که سازمان امور مالیاتی فقط به مقوله دستمزدها ورود نکند و وارد این ماجرا شود که چه نهادها و سازمان ها و ارگان هایی هستند که با پیوستن به حوزه فرهنگ و هنر مشمول معافیت مالیاتی شده اما باید مالیات بدهند!

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: معافیت مالیاتی نهادهایی مانند صدا و سیما، حوزه هنری، بنیاد سینمایی فارابی، دفاتر پخش و... باید برداشته شود؛ مسئولان سازمان امور مالیاتی باید به این مسأله برسند و امیدوارم که یکباره معافیت همه هنرمندان را حذف نکنند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.