دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵

«شورش علیه سازندگی»؛

روایت تاثیر تفکرات اقتصادی، بر ساخت اجتماعی یک جامعه

مستند «شورش‌ علیه‌ سازندگی»

سینماپرس: «شورش علیه سازندگی» یک اثر سیاسی اجتماعی است که نشان می‌دهد چگونه تفکرات اقتصادی یک دولت بر ساخت اجتماعی یک جامعه تاثیر دارد.

به گزارش سینماپرس، مصطفی شوقی کارگردان فیلم مستند «شورش علیه سازندگی»، درباره‌ ساخت این فیلم به خبرنگاران جوان گفت: داستان این فیلم به یک دوره‌ نادیده‌ تاریخی اشاره دارد و در دهه‌ هفتاد می‌گذرد. در واقع در مورد تحولات اجتماعی آن دهه که برآمده از سیاست‌های تعدیل اقتصادی دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی است. فیلم اشاره دارد به اینکه سبک زندگی در بین مردم و به خصوص مسئولان در حال تغییر است؛ مفاهیمی که در ابتدای انقلاب و شعارهای انقلاب داده شده در آن دوره کمرنگ و یک دوره‌ جدیدی آغاز می‌شود. همچنین به اعتراضاتی هم که نسبت به سیاست‌های تعدیل اقتصادی در شهرهای مشهد و اسلامشهر رخ داده، در فیلم پرداخته شد.

وی ادامه داد: داستان فیلم از زمان قطعنامه ۵۹۸ و استقرار دولت آیت لله هاشمی رفسنجانی شروع می‌شود و چگونگی مواجهه ایران با خسارت‌های بعد از جنگ را نشان می‌دهد. در فیلم از سیاست‌های ابلاغی حضرت امام می گوییم و بازسازی‌هایی که باید صورت می گرفت. در آن موقع کشور بی پول بود و درآمد نفتی کم و سیاست‌های جدید هم آزادسازی قیمت‌ها و اقتصاد را رقم زد.

شوقی افزود: این فیلم یک پرش بلند است؛ هنوز اتفاقاتی که در دهه‌ شصت رخ داده به عنوان یک سوال در ذهن مخاطب جوان مطرح است. ما از دهه‌ شصت عبور کردیم چرا که به نظر ما دهه‌ هفتاد دهه‌ مهمی است؛ در این دهه یک پیچ و تغییر گفتمانی رخ می‌دهد. من در مورد این موضوعات در فیلم صحبت می‌کنم؛ به نظرم شباهت‌هایی هم وجود دارد که امروز و دیروز را می‌تواند به یکدیگر وصل کند. قصه فیلم من سال ۷۵ تمام می‌شود؛ ولی هرکسی می تواند برداشت خودش را داشته باشد. این فیلم بازخوانی تاریخی بوده و از طرفی هم عبرت‌هایی که اقتصاد ایران می‌تواند از آن دوره بگیرد، را نشان می دهد.

وی با تاکید بر ساخت یک فیلم منصفانه تصریح کرد: نکته‌ مهم فیلم این است که با نزدیکترین افراد به هاشمی رفسنجانی از فرزند و برادر گرفته تا وزیر مصاحبه گرفتیم. از طرف دیگر با اصلی‌ترین منتقدانشان هم صحبت کردیم. در فیلم گفتگوهایی نیز با افرادی که وقایع مشهد را از نزدیک دیدند، داشتیم. این فیلم در میانه‌ دهه هفتاد ایستاده؛ من به عنوان فیلمساز سعی کردم نگاه سیاسی و جناحی به اتفاقات نداشته باشم. حالا براساس روایتی که داشتم، مستند در حال اکران در دانشگاه‌هاست. در کل این اثر یک فیلم سیاسی اجتماعی است که نشان می‌دهد، چگونه تفکرات اقتصادی یک دولت بر ساخت اجتماعی یک جامعه تاثیر دارد.

شوقی خاطرنشان کرد: این فیلم در دوسال ساخته شده؛ سال گذشته بر اثر یک تنگ نظری و سیاسی بازی از جشنواره حقیقت کنار گذاشته شد و من همان موقع اعتراض کردم. فیلم را فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدند و آن را منصفانه تلقی کردند. من واقعا سعی کردم در میانه‌ این روایت تاریخی بایستم و جناحی با موضوع برخورد نکنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.