جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

محسن مومنی‌شریف:

مردم ایران هویت خود را در کتاب‌ خاطرات دفاع مقدس جستجو می‌کنند

محسن مومنی‌شریف

سینماپرس: رئیس حوزه هنری در نشست هم‌اندیشی آفرینش‌های ادبی مراکز استانی گفت: استقبال مردم از کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس به این دلیل است که مردم در آن کتاب‌ها هویت خود را می‌خوانند و شخصیت خود را درک می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، روز دوم نشست هم‌اندیشی مسئولین واحد آفرینش‌های ادبی مراکز استانی صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، عبدالحمید ضیائی شاعر و پژوهشگر به بررسی ابعاد زندگی انسان و ملال و رنج‌های آن پرداخت. وی در این باره گفت: زندگی انسان همانند یک آونگ در میان رنج و ملال در حرکت است که در اندیشه‌های ناب، هنر جایگاهی ارزنده برای رهایی از ملال دارد. توجه به درون سبب می‌شود ماهیت و هویت انسانی از درون بدرخشد و به زندگی معنایی دیگر بدهد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در ایران شأن، جایگاه و مقام ادبیات پایین‌تر از سایر علوم قلمداد می‌شود. در حالی‌که در جهان پست مدرن، ادبیات موقعیتی برعکس دارد. در گذشته ادبیات و فلسفه ارتباط تنگاتنگی باهم داشته‌اند، اما امروزه این مسئله کم‌تر مورد توجه قرار می گیرد.

این پزوهشگر تاکید کرد: یکی از راه‌های رهایی از ملال، شکفتن از درون است. بحث طولانی وجود دارد اما اگر بخواهیم اشاره کوتاهی به آن بکنیم باید بگوییم که انسان‌های بزرگ زمانی به اوج شکوفایی رسیدند از درون خود شکفتند. حافظ پیر مغان را نام می‌برد، فردوسی از رستم یاد می‌کند و من اعتقاد دارم شمس همان شکفتن درونیات مولانا است، وگرنه نمی‌توان مدت زمان اندکی مجاورت با شمس این چنین تاثیر ابدی بر مولانا بگذارد. انسان رها از ملال و انسان شکوفا شده، زیبایی را می‌بیند، زیبایی را درک می‌کند و انسان هرچه خلاق‌تر باشد بیشتر از ملال رهایی می‌یابد.

حرکت درست ادبیات، منجر به حرکت درست کل هنر کشور می‌شود

پس از صحبت‌های عبدالحمیدضیائی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری نیز درباره اهمیت انتشار کتاب خاطرات رزمندگان و شهدای دفاع مقدس گفت: چاپ کتاب خاطرات رزمندگان دفاع مقدس اتفاقی بسیار مهم، ارزشمند و قابل توجه است. اینکه امروز مردم از این کتاب‌ها استقبال می‌کنند به این دلیل است که هویت خود را می‌خوانند و شخصیت خود را درک می‌کنند.  مردم ایران با خواندن این کتاب‌ها خاطرات خودشان را بهتر می‌بینند. هویت ایرانی چنین ایثار و مجاهدتی را ترسیم می‌کند. ایرانی‌ها این گونه هستند.

رئیس حوزه هنری همچنین تاکید کرد: متاسفانه ما اهمیت ادبیات را به خوبی درک نمی‌کنیم و گاهی با آن بیگانه هستیم. بدنه داستان‌نویس ما از اهمیت و ظرفیت دفاع مقدس به خوبی بهره نمی‌برند و امروز با جایگاه مطلوب در ادبیات فاصله دارند.

محسن‌مومنی شریف همچنین روز گذشته و در اولین روز از این نشست ضمن قدردانی از استان‌های حوزه هنری که باتوجه به شرایط سخت اقتصادی فعال هستند و کمبودها را به فرصت تبدیل کرده‌اند گفت: حوزه هنری مرکز هم در کل با همین شیوه در حال کار است و با جذب مشارکت و شیوه‌های گوناگون، کار را پیش می‌برد.

مومنی افزود: آفرینش‌های ادبی در حوزه هنری نقش محوری دارد. چرا که اگر ادبیات درست حرکت کند دیگر عرصه‌های هنری کار خود را بهتر و درست‌تر پیش می‌برند.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: باید بین ادبیات کهن و ادبیات امروز پیوند قوی‌تری ایجاد کنیم. ادبیات در حوزه هنری با همین شیوه شکل گرفت و خوب پیش رفت. اما باید شکافی که میان ادبیات کهن و ادبیات امروز خارج از حوزه هنری ایجاد شده است را پر کنیم. چرا که ادبیات کهن ثروت عظیمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان نشست روز دوم، مدیران برتر مرکز آفرینش‌های ادبی استان‌ها معرفی شدند.

مهدی زارع از استان سمنان، مریم زندی از استان همدان و وحید آقاکرمی از استان آذربایجان شرقی به پاس فعالیت و تلاش‌هایشان مورد تقدیر قرار گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.