یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲

با حضور معاون صدای رسانه ملی؛

اعلام جزئیات پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو

حمیدرضا شاه آبادی

سینماپرس: نشست خبری معاون صدای رسانه ملی با موضوع پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا صبح امروز در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، «حمیدرضا شاه آبادی» معاون صدای رسانه ملی و رئیس پانزدهمین جشنواره رادیو در ابتدای صحبت‌های خود گفت: بعد از یک وقفه شش ساله، سال گذشته شاهد فعالیت مجدد جشنواره بین المللی رادیو بودیم که امروزه همدم بسیاری از مخاطبان است.

وی با بیان اینکه ارزشمندترین سرمایه ما اعتماد مخاطب است افزود: حضور فرهیختگان در طول چند دهه در رادیو سرمایه ارزشمندی برای ما به شمار می رود و رادیو به پشتوانه حضور همین فرهیختگان و چهره های نام آشنا از جمله گوینده و تهیه کنندگان و ... امروزه افتخارات فراوانی را بدست آورده است که نقش مهمی در سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند.  

شاه آبادی همچنین افزود: خوشبختانه رادیو در دنیای پر تلاطم رسانه نقش بی بدیلی در اثرگذاری فرهنگی دارد و در معرفی ویژگی‌های ایران نیز نقش ویژه‌ای ایفا کرده است. مسئله رقابت سالم در تولیدات رسانه‌ای برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.  

وی با بیان مهمترین دغدغه مدیران رادیو نیز بیان داشت: افزایش کیفیت برنامه‌های رادیویی و کشف عرصه‌های ناشناخته از دغدغه‌های مدیران رادیو به شمار می‌رود. سال گذشته به همت کار گروه های تخصصی این جشنواره در قامت خوبی ظاهر شد و خوش درخشید. در حال حاضر می‌توانیم آثار و نتایج آن دوره از جشنواره را در برنامه ها و همکاران‌مان مشاهده کنیم. بازگشت روحیه شاداب در همکاران از ویژگی‌های آن دوره بود.  

شاه آبادی ادامه داد: فراخوان پانزدهمین دوره از این جشنواره امروز منتشر می‌شود که تفاوت هایی نسبت به جشنواره سال‌های گذشته دارد. اکثر تولیدات رادیو محصول همکارانی است که ارتباط مداوم با رادیو دارند و کمتر به سمت برون سپاری می رویم.

رئیس پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو نیز گفت: امسال بخش‌هایی که جنبه فرعی دارند از اصل برنامه حذف شده تا تمرکز روی موضوعات محوری باشد. بخش اول ما بخش داخلی است و شرکت کنندگان برنامه‌های رادیویی در آن حضور دارند. محورهای این بخش با محورهای جشنواره در سال گذشته تفاوت‌هایی دارد و به موضوع برنامه ساختاری توجه ویژه‌ای شده است.  

وی ادامه داد: شرکت کنندگان بخش داخلی، برنامه‌های رادیویی هستند که در سال ۹۸ روی آنتن رفتند و در دو دوره سه ماهه انتخاب شده و تعدادی از برنامه‌های منتخب خود را معرفی می‌کنند.  

شاه آبادی همچنین افزود: در این جشنواره به موضوع ساختارهای نوین نیز توجه ویژه‌ای شده است. ما در بخش پنجم این جشنواره بخش‌های مستند نغمات آیینی مسابقه نمایش را خواهیم داشت و در بخش ششم چهار محور موضوعی مطرح است حوزه دفاع مقدس برنامه‌های مناسبتی پاسداشت زبان فارسی به گونه ای طراحی شده که در بخش داخلی جامعیتی وجود  داشته باشد و بیش از ۹۰۰ عنوان برنامه بروی آنتن خواهد رفت. در هفته حدود ۴ هزار قسمت برنامه روی آنتن می‌بریم و این حجم برنامه ها از ۱۶ شبکه سراسری پخش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فقدان تبلیغات محیطی هم یکی از مظلومیت‌های رادیوست، بیان داشت: حالا که فراخوان جشنواره اعلام شده است سعی می‌کنیم به اندازه‌ توان و ظرفیت‌ خود به تبلیغات محیطی هم بپردازیم ولی به هر حال بدانید آنچه که می‌ماند صداست و همین برای ما کافی است.

شاه‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ناکام ماندن برنامه‌های رادیو در رقابت جشنواره‌ «ای بی یو» نیز بیان داشت: درست است که در جشنواره‌های بین المللی چنین ضعفی داشتیم. باید این را گفت که در این جشنواره همکاران ما تعدادی آثار معرفی کردند و تعدادی اثر هم از استان‌های ما معرفی شدند، اما آنچه که در این جشنواره پذیرفته شد یک اثر از استان‌ها بود.

وی ادامه داد: مدتی است که این نقد به ما وارد شده است که برنامه‌سازان مان مهارت لازم برای مشارکت در جشنواره‌های بین‌المللی را ندارند. البته دلیل این ضعف گاهی به ضعف اطلاع‌رسانی برمی‌گردد و برخی اوقات نیز تعدادی دوستان خود را در سطحی نمی‌بینند و در جشنواره‌های بین المللی شرکت نمی‌کنند. همچنین نشست‌های تخصصی زیادی برای برگزاری جشنواره پانزدهم برگزار شد و شورای سیاست گذاری شکل گرفت.

شاه آبادی همچنین با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره نیز گفت: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو شامل بخش‌های مختلفی است. بخش داخلی، بخش بین‌الملل، بخش مردمی و بخش ویژه از جمله بخش‌های مهم این جشنواره هستند. در بخش بین‌الملل مجله رادیویی، برنامه گفتار محور، برنامه گفت‌وگومحور، مستند، مسابقه، نمایش، نغمات آیینی، دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، برنامه‌های مناسبتی و زبان فارسی شرکت خواهند کرد. در بخش داخلی هم شبکه‌های رادیویی ‌می‌توانند تا ۳۰ آذر ماه یک برنامه منتخب را در هر بخش انتخاب کنند و یک بخش آن را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که حداکثر زمان برنامه‌های ارسالی ۱۲۰ دقیقه است.

معاون صدای رسانه ملی در ادامه با اشاره به طراحی بخش ویژه ای در این جشنواره نیز گفت: برای حضور حداکثری برنامه سازان در جشنواره رادیو بخش ویژه در جشنواره طراحی شده که برنامه‌های آزاد از نوع ساختار و موضوع را شامل می‌شود. تنها شرط پذیرش این برنامه‌ها مدت زمان آنها است که باید کمتر از ۲۰ دقیقه باشد. در این بخش ۱۵ برنامه که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

وی با ارائه توضیحاتی درباره بخش مردمی جشنواره رادیو نیز افزود: همه شنوندگان و علاقه مندان به رادیو می‌توانند در این بخش مشارکت کنند و موضوع آثاری که ارسال می‌کنند نیز آزاد است. آثار بخش مردمی در قالب‌ گزارش، پادکست‌های رادیویی، گزارش‌های ورزشی رادیویی، قطعه موسیقی و مستند رادیویی پذیرفته می‌شود.

شاه آبادی افزود: در بخش بین‌الملل مثل جشنواره چهاردهم عمل خواهیم کرد و تغییراتی نخواهیم داشت. علاقه‌مندان در این بخش می‌توانند در حوزه مستند، مستند – نمایش و نمایش کوتاه، برنامه با محتوای تولیدی شرکت کنند. در بخش بین‌الملل تفاوتی که با سالهای قبل داریم به این شکل خواهد بود که تعداد آثار داخلی و خارجی در مرحله‌ی نهایی باید یکسان باشد تا رقابت رقابت صحیح و سالمی باشد. یعنی ۲۴ اثر داخلی و ۲۴ اثر خارجی وارد رقابت نهایی می شوند.

وی با اشاره به تغییر زمان برگزاری اجلاس جهانی صدا و زمان برگزاری آن نیز گفت: به دلیل همزمانی این اجلاس و جشنواره رادیو در هر سال تمرکز ما و همکاران مختل می‌شد، از سویی موضوع اجلاس با توجه به تحولات نوین، نیازمند مراقبت ویژه بود.

معاون صدای رسانه ملی در ادامه درباره هفتمین اجلاس جهانی صدا نیز بیان داشت: هفتمین اجلاس جهانی صدا با هدف گردآوری جدیدترین دستاوردهای علمی درباره رسانه رادیو در ایران و جهان و نیز تبادل نظر با پژوهشگران و صاحب نظران و تبادل تجربه درباره این رسانه برگزار می‌شود. اجلاس هفتم سه محور اصلی محتوایی، برنامه سازی و آینده پژوهی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. در محور محتوا به نقش رسانه رادیو در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازیم. در محور برنامه‌سازی قالب‌های نوین برنامه سازی را در پیوند با رسانه‌های نو مورد تحقیق قرار می‌دهیم و در محور آینده‌پژوهی درباره وضعیت حال و آینده این رسانه و چشم‌انداز آینده آن به پژوهش می‌پردازیم.

در پایان این نشست نیز شاه آبادی افزود: معاونت صدا با همکاری بخش رادیویی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه و دانشگاه صدا و سیما، اجلاس جهانی صدا را به صورت علمی – پژوهشی همزمان با هفته پژوهش در آذر سال ۹۹ برگزار خواهد کرد.

 به گزارش فارس، هفتمین اجلاس جهانی صدا با هدف گردآوری جدیدترین دستاوردهای علمی دربارۀ رسانۀ رادیو در ایران و جهان و نیز تبادل نظر با پژوهشگران و صاحب¬نظران و تبادل تجربه درباره¬ی این رسانه برگزار می¬شود. اجلاس هفتم سه محور اصلی محتوایی،   برنامه سازی و آینده پژوهی را مورد مطالعه قرار میدهد. در محور محتوا، به نقش رسانۀ رادیو در تحقق اهداف بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی می¬پردازد. در محور  برنامه سازی، قالب‌های نوین برنامه سازی را در پیوند با رسانه‌های نو مورد تحقیق قرار می‌دهد و در محور آینده پژوهی، درباره وضعیت حال و آینده این رسانۀ گرم و چشم انداز آینده آن  به پژوهش می‌پردازد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، یک تا چهار اردیبهشت سال ۹۹ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.