شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

بررسی معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر/۱۳

رخام: هنرمندان فاقد امنیت شغلی، درآمد ثابت، بیمه و... هستند/ بسیاری از هنرمندان بنام کشور حتی هزینه ابتدای درمان خود را ندارند

فیلم سینمایی سرعت-شراره رخام

سینماپرس: شراره رخام بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: هنرمندان فاقد امنیت شغلی، درآمد ثابت، بیمه و... هستند و طرح گرفتن مالیات از آن ها اشتباه بود. بنده به شدت با این کار مخالف بودم و امیدوارم که مسئولان مربوطه از این پس نسبت به این مسأله که می تواند باعث سوق دادن زندگی هنرمندان به سمت یک فاجعه و بحران عظیم باشد، توجه ویژه داشته باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «چشمان سیاه» و «فیلسوف های احمق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شغل ما به گونه ای است که هیچ قاعده و گارانتی ندارد؛ هنرمندان الزماً مانند یک کارمند مرتب سر کار نیستند و امکان دارد سال ها هیچ پروژه ای به آن ها پیشنهاد نشود. مبحث بسیار مهم تأمین امنیت شغلی هنرمندان و تأسیس صندوق بیمه بیکاری سال ها است که روی زمین مانده و متأسفانه هیچ تدبیری از سوی مسئولان برای رفع معضلات و بحران های موجود در زندگی کاری هنرمندان نشده است.

وی ادامه داد: متأسفانه از قراردادهای ما حمایت نمی شود، کسی به مسائل و مشکلات ما توجه ندارد، دستمزدهای ما درست پرداخت نمی شود و همیشه خیلی راحت ما را حذف می کنند. این ها همه اجحاف هایی است که در حق هنرمندان که پرچمدار فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند می شود و گاهی به جای رفع این معضلات و مشکلات عمده مسئولان دردی به دردهای ما اضافه می کنند.

این سینماگر با بیان اینکه برای حوادث شغلی ما هیچ تدبیری اندیشه نشده یادآور شد: به عنوان مثال سال ۱۳۸۷ پای بنده در یکی از پروژه ها خرد شد و من به دلیل این اتفاق مدت ها پروژه های بسیاری را از دست دادم. از سوی دیگر هنرمندان به دلیل بندهایی که در قراردادهای شان وجود دارد همزمان نمی توانند سر چند کار باشند و خلاصه مسائل بسیاری دست در دست هم می دهد تا یک هنرمند سال ها بیکار باشد.

رخام در همین راستا متذکر شد: البته یک سری افراد هستند که مرتب کار می کنند و درآمدهای میلیاردی دارند اما بنده کسانی را می شناسم که در شرایط بحرانی روزگار می گذرانند؛ باعث تأسف است که بسیاری از هنرمندان بنام کشور حتی هزینه ابتدای درمان خود را ندارند. من هنرمند مطرحی را می شناسم که شدیداً به فیزیوتراپی نیاز دارد اما توان پرداخت هزینه های آن را ندارد و یا هنرمند دیگری است که باید جراحی شود اما به دلیل نداشتن پول نمی تواند این عمل مهم را انجام دهد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «کارآگاهان» و «پول کثیف» در پایان این گفتگو افزود: در نهایت باید بگویم که کار ما به هیچ عنوان «شغل» حساب نمی شود و اینکه چرا مسئولان به کار ما به عنوان شغل نگاه می کنند جای سوأل بسیار دارد؛ اگر به ما بیمه بیکاری داده می شد، اگر همه امکانات معیشتی و رفاهی توسط دولت در اختیار ما قرار می گرفت، اخذ مالیات از ما کار درستی بود اما با این شرایط گرفتن مالیات از ما عملی بسیار ناراحت کننده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.