چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

روی آنتن شبکه یک سیما؛

مستند «پایداری»روایت سالها مقاومت مردم بوسنی و هرزگوین

مستند پایداری

سینماپرس: مستند «پایداری» به کارگردانی روح الله رفیعی پنج شنبه این هفته به روی آنتن شبکه یک سیما میرود.

به گزارش سینماپرس، مستند پایداری به مناسبت روز بوسنی و هرزگوین به روی آنتن شبکه یک سیما میرود. به گفته روح الله رفیعی کارگردان این مستند، ۲۵ نوامبر مصادف با چهارم آذر روز بوسنی است. به همین مناسبت مستند «پایداری» که به مقاومت مردم بوسنی می پردازد، پنج شنبه این هفته بعد از اذان مغرب به روی آنتن  شبکه یک سیما خواهد رفت. این مستند به تهیه کنندگی گروه مستند روایت فتح تولید شده است.

روح الله رفیعی کارگردان مستند «پایداری» با اشاره به ساخت سه گانه فرزندان غریب، گفت: این اثر از مستندهای مجموعه فرزندان غریب به شمار میرود که درباره مقاومت مردم بوسنی در گروه روایت فتح تولید شده و تلاش میکند تا رنج و ظلمی باشد که در حق مردم منطقه صورت گرفته است را بازگو کند. شاید در روزهای سخت جنگ، کمتر کسی تصور میکرد که بوسنی از این ماجرا زنده و سربلند بیرون بیاید اما مردم با همدلی و مقاومت توانستند از آن روزهای تلخ عبور کنند.

رفیعی افزود: در این مستند ما با شخصیتهای مختلفی مصاحبه کردیم تا روایتگر داستان آنها از روزهای مقاومتشان باشیم. یکی از این شخصیتها زنی است که صربها خانه و زمین او را غصب و در حیاط او کلیسایی بنا کرده اند. او سالها تلاش میکند تا خانه و زمین خود را به صورت قانونی و از طریق دادگاه پس بگیرد.

داستان زمینی که رفیعی در مستند خود آن را بیان میکند، موضوعی است که رسانه ها بین المللی نیز پیش از این به آن پرداخته اند و ماجرای غصب ملک خانواده اورلوویچ توسط صربها در آنها منعکس شده است. به طور مثال خبرگزاری دوویچه ووله با اشاره به حق مالکیت خانواده مسلمان اورلوویچ و قتل عام تعدادی زیادی از اعضای خانواده او در نسل کشی سربنیتسا خاطر نشان کرده است که دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ از مقامات بوسنی خواسته که تمام اموال غصب شده را به این خانواده مسلمان بازگردانند. در میان اموال زمینی قرار دارد که در سال ۱۹۹۸ صربها روی آن یک کلیسای ارتدوکس ساخته اند. این موضوع در سال ۲۰۰۴ باعث درگیری شدید میان صربها و مسلمانان شده است.

روح الله رفیعی تلاش کرده تا در مستند پایداری روایتی غریبانه از وقایع تلخ و رویدادهای مهمی که در جنگ بوسنی رخ داده، ارائه دهد تا حافظه تاریخی جهان آنچه بر این مردم گذشته است را فراموش نکند. سالها بود که بوی دود و باروت آشنای شهرهای بوسنی و هرزگوین شده بود. پیش از این  بوسنی و هرزگوین جزیی از کشور یوگسلاوی به شمار میرفت. با فروپاشی یوگسلاوی مناطق تحت حاکمیت آن در منطقه بالکان در قالب ۶ جمهوری جدید اعلام خود مختاری کردند. مردم بوسنی که یکی از این ملتها بودند نیز  با برگزاری رفراندوم اعلام استقلال کردند. از سوی دیگر صربهای بوسنی که تحت حمایت کشور صربستان  قرار داشتند به دنبال تشکیل صربستان بزرگ بودند. همین امر بهانه ای به دست صربها داد که تا به نسل کشی مردم مسلمان بوسنی بپردازند و در کنار حامیان خود تلاش کنند تا نام اسلام از جغرافیای اروپا حذف شود درحالیکه دست تقدیر الهی اینگونه نبود و ماجرای دیگری را برای آنها رقم زد.

از این کارگردان مستندهای «فرزندان غریب» و «مسیر صلح» نیز با موضوع بوسنی و هرزگوین ساخته شده است. علاقمندان میتوانند مستند «پایداری» کاری از گروه مستند روایت فتح را پنج شنبه ۷ آذر، بعد از اذان مغرب از شبکه یک سیما تماشا کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.