شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸

فرشته طائرپور:

گرفتن مالیات از فعالان فرهنگ و هنر آسیب به سینماست

فرشته طائرپور در مراسم یادبود مرحوم زاون قوکاسیان

سینماپرس: این تهیه‌کننده گفت: اگر قانون معافیت مالیات برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر حذف شود سینما و بزرگترین بحران جامعه ما یعنی روحیه و تفریح مردم آسیب زیادی خواهد دید.

به گزارش سینماپرس، فرشته طائرپور، مشاور مالی خانه سینما در برنامه «سینما معیار» رادیو گفت‌وگو بیان کرد: پروسه‌ای در کل کشور اتفاق افتاده که درآمدهای نفتی قطع شده و ما با تحریم‌ها مواجه هستیم در نتیجه دولت به طور طبیعی رویکردش به سمت مالیات رفته است، اما بر اساس قانون توسعه پنجم و ششم مصوبه ۱/۱/۹۵ قانون مادری وجود دارد که کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را از پرداخت مالیات معاف کرده است لذا قانون بودجه جدید نمی‌تواند نافی قانون مادر باشد.

وی افزود: از سال ۷۷ به بعد سال‌ها بین اصحاب هنر و فرهنگ، وزارت ارشاد، سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد دوندگی شد تا ما توانستیم توجیه و قانع کنیم و این معافیت را برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر احیا کنیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: اینکه یکباره در بدترین شرایط اقتصادی که اکنون برای فعالان عرصه هنر وجود دارد بخواهند این معافیت را لغو کنند تنها امتیاز اقتصادی را که در طول این سال‌ها به دست آوردیم از دست می‌دهیم و سینما آسیب زیادی خواهد دید.

طائرپور در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: همچنین امکانات سرمایه‌گذاری در سینما به ویژه از جانب بخش خصوصی منتفی می‌شود کما اینکه در قانون معافیتی با صراحت مطرح می‌کنند که سازمان تبلیغات و تمام شرکت‌های فیلمسازی، نمایشی و پخشی زیر مجموعه آن، معاف از مالیات هستند.

او خاطرنشان کرد: با گرفتن مالیات رقابت ناسالمی بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد می‌شود که قطعا بخش خصوصی توان تحمل آن را ندارد و در شرایطی که بزرگترین بحران جامعه ما بحران روحیه مردم و احتیاج آنها به مسئله تفریح است کلیه فعالیت‌هایی که در این حوزه تعریف می‌شوند از این موضوع آسیب خواهند دید. البته ما همچنان داریم موضوع را با جلسات مشترک پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که با یک دید کارشناسی به این موضوع نگاه شود.

این تهیه‌کننده سینما در رادیو گفت‌وگو یادآور شد: ما با کمیسیون اقتصادی مجلس نیز جلساتی داشتیم، آنها هم معتقدند که چنین اتفاقی نباید بیفتد. متاسفانه در فضای مجازی جوی در جهت تخریب موقعیت اجتماعی بعضی از بازیگران و افراد مطرح در عرصه سینما ایجاد شده است در حالی که کل کسانی که در سینما، تئاتر و عرصه‌های دیگر فرهنگی شاید درآمد قابل توجهی داشته باشند تعدادشان به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد.

او افزود: از طرف دیگر با پنج هزار فعالی مواجه هستیم که بسیاری از آنها پنج سال یکبار فرصت کار دارند و درآمدهای بسیاز نازلی دارند. ما افرادی داریم که در طول یکسال درآمدشان سه میلیون تومان است. اگر این قانون بخواهد اجرا شود به آن فرد نیز چنین جفای قانونی اصابت می‌کند و من از این تخریب روانی و جو سازی متاسف هستم.

طائرپور ادامه داد: البته ما تعداد خیلی کمی از افراد را هم داریم که درآمدهای وافر دارند، به خصوص در حوزه تبلیغات که مشمول معافیت نبودند و نیستند ولی در حوزه فعالیت سینما، تئاتر و سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری حتی در تلویزیون اگر این قانون بخواهد اجرایی شود به جنجالی که به پیامدش خواهد آمد نمی‌ارزد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.