شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹

امیر سحر خیز بیان کرد؛

هدف رویازی شفاف سازی و گسترش بازار است

امیرسحرخیز

سینماپرس: رییس هیات مدیره انجمن صنفی انیمیشن معتقد است رویداد رویازی در مسیر گسترش بازار روی ریل حرکت می کند.

به گزارش سینماپرس، امیر سحرخیز رییس هیات ‌مدیره انجمن صنفی انیمیشن به عنوان یکی از پایه‌های برگزاری رویداد رویازی ضمن حمایت از روند برگزاری پیچینگ انیمیشن ایران، در خصوص دلایل ورود صنف انیمیشن به جمع برگزارکنندگان این رویداد گفت: یکی از اهداف صنف انیمیشن شفاف‌سازی و گسترش بازار است و رویدادی مثل رویازی دقیقا در همین مسیر قدم برمی‌دارد.

وی بیان کرد: کارهای این چنینی در قدم‌های اول عاری از اشکال و خطا و مشکلات اجرایی نیستند و اصلا نمی‌توان مدعی شد که عملکرد این رویداد کاملا مثبت بوده و هیچ ایرادی نداشته، همان‌طور که نمی‌توانم در مورد فعالیت‌های انجمن صنفی صد درصد از همه چیز دفاع کنم چون مسلماً ایراد داشته، ولی زمانی که در پایان یک اتفاق مشکلات و محاسن آن را کنار هم می‌گذاریم و می‌بینیم که محاسن خیلی بیشتر بوده، پس می‌توان گفت هشتاد درصد به آنچه می‌خواسته رسیده و آن کمبودها را رفع می‌کند. در خصوص رویداد رویازی نمی‌توانم بگویم بدون ایراد بوده ولی دقیقا در مسیری که ریل گذاری شده بود، حرکت می‌کند.

سحرخیز درباره میزان موفقیت رویازی در رسیدن به اهدافش با اشاره به اینکه مفهومی شبیه به پیچینگ در ایران خیلی دیر ورود کرده گفت: توقع رسیدن به نتیجه نباید در یک بازه کوتاه مدت یک یا ۲ ساله باشد، این یک پروسه طولانی است. نکاتی مثل قطع وابستگی به سرمایه و بودجه دولتی برای تولید محتوای فرهنگی چیزی است که در زمان طولانی به دست می‌آید. هرچند معتقدم که این ارتباط نباید کاملا قطع شود، ولی شاید بتوان گفت که نزدیک به ۸۰ درصد از ساختارهای تولید ما باید از این ماجرا مستقل شود. اگرچه فکر کردن به این مساله نیز گاهی اوقات غیرممکن است، چرا که انیمیشن سال‌ها توسط بودجه دولتی حرکت کرده است.

وی افزود: به همین نسبت که ایجاد استقلال در انیمیشن زمان می‌برد، جا افتادن یک رویداد مثل رویازی که یکی از قدم‌ها در رسیدن به همین استقلال است نیز مسلما زمان می‌برد. اما اینکه عملکرد این رویداد چطور بوده، می‌توان گفت که هشتاد تا نود درصد آنچه که در ذهن برگزارکنندگان بوده، اتفاق افتاده است. یعنی یک جریان شفافِ کار کردن، از پرداخت یک طرح تا رساندنش به شرایط ارائه و ارائه در مقابل سرمایه‌گذار و در نهایت اتصال به سرمایه گذار برای تولید، اتفاق افتاده است. حالا اینکه چند درصد کسانی که در این رویداد درگیر بودند به نتیجه درستی رسیدند، موضوعی است که در مدت زمان طولانی باید مشخص شود.

رییس هیات‌مدیره صنف انیمیشن در رابطه با موضوع شفاف‌سازی که یکی از شعارهای رویداد پیچینگ انیمیشن ایران هست نیز بیان کرد: یکی از مواردی که ما در صنف انیمیشن به آن بسیار اهمیت می‌دهیم، موضوع شفاف‌سازی است. برای همین است که رویدادهایی مثل رویازی برای ما جز موارد مهمی است که باید همه کسانی که در فضای انیمیشن کار می‌کنند به آن کمک کنند، تا رشد کند. حالا اینکه این رویداد در خصوص شفاف‌سازی در دوره اول و دوم موفق عمل کرده یا خیر، به نظرم در قدم اول عملکرد مثبتی داشته و به این هدف که یکی از نیت‌های اصلی رویداد بوده رسیده است.

وی درباره همکاری متولیان تولید انیمیشن با پیچینگ رویازی توضیح داد: اینکه حوزه هنری اعلام کرده صرفا از آثاری که در رویازی حضور پیدا می‌کنند طرح انتخاب می‌کند یا مرکز صبا یکی از نیازهای تولیدی‌اش را از این رویداد تأمین می‌کند، در کنار مواردی همچون حضور مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در رویداد سال گذشته قدم بزرگی است، ولی به نظرم ما زمانی می‌توانیم بگوییم که به موفقیت رسیدیم که علاوه بر حفظ کردن سفارش‌دهنده‌های همیشگی انیمیشن ایران، به سراغ بازارهایی برویم که هنوز کشف نشده‌اند و اتصال و ارتباطی درست بین تولیدکننده و سرمایه‌گذاران جدید به وجود بیاوریم.

در سال‌هایی که انیمیشن ایران به سمت صنعتی شدن قدم برداشته، گویا به صورت پیش فرض یک فضای بی اعتمادی در این جامعه وجود داشته است و اتفاقات دیگری هم پیش این افتاده از همان ابتدا با نگاه مثبتی مواجه نبود، مثل تشکیل انجمن صنفی انیمیشن. حتی شاید خود من هم در مقطعی خیلی مطمئن نبودم که این انجمن اتفاق مثبتی برای انیمیشن ایران است یا خیرسحرخیز گفت: زمانی که انیمیشن‌های مخصوص وب سری محبوب شدند، خیلی‌ها به سمت تولید آثار پرحجم‌تر و طولانی‌تر برای انتشار در این بخش رفتند و اکثر این آثار جدید هم از طریق نهادها و سازمان‌هایی تولید می‌شدند که اصلا کارشان تولید انیمیشن نبوده، اما اهدافشان را از طریق انیمیشن دنبال یا اعلام می‌کردند.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت اینجاست که در آن نهادها و سازمان‌ها عدم شفافیت بیشتر به چشم می‌آمد، چون در سازمان‌هایی که کارشان تولید انیمیشن است، خیلی به ندرت پیش می‌آید که ببینید کسانی کار تولید یک اثر را انجام می‌دهند که از بدنه انیمیشن نیستند، ولی در سازمان‌هایی که کارشان تولید انیمیشن نیست اما از این هنر به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف استفاده می‌کردند، این اتفاقات زیادتر می‌افتاد و ممکن بود رابطه تولیدکننده و سرمایه‌گذار در حد روابط شخصی تغییر کند.

سحرخیز ضمن امیدواری بابت شفاف‌سازی در تولیدات این نهادها عنوان کرد: به نظرم قدم و هدف بزرگی که رویازی باید دنبال کند این است که سازمان‌ها و نهادهای این‌چنینی را نیز به پیچینگ وارد کند، چون به نفع خود آن‌ها نیز هست و می‌توانند مطمئن باشند به آدم‌هایی دسترسی پیدا کنند که جزء بدنه اصلی انیمیشن هستند که توسط یک تیم حرفه‌ای تائید شده است. ما خیلی کارهای تولیدشده توسط این نهادها را دیدیم که به لحاظ کیفی کارهای بسیار ضعیفی هستند یا آثار کپی شده از آثار موفق بودند. این نگرش باید تغییر کند و به نظرم جایی مثل رویازی می‌تواند این تغییر را به وجود بیاورد. این آن کار بزرگی است که باید انجام شود و فکر می‌کنم چند سالی هم زمان می‌برد.

رییس هیات‌مدیره صنف انیمیشن در مورد ارتباط بین خانواده انیمیشن و رویازی نیز گفت: هر اتفاق جدیدی در فضای انیمیشن با واکنش مواجه می‌شود و این اصلا به ماهیت آن اتفاق مربوط نیست، در سال‌هایی که انیمیشن ایران به سمت صنعتی شدن قدم برداشته، گویا به صورت پیش فرض یک فضای بی اعتمادی در این جامعه وجود داشته است و اتفاقات دیگری هم پیش این افتاده از همان ابتدا با نگاه مثبتی مواجه نبود، مثل تشکیل انجمن صنفی انیمیشن. حتی شاید خود من هم در مقطعی خیلی مطمئن نبودم که این انجمن اتفاق مثبتی برای انیمیشن ایران است یا خیر همان‌طور که در سایر صنوف سینما هنوز این نگاه مثبت نیست. بنابراین به واسطه تجربه گذشته می‌توان گفت که هر اتفاق جدیدی که می‌افتد با یک دافعه و واکنش مواجه می‌شود و خود آن تشکل، اتفاق یا رویداد است که در طول چند سال فعالیت به تدریج می‌تواند خودش را اثبات کند و بگوید که نباید از ابتدا به هر چیز با دید منفی نگاه کرد.

وی ادامه داد: وقتی می‌بینیم امسال به نسبت سال گذشته طرح‌های بیشتری در رویازی ثبت‌نام شده و به پیچینگ ورود کردند، خود این مساله نشان می‌دهد که رشدی وجود داشته و اعتمادی شکل گرفته است و خانواده انیمیشن دیدند که امسال اتفاق بزرگ‌تری نسبت به سال قبل در این رویداد رخ داد و قطعا سال آینده نیز بزرگ‌تر از این خواهد بود. به نظرم در این مورد نیز شبیه به پروسه شفاف‌سازی، پروسه اعتماد سازی هم داریم که این ماجرا هم به همان نسبت زمان می‌برد و فقط با شیوه فعالیت و عملکرد خودمان است که می‌توانیم این را به سمت جریان مثبت‌تر، بازتر و روشن‌تر ببریم و فکر می‌کنم این اراده در برگزاری رویداد رویازی وجود دارد.

سحرخیز در پایان گفت: نظام فکری ما در انیمیشن نیاز به تغییر دارد و به جای فردی کار کردن باید به سمت استودیو محور شدن برویم. به سمت کار تیمی و البته پیدا کردن بازارهای جدید بدون استفاده از روابط غیر معقول. امیدوارم رویداد رویازی همین‌طور روبه‌پیشرفت باشد و اتفاقات مثبتی برای انیمیشن ایران رقم بزند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.