شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

کارگردان مستند؛

دلاورمردی افغانستانی‌ها در برابر داعش در «خاطرات بادیه»

مستند خاطرات بادیه

سینماپرس: فلاح فر از دغدغه خود برای روایت آخرین روزهای نبرد با داعشی‌ها و مقابله نیروهای افغانستانی با آن‌ها گفت.

به گزارش سینماپرس، ساسان فلاح فر کارگردان مستند «خاطرات بادیه» که به بخش جایزه شهید آوینی سیزدهمین جشنواره حقیقت راه پیدا کرده است، درباره دلیل پرداخت به موضوع برچیده شدن چنگال داعش از خاورمیانه در این مستند و همچنین چگونگی شکل گیری دغدغه تولید این اثر به خبرنگاران جوان، گفت: شاید هیچ کس باور نکند که بخش مهمی از مقابله با داعشی‌ها در تحولات سوریه مدیون برادران افغانستانی ما باشد. بدون اغراق همه کسانی که جنگ با این گروه تروریستی را تجربه کرده اند، می‌دانند که داعشی‌ها در برخی صحنه‌های جنگ با شنیدن اسم این بچه‌ها منطقه را خالی می‌کردند.

وی ادامه داد: همین اتفاقات سبب شد تا چندین کار را در همین زمینه تولید کنم. فیلم مستند «خاطرات بادیه» هم یک اثر متفاوت است. نمی‌خواستم فقط شرح اتفاق و یا عملیات را به تصویر بکشم. قصدم این بود تا در قالب یک قصه جذاب و پر کشش مخاطب را پای حقیقت ماجرای پایان سیطره داعش بنشانم. یکی از دغدغه‌های من زبان فیلم بود. غالب مستندهایی که درباره سوریه و داعش ساخته شده است یا زیرنویس داشتند و یا صداگذاری شده بودند. اما مستند ما به دلیل اینکه اکثر سوژه‌های آن افغانستانی هستند، به زبان فارسی تولید شده و این باعث می‌شود تا مخاطب راحت‌تر جذب قصه شود.

فلاح فر درباره ویژگی‌های مستند «خاطرات بادیه» و تفاوت آن با دیگر کارهایش گفت: بسیاری از تصاویر و بخش‌های مستند ما با آنچه مخاطب از جنگ با داعش دیده و شنیده است، کاملا تفاوت دارد. مخاطب مستند شاید انتظارش را نداشته باشد که وسط نبردهای نفسگیر و نفس به نفس شدن با داعش، ببیند قهرمان‌های داستان چگونه زندگی می‌کنند، اوقات خالی شان را چگونه سپری می‌کنند و یا حتی در آن شرایط چگونه به زندگی شخصی می‌پردازند. ویژگی متفاوت مستند «خاطرات بادیه» این است که مخاطب با دیدن فیلم خودش را می‌تواند در میان جنگ تصور کند و شاید این حس همذات پنداری به درک صحیح او از شرایط واقعی جنگ با داعش منجر شود.

وی با اشاره به تلاش همه عوامل برای ارائه بهترین کیفیت در شاخص‌های مختلف سینمایی عنوان کرد: سعی کردم تا تمام بخش‌های این کار استاندارد سینمایی داشته باشد؛ از تدوین، اصلاح رنگ، صداگذاری و موسیقی گرفته تا پوستر و لوگو تلاش شد تا با بهترین‌ها کار شود و جا دارد که از همه دوستانم برای همراهی در این بخش‌ها که زحمت زیادی هم برد، تشکر کنم.

کارگردان مستند «نبرد پالمیرا» درباره حضور در جشنواره حقیقت نیز تصریح کرد: جشنواره حقیقت قطعا بهترین مکان و فضا برای دیده شدن اثر توسط مخاطبان ویژه، نخبگان و بزرگان حوزه سینمای مستند است. خیلی تلاش کردم تا امسال این کار را به جشنواره سیزدهم برسانم، زیرا مهم‌ترین رویداد سینمای مستند ایران قطعا جشنواره بین المللی حقیقت است. به نظر من همان نقشی که جشنواره فجر در سینمای داستانی دارد، جشنواره حقیقت برای فیلم‌های مستند بازی می‌کند. امیدوارم هم کار ما و هم کارهای بسیار خوب دیگر حاضر در جشنواره با اقبال مخاطبان همراه شود و شاهد یک جشنواره پر بار باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.