شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۱۰

الماسی: اهداف ما در سینما و برگزاری جشنواره فجر نیازمند بازتعریف است/ اعضای هیأت انتخاب باید فیلم هایی که تصویر زیبایی از جامعه ارائه می دهند را گزینش کنند

جهانگیر الماسی در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما گفت: اهداف ما در سینما و برگزاری جشنواره فجر نیازمند بازتعریف است؛ الآن زمانی است که سینمای ایران می تواند با تولید فیلم های استراتژیک و ارزشمند هم جریان زندگی آحاد افراد کشور را به سمت رفاه بهتر و سبک زندگی غنی ایرانی-اسلامی هدایت کند و مواهب بیشتری از زندگی جمعی را تبلیغ کند.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما اگر با نظر کارشناسان خبره و متعهد به این بازتعریف دست پیدا کنیم می توانیم طی سال های آتی گام های درستی را در سینما و مهمترین جشنواره سینمایی کشور برداریم در غیر این صورت کما فی سابق در بهترین حالت درجا زده و یا بیش از پیش دچار نقصان و عقبگرد خواهیم شد. بنده مقدمتاً باید عرض کنم که مدت ها است یک کار پژوهشی را بر اساس عملکردهای سینمایی و رسانه های منطقه آغاز کرده ام و به نتایج بسیار قابل تأملی دست یافته ام. بسیاری از شبکه های تلویزیونی عرب زبان، ترک و یا حتی شبکه هایی مانند «ان بی سی» که مورد حمایت عربستان سعودی هستند کارهای عجیبی را به نفع حکومت های متبوع خود آغاز کرده اند.

وی ادامه داد: من بعد از این تحقیق و پژوهش به این نتیجه دست پیدا کردم که ما از نظر کار فرهنگی، سینمایی و رسانه ای به شدت دچار غفلت و درخواب ماندگی هستیم. دشمنان ما برنامه های کلانی تدارک دیده اند اما مسئولان فرهنگی و سینمایی ما نه تنها هیچ تدبیری در این زمینه اندیشه نکرده اند بلکه در بدترین شرایط ممکن به فیلم ها و سریال هایی مجوز ساخت داده اند که بعضاً علیه مواضع حکومت و کشورمان بوده است.

الماسی با انتقاد از این عملکرد ناپخته و فاقد دغدغه مندی و اندیشه مسئولان فرهنگی و سینمایی تصریح کرد: ترک ها در پی آن هستند تا خلافت عثمانی را تبلیغ کنند و عربستانی ها درصدد اجرای برنامه هایی هستند تا خود را مالک منطقه بدانند اما کشور شیعی ما با تمام رویکردها و دستاوردهای ارزشمند و پیشرفت خودش در این میان به واسطه سیاست گذاری و نگاه های غلط و جناحی مسئولان تنها افتاده است.

این سینماگر در همین راستا افزود: این مایه شرمساری است که نه مسئولان حوزه فرهنگی متوجه این اتفاق شوم هستند و نه در حوزه سیاست خارجی دست کمک و همراهی به طرف سینماگران برای زنده کردن دوران شکوه و افتخار ایرانیانی که به اسلام گرویدند و مبلغ علم و دین و دانش و پیشرفت علوم انسانی و علوم قرآنی شدند، دراز می شود!

بازیگر فیلم های سینمایی «شبح کژدم» و «دیگه چه خبر؟» خاطرنشان کرد: واقعاً نمی دانم چرا با این همه اتفاق به مسئولان ما هیچ تلنگری نمی خورد و هیچ حساسیتی در آن ها دیده نمی شود؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اعضای هیأت انتخاب تنها باید فیلم هایی که تصویر زیبایی از جامعه ارائه می دهند را گزینش کنند تأکید کرد: اعضای هیأت انتخاب مراقب باشند که تحلیل های فردی و یا سیاسی شان در انتخاب های شان مستتر نباشد و تحت تأثیر نگاه های سیاسی مدیران سینمایی و فرهنگی قرار نگیرند. آن ها باید خدا را در نظر داشته باشند و اجازه ندهند تا در جشنواره برآمده از انقلاب اسلامی تصویری زشت و سیاه از جامعه نشان داده شود.

الماسی در همین رابطه متذکر شد: ما نیاز به تصویری سالم از انقلاب اسلامی و فرهنگ مردم ایران اسلامی در جامعه جهانی به دور از آنچه دشمنان و کوردلان در پی آن هستند داریم. ما نباید جا پای دشمنانی که می خواهند تصویری زشت و مهوع از جامعه ایران به جهانیان نشان دهند بگذاریم. این مایه شرمساری است که در برخی فیلم های سینمایی ما شاهد یک توحش پنهان در جامعه هستیم، من نمی دانم مسئولان سینمایی با چه تدبیر و درایتی به این آثار مجوز تولید می دهند؟

این بازیگر خاطرنشان کرد: فیلم هایی که با نگاه ملی و مذهبی و باورهای اعتقادی مردم ما سازگار نیست اصلاً نباید تولید شود چه برسد به آنکه بخواهد در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و در در مرحله فاجعه بارتر جایزه هم دریافت کند!

وی ادامه داد: من امیدوارم در جشنواره فیلم فجر پیش رو تنها شاهد فیلم هایی باشیم که به دستاوردهای نظام اسلامی در آن ها توجه شده باشد. امیدوارم فیلم هایی که توجه به جوانان و احترام به کهنسالان در آن ها نمود عینی دارد توجه شود و فیلم هایی را در جشنواره به تماشا بنشینیم که مضامین آن ها در راستای تحکیم بنیان خانواده باشد. هیأت انتخاب جشنواره باید به فیلم هایی که تبلیغ سلامت فکری می کنند و در پی آرامش و صلح و دوستی هستند توجه کند و در عین حال به فیلم هایی که مبارزه با زشتی و جهل و نادانی نیز می پردازند عنایت ویژه داشته باشد.

الماسی در خاتمه این گفتگو افزود: ایران اسلامی از ۴۰ سال قبل با پیروزی انقلاب، توجه جامعه جهانی را خود جلب کرد اما نفوذیان و معاندین در جریان های مختلف مدیریتی کشور سعی کردند تصویری نادرست و ناصواب از ایران به جهانیان نشان دهند از این رو امید است که مسئولان فرهنگی جا پای آن دسته از معاندین و نفوذیان نگذارند و توجه ویژه به تولید، عرضه و اکران فیلم هایی داشته باشند که در راستای آرمان های انقلاب اسلامی تولید شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.