دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶

جمال هادیان بیان کرد؛

کودک‌آنلاین برای فضای فرهنگی، شناساندن مفهوم جدید وب‌سری بود

جشنواره «کودک آنلاین»

سینماپرس: دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین معتقد است این جشنواره نهضت تولید محتوا برای کودک را با مفاهیم جدید کلید زد.

به گزارش سینماپرس، سیدجمال هادیان دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین گفت: با توجه به این که زیر ساخت‌های فضای مجازی در کشور رو به رشد است و بخش عمده‌ای از شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های زیرساختی فراهم شده است، نهادهای متولی لایه سوم یعنی لایه محتوایی شبکه عقب‌تر از جایی هستند که باید باشند. این عامل و نیز دغدغه مقام معظم رهبری و شخص وزیر ارتباطات درباره محتوای فضای مجازی، سبب‌ساز حمایت وزارت ارتباطات از نهضت تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ویژه کودکان شد.

وی بیان کرد: در حقیقت ما کاری برای تولید محتوا انجام ندادیم، بلکه تلاش کردیم حلقه‌های زنجیره تولید محتوا را کنار هم نظم دهیم تا شکل‌گیری ایده، تولید محتوا و کسب و کارهای جدید در مجموعه محتوای کودک در فضای مجازی، هم شتاب بیشتری بگیرد، هم حجم بیشتری پیدا کند.

دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین ادامه داد: کم‌ترین بهره جشنواره کودک‌آنلاین برای فضای فرهنگی، شناساندن مفهوم جدید وب‌سری بود. مفهومی که علاوه بر تولید محتوا، در این فضا ایجاد کسب و کار و اشتغال می‌کند. پس ما خوشحالیم از این که وب‌سری را درحالی که نمی‌شناختیم، انتخاب کردیم و امروزه بر مفهوم آن احاطه داریم و بسیاری از تولیدکنندگان محتوا به سمت این حوزه از تولید آمدند.

وی درباره نکات و مثبت و منفی این جشنواره توضیح داد: از جمله نکات مثبت جشنواره این است که خیلی زود به ثمر رسید، جشنواره کودک‌آنلاین مخاطب خودش را شناخت و نه تنها عقیم نشد بلکه در طول اجرا خودش را تصحیح کرد به طوری که امروز، این جشنواره، کسب و کار ایجاد کرده و آغازگر یک جریان بزرگ و سازنده به نام «جریان نهضت تولید محتوای کودک و نوجوان» شده است.

دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین درباره برخی مخالفت‌ها و ممانعت‌ها در روند برپایی جشنواره گفت: مثل هر کار دیگری فرآیندهای جدید با ممانعت، مخالفت، و شاید حسادت رو به رو می‌شوند. این جشنواره به عنوان یک ایده جدید و متفاوت که در نوع خودش منحصربه‌فرد بود با مخالفت‌ها و ممانعت‌هائی رو به رو شد که مهم‌ترینش این بود که می‌گفتند وزارت ارتباطات کارش سخت‌افزاری است و نباید در حوزه محتوای فرهنگی و هنری وارد شود. ما نیز معتقد بودیم اصلا در حوزه تولید محتوا وارد نشده‌ایم، بلکه حلقه‌های فنی تولید و توزیع محتوا را شناسایی و این حلقه‌ها را به هم مرتبط و متصل کردیم. این اختلاف‌نظر سبب شد که بعضی از نهادهای تولیدکننده محتوا که خودشان عقب‌تر بودند و هنوز مفهوم وب‌سری برایشان شناخته شده نبود، مخالفت‌هایی را به صورت جدی انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما به آنها اعلام کردیم که آماده همکاری‌های مشترک و آماده واگذاری همه جشنواره به آنها هستیم، اما به هر حال چون این رویداد، یک موضوع جدید بود و نیاز به سرمایه‌گذاری داشت، هیچ‌کدام از این نهادها حاضر به همکاری یا تحویل گرفتن جشنواره نشدند، در نهایت ما تا انتها ادامه دادیم. من به عنوان دبیر جشنواره بار دیگر می‌گویم که هرگز وزارت ارتباطات وارد حوزه تولید محتوا نشده است، بلکه حلقه‌های چرخه تولید محتوا را شناسائی و به هم مرتبط کرده است.

دبیر جشنواره کودک‌آنلاین در پایان گفت: کودک‌آنلاین در آینده تمرکزش را روی وب‌سری بیشتر خواهد کرد و این چرخه را در حوزه‌های دیگر مثل بازی‌سازی، اپلیکیشن، موسیقی گسترش خواهد داد. جشنواره از ابتدا با هدف حمایت از یک ایده و این که آن ایده را به صاحبان اصلی خودش که بخش خصوصی، مردم، هنرمندان و علاقه مندان به این حوزه هستند واگذار کند، پیش می‌رفت. بخش عمده فعالیت‌های جشنواره در دوره اول با حمایت، هدایت و تلاش بخش خصوصی انجام شده است. در واقع وزارت ارتباطات صاحب ایده بوده و حمایت‌های جزئی را انجام داده است. به تدریج این جشنواره صاحب ساختار و تشکیلاتی در بخش خصوصی خواهد شد و نهادهای حاکمیتی و دولتی فقط از دور حمایت خواهند کرد. هدف اصلی همین بوده است. در دوره دوم هم این هدف ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.